Jeg er godt i gang med Gerilja Kardio og synes det er en fantastisk treningsform. Kort, intens smerte er bedre enn seigpining for meg iallefall.
Har et lite kroppslig prosjekt på gang og lurer derfor på om det er noe i veien for å kjøre dette 5 ukedager på rad? Man-ons-fre kjører jeg styrketrening i tillegg, men hadde vært genialt om jeg kunne dra på SATS og kjøre gerilja kardio i lunsjen tirs&tors...
Eh..ja? Ettersom jeg forstår klarer ikke kroppen å ta seg inn igjen når du kjører det hver dag man får større utbytte av å kjøre det med hvile mellom. Men for all del, kjør på - din kropp, ditt valg.
Kommer selvfølgelig an på hvilket nivå du er på, men det viktigste er VARIASJON!!
Er du en godt trent person eller har du nettopp startet og håper GK skal gi deg en kjempestart? Hvordan spiser/drikker du nå?
Er du i ketose eller på veldig lavkarb? Da bør du holde deg til en-to økter i uka, eller så kommer herr melkesyre å tar deg på dag nr to og du føler at du ikke orker noe.
Er forholdsvis ny på GK, men ellers rimelig greit trent.
Ligger nå på en ganske streng lavkarbo med mye proteiner.
Ser ut for å virke rimelig bra så langt.
Har kjørt GK to dager på rad nå og det gikk veldig bra. Så skal teste det ut videre så ser jeg hvordan det går. Som Bulldog skriver - jeg merker vel om det ikke går. Er bare snakk om en 6-8 uker for å se om jeg klarer å dra fettprosenten ned fra 14...
Du klarer garantert å dra fett% ned fra 14 med både den ene og andre treningsformen bare du forbruker nok energi. Det energiforbruket du har under trening overgår alt du klarer å få til med såkalt etterforbrenning med GK og styrketrening. Skal du forbrenne mange kalorier så er det mye aktivitet med puls på ca 60-70% av HFmax som er nøkkelen.
Joda, det er vel den vanlige treningsformen for å gå ned i fettprosent er det ikke?
Men det medfører stor sannsynlighet for at jeg dør av kjedsomhet:o
Hater å gå i "det uendelige" på tredemølla.
Derfor virker GK appellerende til meg.
Kommer sikkert til å supplere med sykling til og fra jobb (ca 1/2t hver vei) når vær og slikt tillater det, svir av noen hundre kcal der.
Er verdt forsøket med GK - så får jeg heller gjøre opp status halvveis og ved endt prosjekt.
Interessant å lese. Jeg må støtte meg til de som sier at motivasjon er viktig for å greie å trene over tid! Gerilja-greien høres ut som en motiverende treningsform. Når det gjelder restitusjon er vi alle forskjellige. En viktig faktor for å greie å absorbere treningen, slik at den ikke virker nedbrytende over tid, er selvfølgelig kosthold. En annen ting er "kondisjonen", en som er i bedre "form" vil restituere seg raskere. Det beste er vel som mange andre sier, å bli kjent med sin egen kropp og lytte til de signalene den gir.
Som instruktør/trener på bl.a sats har jeg opplevd at det er mange som trener for puslete. Når folk i denne kategorien blir pushet litt, opplever mange av de en voldsom fremgang. Dette gjelder som oftest folk som betrakter seg selv som moderate mosjonister. Men vi er alle forskjellige, noen har helt sikkert en utfordring i at de vil trene mer enn det kroppen klarer å håndtere.
Jeg for min del har sluttet å trene for å gå ned i vekt. Kostholdet tar seg av det, treningen bruker jeg for å komme i bedre form, få fine turer, være i naturen, være mer attraktiv for min kjære :D , altså ha det bra med meg selv...
Ja, motivasjon er uhyre viktig. Jeg vet at jeg ikke klarer å gjennomføre 45-60min rask gange/lett løping på tredemølle over tid. En og annen gang ja, men som regel så kjenner jeg underveis at dette kjeder vettet av meg og gir meg null. GK gir meg en brennende følelse i mange timer etterpå - merker at kroppen er i høygir etterpå - og det er etter 8min på mølla!
Når det gjelder det du sier om restitusjon, så har jeg jo økt proteininntaket vesentlig for å tilføre nok byggesteiner.
Jeg kan nok trene med samme vekt på manualer/vektstang etc i lang lang tid uten progresjon med mindre jeg har et fast program hvor progresjonen er fastlagt, som f.eks RYP. Da må jeg tyne meg litt. Bruker jeg et slikt opplegg har jeg mye større fremgang enn uten.
Pga ryggoperasjon så er jeg "dømt" til et liv med trening, så trener for at den skal fungere.
Trener ikke i utgangspunktet for å gå ned i vekt - om så heller gå opp i vekt (mer muskler). Jeg er lett nok - og at jeg kvittet meg med 30kg overvekt var ene og alene kostholdets fortjeneste.
Jeg mener at kostholdet for de aller aller fleste av oss teller 90% og trening resterende...så kostholdet er veldig viktig for meg. Trening er primært for de tingene du lister opp. Jeg trener for å ha det bedre med meg selv - fysisk og psykisk.
Oppdatering etter én uke med GK hver dag: Funker kanonbra så langt!
Merker ikke noe på energinivå, merker fremgang fra gang til gang.
Kjørt styrke man-ons-fre og mage tirs-tors samtidig, og det har gått veldig bra.
Så 45 styrke og 8min GK virker å fungere så langt. Skal oppdatere her om evt fremgang eller tilbakeslag.
Gøy å høre om opplegget ditt! Og ikke minst veldig kjekt å høre at du representerer de som tar ansvar for egen helse. Kjenner til en del rygg/skulder/etc-opererte personer som heller velger å bruke det som unnskyldning for å kunne være selvmedlidende. Unnskyldninger er som ....., alle har en :D (har noen selv som spretter opp ved leilighet)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.