Jeg lurer på hvor fort man går ned i vekt på ketolysekuren? Jeg forstår det slik at man går først inn i en fase hvor man skal spise seg inn i ketose gjennom diettprogrammet, og etter dette begynner man å gå ned?
Hva om man reiser bort en helg, kan manda ta en pause fra dietten, eller at det blir litt modifisert spising ut fra hva man har mulighet til å få tak i av rette kosten :confused:?
Hei:) Her kan du lese om hvordan ketolysekuren fungerer. Hvis du vurderer å begynne på den så lønner det seg virkelig å kjøpe boken:)
Hvor fort man går ned i vekt avhenger av hvor mye man veier i utgangspunktet.
Jeg hadde ca. 10 kg overvekt iforhold til BMI da jeg startet for tre måneder siden og har gått ned 6,4 kg. Moren min, som veier ca 30 kg for mye, har gått ned 14 kg på 2,5 mnd.
Med ketolysekuren nytter det ikke å ta helgpauser med karbohydratmat, men det er veldig enkelt å tilpasse maten slik at man holder seg innenfor grensen:D
Jeg har gått ned 13,5 kg på 16,5 uke. Jeg startet med 15 kg overvekt etter bmien, men jeg vil ned mer.
Jeg ville frarådet deg utskjeielser. Jeg vet mange plages lenge med det de går opp i vekt etter en sprekk/utskjeielse og har også hørt at det blir vanskeligere å komme inn i ketose etter hvert. Jeg har selv ingen erfaringer med det, for jeg har holdt meg helt til kuren.
Wow!! Det var utrolig, skal være glad hvis jeg går ned et par kilo. Jeg har faktisk gått på denne dietten for mange år siden, men husker ikke helt hvor fort det gikk, jeg har mistet det hele av hukommelsen, så nå leser jeg både her og der, og i boka mi, og spørdere for å få oppdatert meg igjen :)
"Det er mange metoder for å gå ned i vekt, men ikke like lett å holde seg der..."
Du må finne en meny som passer deg som du kan leve på lenge istedetfor å hoppe fra den ene dietten til den andre. Sett deg inn i faktakunnskap og velg matvarer du liker utfra den kunnskapen.
Oj!! Hva er det slags svar.... jeg bestemmer da selv om jeg vil prøve noe annet.... man kan da bi lei av en diett, og vil prøve en ny..... eller en gammel..... det tror jeg må være et personlig valg..........
Sikkert, men nå har ikke jeg så veldig mye å gå ned i vekt, så da velger jeg å bruke den dietten jeg har lyst å¨bruke, når jeg f.eks. etter mange år med fin vekt legger på meg noen kilo.....og jeg er bare her og spør hvordan de forskjellige dietter virker, ikke hva andre mener jeg skal gjøre.... og så tar jeg selv avgjørelsen på hva jeg vil gjøre.... morsomt å prøve forskjellig...
Det var nok ment som et veldig godt tips! Her er det mange som har god kunnskap om dette, og for mange av oss som har slitet med overvekt i mange mange år, er dette en livsstil endring, ikke nok en slankekur. Hvis du bare skal ned noen kilo du har gått opp, er det nok lettere å bare telle kalorier og spise sunt (f.eks Grete Roede kurs), der man kan gå ned opptil 1 kg uka med vanlig mat.
For disse kurene her må man virkelig sette seg inn i og lese maaasse om.
Igjen, forteller deg ikke hva du skal gjøre, men bare gir tips:)
Det er jo akkurat det du gjør, kjære deg :) Du forteller meg hva jeg skal gjøre.... jeg er ikke ny her skjønner du, har vært her før, og lest maaaassssse.... og når jeg setter meg inn i noe så fordyper jeg meg i det ..... og nå repeterer jeg...... og hvis jeg vil legge om kostholdet mitt til mere fett og mindre karbo, så gjør jeg det...... må bare repetere det jeg har glemt... er ikke noen ungpike lenger.... pass på at dere her ikke blir noen bedrevitere.........det lureste er å svare på spørsmålene...... og jeg har ikke spurt om denne dietten er lur for meg og ikke bedt om tips til hva jeg ikke skal gjøre.... det finner jeg selv ut av skjønner du..... og jeg har fått flere gode svar på mitt spørsmål..... men også et par som svarer på noe jeg ikke har spurt om ...... men jeg tar det med godt humør... må bare si ifra :)
Jeg synes du rett og slett fremstår som frekk!!!
Når noen prøver å gi deg gode råd og hjelpe deg, bør du da ikke henge oss ut som bedrevitere. Da får du heller bare lese deg frem og ikke be om hjelp i forumet, for da får du svar på det du lurer på pluss noen tips på hvordan du best kan gjennomføre det. Og du som har noen år på baken burde nå skjønne dette....!!
Mener du virkelig dette? Jeg tror vel majoriteten av de her inne som slanker seg nettopp er her fordi de IKKE får til å leve på lavkalori, det gjelder som med alt annet, skal man holde vekta må man holde seg til livstilen. Og mange med meg mener nok at det heller er motsatt, altså enklere å leve på lavkarbo enn lavkalori ;).
Og dere, ikke la denne tråden skli ut helt, da. :).
Mener at for en som bare skal ned noen få kilo, så er det lettere på lavkalori. Jeg har gått ned 8 kilo selv ved å kontrollere matinntaket, men pga røykeslutt, trengte jeg å få i gang forbrenninga igjen og prøver da dette:) Jeg skal jo ned mer enn bare noen få kilo, så ser på dette som en livsstilendring, ikke en lettvint løsning for å miste 5 kilo på en uke:)
Beklager at du oppleve meg som frekk når jeg prøver å gi svar tilbake på at jeg ikke opplevde det så hyggelig atnoen skal fortelle meg hva jeg bør gjøre, uten at jeg har spurt og uten at noen vet hva jeg vet... det er helt greit, skal ikke spørre noen om noe mer. Lykke til videre !
den var god.... jo, fordi jeg har lyst å prøve noe annet da vet du, er det forbudt her??? Jeg har jo gått ned masse kilo, og har vært stabil lenge, men har jo nå lyst å prøve et annet kosthold igjen, da jeg er et helt normalt menneske som blir lei av ting selv om jeg har gått på det i mange år.... er det forbudt her? Hva er det dere driver med her? Et slags slankepoliti? Nei uffameg, slik var det ikke her i 2005 da jeg var på forumet.
hallo vignidil! :)
huff så hårsår du er da??!!
må da tåle råd fra folk som har masse erfaring!! Er d ikke derfor du er her da??
grinkjerring/gubbe!!! :(
kjenner du irriterte meg skikkelige med å være så sur, på folk som i det hele tatt gidder svare deg...
Jeg må jo få lov å spørre om råd før jeg får svar.... jeg kom hit for å få oppmuntring, og svar på mine spørsmål , ikke slike tilbakemeldinger som jeg har fått nå da....jeg har fått mine gode svar, de står øverst..... hva kaller du det du har skrevet nå for ?? Hva skal jeg si??? Hvem er hårsår?
Unnskyld meg, men sånn snakker vi faktisk ikke til hverandre her inne, uansett! Om du blir sur/provosert, så hev deg over det og/eller si fra på en pen måte, ikke begynne å kalle folk lite pene ting!
Jeg tror ingen som har svart deg her inne har ment å være belærende ovenfor deg! Man kan jo ikke vite at du vet ditt og datt fra før, og unnlate og gi deg råd om nettop det;)
Jeg har ihvertfall KUN fått hyggelige tilbakemeldinger på mine spm, så jeg tror nesten du misforstår litt her...
Dette var jo en tråd som utviklet seg litt kjedelig.
Tror vi alle sammen må huske på at ord skrevet på nett har en helt annen virkning enn ord som er sagt ansikt til ansikt. På nett har vi ikke muligheten til å lese stemmer, se øyner, lese ansikt osv - derfor kan det skrevne ord ofte bli hardt. Så vær varsom - både med det vi skriver - og med hvordan vi tolker det som er skrevet.
Så til spørsmålet :)
Jeg har opplevd at det var bedre for meg - å leve på generell lavkarbo uten å gå i ketose de periodene jeg visste at det ville bli utskeielser. Har jeg forsøkt meg på ketolyse så har jeg gått opp og ned i vekt som en jojo.
Takk for fint svar, du har helt rett.. jeg har aldri ment å såre noen, ville bare si at jeg ikke ønsker råd jeg ikke spør om . Det var interessant å høre om det du sa å gå på generell lavkarbo og ikke i ketolyse, det skal jeg huske. Interessant å vite hvordan det har fungert for andre. Tusen takk:)
Det er kun en her inne som har svart meg litt stygt selvfølgelig, har fått masse gode svar, men jeg ordla meg nok litt feil og så ble det tatt ille opp og så kom noen styggge meldinger, virker som om noen går i forsvar for noen her.... men sånn er det..... helt greit.....
Hissige folk er da:rolleyes: Alle har jo forskjellige meninger om ting og tang!!!!
Må huske på at dem som vil ned kanskje 5 kg har gått på en annen diett før å vil ned de siste med en annen diett kanskje? det kan jo hende dem har vært 30 + før:) Stagnerer jo hos alle noen ganger...
Vi må ta vare på hverandre;)
Å kjefte å balere gjør så man blir lei seg å usikker og sint. ENDA lettere å skjeie ut om man blir provosert:eek:
Ja, det var så sant som det var sagt.... jeg ville jo komme inn hit igjen etter 5 år og få litt oppmuntring, og få svar på det jeg spurte om... men jeg har nok ordlagt meg litt slik at noen ble provosert... så det er min feil også ... og som det ble sagt, noen legger til følelser til det skrevne og da kan det bli skikelig misforstått....
Jeg gikk fort ned i begynnelsen, så etter noen uker stagnerte det litt - jeg var i ketose på dag to :) Jeg økte litt på karbene, men var fortsatt i ketose, og vekta går nedover, om enn litt opp innimellom :) I signaturen min kan du se 'tempoet' på min totale nedgang - start var 14. april og i dag har jeg gått ned til sammen 7,7 kg.
Jeg var på camping/am-car/fylletur nå i helgen, så forrige uke spiste jeg meg gradvis ut av ketose for å unngå ketosefylla (og det funka faktisk). Da kom det på 500g - regner med det var vann :confused: i helgen har jeg spist både poteter, pizza på restaurant, brød, is og alkohol i ymse varianter (ikke noe lavkarbo) og resultatet fra helgen er -600g, så min sprekk har ihvertfall ikke stoppet nedgangen :) Vet ikke om det har noe å si at jeg gradvis kom ut av ketose, eller om jeg bare har hatt flaks, men det ble ikke så ille som jeg var redd for - nemlig at jeg skulle legge på meg x antall kilo pga karbene......
Mener jeg har hørt at man helst ikke skal ut og inn av ketose så ofte, men en gang i blandt tror jeg nok går greit for de fleste :)
Jeg er helt enig i at det kan være greit å unngå utskeielser, om man skal følge boken. Men dette med at det blir vanskeligere å komme inn i ketose etterpå er individuelt. Jeg har hatt to sprekker på ketose, fordi jeg ikke hadde lest boken godt nok ift hva jeg kunne spise og ikke. Jeg kom i ketose igjen dagen etter. Men nå har jeg også lett for å komme i ketose. Kommer stort sett i ketose på en dag.
I forhold til vektnedgang synes jeg de siste 15 kiloene mot idealvekt er de som har vært verst å få av. Jeg har lenge ligget på et platå selv om jeg har forsøkt å være ekstremt pirkete med maten. I starten derimot fløy kiloene av som bare det.
Jeg trodde forøvrig at det var en myte at det var farlig/stressende å falle inn og ut av ketose. I de andre trådene her inne synes jeg det er motbevist ettertrykkelig.
Heia. Dette var veldig fint å få høre, jeg skal nemlig om 14 dager på en helgtur, og da er jeg ikke sikker på om det blir mulig å ha full kontroll, men skal prøve så godt jeg kan..... jeg er jo da i min 3 uke på ketolyse-kuren. Den er jo en diett slik jeg forstår, så da skal man jo kunne gå gradvis ut av den, men kanskje lære seg å spise litt mer lavkarbo.... Jeg har jo bare prøvd nå 2 dager, målte ketoner i går kveld for å sjekke utgangspunktet, og da var det ikke forandring, i kveld var den rosa ( 1) , så da er den kanskje på vei :)
Det at den ligger et sted mellom rosa/svakt lilla er egentlig det beste, om man kan se på det sånn. For om sticksen er mørk så kan det tyde på at man er dehydrert, og at urinen er for konsentrert. Ikke alltid, men det kan tyde på det. Så grattis! Du er herved i ketose :D.
Bonustips: Det mest pålitelige resultatet får du minimum et par timer etter siste måltid.
Takk for godt råd, da skal jeg alltid måle 2 timer etter kveldsmaten. Det er ikke lurt å måle 2 timer etter middag, det bør være etter det siste måltidet?:)
Jepp, 2 timer etter kvelds gir sikrest resultat. Står det i pakningsvedlegget på de jeg har kjøpt i alle fall, og jeg synes det er ganske logisk også :) Jeg sjekker alltid på kvelden (hvis jeg sjekker, det gjør jeg kanskje én gang i uka) og veier meg på morgenen (hver mandag).
Huff da. Jeg har vært her inne en stund, og bare fått hyggelige, lærerike og oppmuntrende svar på det jeg har spurt om! Vi er jo på et lavkarbo-forum, og da er det vel det vi skal konse på? Vi skal gi hverandre et løft her, rose der det roses skal, og om vi tenker noe negativt, bør vi holde det for oss selv. Alle her inne sliter/har slitt, og veteranene her vet hva de snakker om. Jeg ønsker deg masse, masse lykke til uansett hva du vil forsøke.
Litt lat og orker ikke søke opp svaret et lugubert sted på forumet så jeg sjanser her:
-Vil man få et mindre pålitelig resultat ved å måle om morgenen? Jeg er ikke alltid så flink med å ha siste måltid lenge før jeg skal legge meg..
Jepp! Man kan faktsk få ketoner i urinen på morgenen selv om man ikke spiser lavkarbo/ketogent, ettersom den tiden man sover er den tiden man som regel går lengst uten mat, og om glukogenlageret rekker å tømmes og blodsukkeret blir lavt nok fra siste måltid dagen før til man står opp dagen etter så kan man produsere ketoner.
Som sagt, mål på kvelden, to timer etter siste måltid. Måler du rett etter et måltid som er rikt på fett, så kan du også få ketoner i urinen uten at det betyr at det kommer fra kroppsfettet, men fra fettet i maten.
Woah! Takk, da lærte man ennå mere nytt!
Må bli flinkere til å planlegge dagen og siste måltid ser jeg.. Tenk om jeg egentlig ikke er i ketose.. Men jeg går jo ned.. Vandre avgårde og kjefte på segselv
Du, ikke stress med de sticksene. Det har ingen hensikt å måle hele tiden, bruk dem heller til å ta en og annen stikkprøve om du skulle være usikker.
Spiser du etter prinsippene, altså holder deg på 15-20 gr kh om dagen, er du ''dømt'' til å være i ketose, nærmest. De aller aller fleste er i ketose på et såpass lavt karbohydratinntak.
Sticksene har null innvirkning på fettforbrenningen din, og gir også et ganske begrenset bilde. De forteller kun hva som skjer i urinen din, og er i beste fall en indikator.
Fokuser heller på kostholdet, ser du at du går ned i vekt og cm, så er det på grunn av kostholdet, ikke en liten pinne du tisser på ;).
Lykke til! :)
Nei, har bare målt en gang, et par dager etter at jeg starta. Men det var på morgenen, for det er den eneste gangen jeg VET når jeg må på do ;) Ville liksom bare sjekke at jeg var på rett vei, men det er som du sier, når man går ned gjør man jo NOE rett, og før jeg begynte å kose meg med denne dietten gikk det jo bare en vei - OPP!
Takk for tipset, jeg skal heller bare bruke de en kveld jeg mistenker å ha gått overboard med karbohydrater. Sånn som i kveld, når jeg skal bort til en kompis som har laget middag til oss :-/
Altså, for meg er det ikke noe problem å ikke måtte på do - jeg drikker såpass mye vann jevnt utover dagen at selv om jeg ikke må på do, så er det ikke noe problem å bare gå på badet og sjekke når det passer, for å si det sånn.. Greier alltids å få ut noen dråper :rolleyes:
Det har jeg faktisk ikke hatt behov for å teste, men skal ha det i bakhodet til en kveld. Og joda, du har rett, når vi drikker så mye som vi gjør nå, så kommer jo mye av det ut igjen også :)
Hihi, ja det er jo ikke akkurat noe man tenker over sånn til vanlig heller.. Bare tenkte på at det kunne vel gjøre det enklere å få en sikker måling om det stemmer :)
Digresjon; Overskrifta på innlegget provoserte meg egentlig litt så jeg har nølt med å lese her. Nå ser jeg jo at det har lite med innlegget å gjøre da, men hadde det passa til overskrifta hadde jeg sikkert kommet med en liten tale:p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.