Jeg plages så med treg mage innimellom og tenkte å ta en liten shot lactulose en gang pr dag, for det har hjulpet før, men den er jo supersøt så er vel kanskje ikke lurt å bruke den når man er på ketolyse? Jeg mener å ha lest at den kan brukes av diabetikere også for den har ikke innvirkning på blodsukkeret. Noen som vet om den inneholder karber? (Noe jeg tror siden den er så søt).
Jeg vet ikke hva lactulose er, men dette hjelper på treg mage:
Cocosa i kaffen
Fiberhusk (regulerer både løs og treg mage)
Er det helt stopp kan man ta store doser C-vitamin, men da bør man være i nærheten av WC :o
Lactulose inneholder ikke noe som påvirker blodsukkeret og tas ikke opp i tarmen.
Dog skal det ikke være noen som helst grunn til å bruke det når man spiser ketogen kost.
Om du er treg i magen, kan det tyde på at du får i deg for lite fett eller drikker for lite!
Det er også viktig å huske på at man får mye mindre "avfall" når man spiser ketogent, slik at det ikke er nødvendig med så mange dobesøk!:p
Hva er det søte klisset i div. lactulosetyper da? Det er jo som sirup, nesten umulig å vaske når det tørker...( ja, jeg har søla mye lactulose på kjøkkenbenken min..).
Poenget er at det ikke tas opp i tarmen, så vidt jeg husker fordi molekylene er for store!
Disse store molekylene har som oppgave å trekke til seg vann som øker volumet på avføringen og gjør den mykere.
Laktulose kan gi hull i tennene, men påvirker ikke blodsukkeret fordi det ikke tas opp i tarmen!
Det stemmer nok det ja, og det er derfor VIKTIG å drikke masse vann når du tar Lactulose eller Duphalac - det gjør vondt VERRE hvis du ikke får i deg nok væske.
Jeg har egentlig opplevd det stikk motsatte etter at jeg begynte på ketolyse. Magen funker som en drøm :)
Håper det ordner seg for deg.
Før gikk jeg på do minst en gang for dagen, nå er det regelmessig annen hver dag, så det kan nok stemme at det blir mindre avfall på ketogen kost.
Jeg hadde en nærmest total tarmtømming etter å ha spist noe godteri som var søtet med maltitol (spiste nok litt for mye:D). Da tenkte jeg at hvis jeg noen gang skulle få forstoppelse mens jeg er i ketose, så skal jeg hive i meg noe med maltitol. Jeg tenker at det er et bedre alternativ enn avføringsmidler fra apoteket. Maltitol setter virkelig fart på tarmene mine.
Fløtegrøt min venn! Da skal jeg love deg at det blir fart i sakene! hehe :D
1 dl fløte
litt over 1 dl vann
2 ss smør
ca 1 ts JKM
1 ts salt
litt spenda eller annen søtning
La det koke til det tjukner, reguler med mer følte eller JBK.
Husk å blande JBK i vannet.
På toppen har du kanel og gjerne ett smørøye. :D
Dette er en posjon som passer meg da. Du kan øke/minske som det passer deg. Jeg har somregel alltid litt igjen på talerken etter denne mengden
Det hjelper å spise litt av proteinbrødet som ligger i oppskriftsdelen i forumet. Det er proppfullt av diverse frø. Tar du i litt Fiberhusk når du baker får du enda er trøkk :) Jeg vet om noen som ikke er på ketolysediett som spiser brødet kun på grunn av at det holder magen i orden.
Æ hadde litt problemer i starten, men nå spiser jeg mere fett, så det går fint. Men jeg prøvde sånne Dulcolac en morgen jeg. Da var det greit at jeg var i nærheten av do på kvelden... :D
En annen ting som "stopper" magen for meg - er rett og slett for lite mat. Til tider er jeg ikke sulten - og spiser lite, så da blir det mindre dogåing ;)
Skjønner jo nå hvorfor jeg er treg i magen.. spiser mye ost og var på ostekveld her om kvelden!!! Jada, her faller bitene på plass..
Og i går kveld hadde jeg en heftig time zumba, ergo løst og finti morges.. hardt igjen nå da såe... skjønner ikke helt noenting. Spist litt lite de siste dagene pga stressete og kavete dager.
Håper det gir seg, for jeg blir litt urolig au
Har slitt med treg mage i ukevis - tross trening nesten hver dag, fettrik kost og verdens beste knekkebrød (oppskrift fra forumet). Tror jeg forsto årsaken nå; jeg drikker ikke nok vann!! Det hadde jeg ikke tenkt på som årsak til forstoppelse :D Nå er jeg bare nødt til å få trøkka i meg vann!
Man kan kanskje prøve Movicol istedenfor lactulose om det er litt stopp i tarmene(og ikke noe annet funker).....Movicol skal blandes med vann, og bruker da vannet man blander med for å holde avføringen myk, mens lactulose trekker vann fra kroppen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.