Jeg er så lei av negative kommentarer rundt matbordet!
Jeg har slanket meg snart i to år, og har gått ned over 20 kilo.
Jeg startet på Grete Roede, men begynte på lavkarbo i september i fjor. Kroppen trives med det, så det har jeg tenkt til å fortsette med - uansett hva folk måtte mene om ditten og datten.. Men jeg er så lei av alle kommentarer. Det trenger ikke nødvendigvis være om lavkarbo kosthold, men om slanking generelt. Senest her om dagen da det var kakedag på jobben (ja, det er kakedag HVER fredag...) så fikk jeg en kommentar fra en kollega. "Fy faaaaader så kjedelig liv du må ha, som ikke kan kose deg med NOE godt!" Dette var fordi jeg heller tok meg en kopp te i stedet for sjokoladekaka. :eek:
Alle synes jeg har blitt sååå flott og fin, men akkurat rundt matbordet klarer de f*** meg ikke la være å kommentere hva jeg spiser :mad:
Jeg har mange, mange ganger diskutert diverse kosthold, og dette er ett "hett" tema...
Skjønner ikke hvorfor de bare kan holde kjeft og tenke på sin egen kropp og kosthold :eek:
....Takk for oppmerksomheten - måtte bare få ut litt frustrasjon :p
Jeg er bare SÅ enig med deg. "Men et lite stykke kake/en øl/et smørbrød kan du vel ta. Det kan vel ikke ødelegge dietten din." Åååh! Nei, men hvis jeg skulle spise alt det alle skal presse på meg, så hadde jeg veid hundre kilo - og jeg er liten ... Jeg blir også utrolig frustrert over dette. Har faktisk gått så langt at jeg har skyldt på at jeg ikke føler meg bra når jeg er i familieselskap, så jeg får slippe å spise alt det usunne! For det er ikke suget etter det som er noe problem, jeg har slett ikke lyst på sånne ting, jeg. Men vertskapet blir jo fornærmet ... Puh! Der ble jeg også kvitt litt damp :p Er i det hele tatt litt frustrert for tiden fordi vekten har stått stille en stund, men jeg har gått ned 8 kilo siden januar, og det er jo ikke så verst det ...
HA!
Jeg pleier å avfeie det enkelt ved å forklare om evolusjonen. Sukker er blitt brukt i noen nanomillihundredeler av evolusjonen. Tenk på de huleboerene som bare spiste lavkarbo. Kanskje en gang i blant kom huleboerene over en bringebærlyng og fikk karbs i seg.
Sukker og magert kjøtt skal være så "sunt å bruke", men tvert i mot. Bare de siste hundre årene har vi brukt sukker i alt. :D
De fleste pleier bare å måpe når jeg forteller det. Da fortsetter de med: "Men koser du deg ikke noen gang?":
Jo, når du fråtser pizza og godis på en lørdag kan jeg kjøpe di deiligste franske oster og kose meg skikkelig. Brie, blåost etc. Et godt rødvinsglass ved siden av er heller ikke å forakte.:)
Helt enig! Det er så merkelig hvordan andre kan tillate seg å nærmest rakke ned på / latterliggjøre andres kosthold med sånne kommentarer. Jeg opplever akkurat det samme som beskrevet over. Jeg synes det er respektløst. JEG har det helt utmerket med jeg, det er ikke synd på meg! Jeg forsaker ingenting og "koser" meg med det JEG liker og foretrekker, når JEG vil. Det irriterer meg grenseløst at andre skal bry seg så mye om akkurat det.
Det er akkurat som om de oppfatter deg som en sviker som ikke er med i det gode selskap og "synder" med...
Og til alt overmål klager de seg i mellom om at "åå nei jeg har vel ikke godt av et kakestykke til men, okey da." osv. osv. Da kan jeg virkelig ha lyst til å si noe, men lar det være:cool:
"Godt" å høre at det ikke bare er jeg som har det problemet - hvis man kan kalle det det.
Hadde ett tilfelle i påsken også, da vi var på besøk farmoren til samboern.
Hun var såååå lei seg for at hun ikke hadde noe å servere meg.
Hun hadde nemlig "bare" påskesjokolade, potetgull og frukt.
Jeg tok ett glass vann og et par sjokoladebiter da jeg hadde to dager i påsken med utskeielse (les, sjokolade og pizza!)..
Hun synes det var grusomt at jeg ikke ville ha mer. Jeg er sikker på at hun hadde blitt fornøyd om hele bollen ble tom.
Dette er jo ikke fordi hun er slem på noe som helst måte vedrørende kostholdet, men nettopp fordi hun tar det litt fornærmende at det på bordet ikke blir tomt.
Det skal ikke være enkelt! :cool:
Jeg merker forresten at kommentarer som "koser du deg aldri?!" og "du må leve et kjedelig liv" kommer stort sett fra slanke mennesker som aldri har behøvd å tenke på vekta si...
"Du må da kunne kose deg litt" får jeg høre av de samme folkene som ikke legger fingrene imellom når de skal fortelle meg hvor tjukk jeg har blitt (var veldig slank i ungdommen) og at jeg må se å få av meg noen kilo. Får av og til en følelse av at de vil at jeg skal mislykkes, så de slipper å innse at lavkarbo virker. Heldigvis har jeg mange som støtter meg også, moren min har f.eks blitt kjempeflink til å ha lavkarbo-alternativer når vi er bedt til søndagsmiddag :)
Kjenner meg skikkelig godt igjen i det der!
Har gått ned 20 kilo, og får høre at "nå begynner det å hjelpe på, men det er langt igjen"..... Humm... Det går liksom ikke ann å gi et kompliment uten noe negativt som følger.
Det er kjempebra at familien støtter ved å ha litt lavkarbo-vennlige alternativer :) Det hjelper på!
Sabotører kaller jeg slike som på død og liv skal presse deg til å spise noe du ikke vil ha. Mange tåler ikke at man velger annerledes og mener at kos ikke er det samme som mat.
Greit at mat er en sosial greie, men man ville vel aldri tvunget en som er allergisk til å spise mat vedkommende ikke tåler? Jeg er allergisk mot hvetemel og sukker, jeg blir nemlig feit av det.
Huff for en demotiverende gjeng!
Ja, nårtid ble bløtkake definisjonen på "kos"!
Jeg har heldigvis ikke opplevd noe særlig kommentarer på mitt kosthold og de fleste har beundret min "nye" kropp. Du har vært kjempeflink ved å klare å gå ned 20 kg og samtidig måtte lide deg igjennom de kommentarene der. Ser de ikke at du har gått ned mye i vekt (og helt sikkert opplevd mange andre helsegevinster)?
Kjenner meg også igjen!
Jeg skjønner ikke at man absolutt må stappe i seg mat for å kose seg og ha det gøy. Jeg prøver å venne meg bort fra dette, og har heldigvis mange rundt meg som mener det samme.
Heller kjip enn feit - jeg adopterer den, janevel! :)
De fleste beundrer det nye meg også, så det skal ikke stå på det.
Idag stod jeg og pratet med en kollega, jeg drakk vann og hun spiste en banan. "Du kan vel ikke spise denna heller du!?"
Nei det kan jeg ikke, men det gjør meg ingenting liksom.... Jeg kan spise mye annet godt :) Så jeg lider ikke på noen måte - bare litt småirritert over alle kommentarer som dukker opp på den lange slanke vei :p :p
Eller den her:nå må du ikke bli tynnere(jeg er på ingen måte noen små jente)eller pass deg så du ikke får anoreksia...så utrolig irriterende, hadde jeg vært radmager og ikke spist så, men jeg er fortsatt overvektig og spiser som bare det. Jeg har gått ned 20 kg og det er mye det men er nok å ta av når man har veid over 100 kg.:o
Jeg føler med dere, utrolig kjedelig når noen absolutt maser om all den maten jeg ikke kan spise, jeg må faktisk konsentrere meg om det jeg faktisk kan spise:)
"Joda, jeg KAN spise den, men jeg ville sannsynligvis følt meg så dårlig at jeg ikke hadde vært noe morsom å være sammen med om et par timer. Så da lar jeg heller være. Ganske enkelt valg, egentlig..."
Når noen er ufin mot meg pleier jeg si: greitt, jeg er fyldig, og hvis det å bli slank er den optimale glede har jeg muligheten til optimal glede. Du er slank allerede og ikke helt tilfreds.... beklager, den optimale glede er ikke innen din rekkevidde... :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.