< Tilbake til oversikten

Norsk Ukeblad og lavkarbo

Idamor sa for siden:

Jeg abonnerer på Norsk Ukeblad, og fikk da nytt blad i posten før helga. Gleden var ganske stor når jeg leste ordet lavkarbo på forsiden.
Det er notert linker i margen i artikkelen til greteroede sine sider, fedon lindberg blant annet.
Skrev litt om det i bloggen min, og kopierer inn teksten fra bloggen inn hit:

Neste ukes Norsk Ukeblad (heretter kalt NU) har denne tittelen på forsiden: [INDENT]

[/INDENT]Yes, tenkte jeg da. Dette er jo faktisk en "slanke"metode jeg VIL lese om! I forhold til overskrifter som lyder slik:[INDENT]10 kg slankere på 10 uker Kom i sommerform på 8 uker[/INDENT]Eller lignende. Dere har vel sikkert sett slike type overskrifter dere også? Og nå nærmer det seg med stormskritt før de kommer igjen. Det er jo sommer om ikke mange ukene, og det er stort sett ganske mange som skal inn i bikinien da!

Uansett, jeg bladde opp i NU med stor glede og fant til slutt denne artikkelen som skulle omhandle lavkarbo. Jeg skal ikke kommentere så mye, men bare sitere enkelte av de tingene de skrev.[INDENT]

[/INDENT]Frukt inneholder vel fortsatt fruktsukker gjør det ikke? Og kalkun og kylling er jo nokså magert kjøtt da. Det holder ikke i lengden.[INDENT] [/INDENT]Plantemargarin hadde nok ikke jeg valgt. Etter hva jeg har forstått er det litt FY FY på lavkarbo.[INDENT] [/INDENT]Noe av dette kan jeg være enig i, men mye av dette får jeg ikke til å stemme med det jeg har lært de siste ukene. Men det skal nå også sies at NU skriver om Fedon Lindberg sin "diett", og virker litt som det ikke finnes noe annet alternativ på en måte. Hva tenker dere om sitatene jeg har lagt inn i dette innlegget?

Minni1 sa for siden:

Syns dette lignet veldig på Fedon sitt kosthold. Ivertfall utifra det jeg har lest til nå i bøkene hans.
Jeg prøver å følge Fedon Linbergs kosthold og mener jeg lever lavkarbo.

Jabba sa for siden:

Jeg synes ikke NU har gjort en god nok jobb! Mange av disse påstandene er feil!

Idamor sa for siden:

Kan tro jeg ble skuffet når jeg leste det ja. De har hatt en del artikler i vinter med fedon, så hva kan man forvente?

nellie sa for siden:

Fedon er vel lavkarbo det også?

Imp sa for siden:

Fedon er lavkarbo ja, men han anbefaler da ikke så mye frukt som NU mener at vi bør spise.

Det her er for mye frukt og for lite grønnsaker etter min mening. Tomat og agurk til pålegg, er ikke mye av det, og pålegg på hva da? Brødskive eller? Gulrot som mellommåltid?

Syns ikke dette var så Fedon-aktig jeg altså...

Enig med Jabba, dårlig arbeid av NU.

Minni1 sa for siden:

Nå måtte jeg inn å se litt i boka " naturlig slank" og syns fortsatt det ser ut som fedon kosthold.

Det står i boka at "Bananer har relativt høy GI og kan derfor være lurt å spise noe sjeldnere og da alltid sammen med frukter med lav GI." Han sier ikke at vi ikke skal spise bananer men at vi ikke skal spise det så ofte.
Skal være enig i at det var et dårlig eksempel de hadde når de valgte banan, men det er jo ikke uriktig.
Gulrøtter står sammen med 3 andre grønnsaker og man kan spise 1-2 porsoner daglig av disse tilsammen.

Når jeg blar meg tilbake i boka så står det " spis to porsoner med frukt og minst tre porsoner grønnsaker daglig"
Jeg forstår det som at det HI har referet til er et eksempel på å få i seg disse fem om dagen men at man spiser noe i tilegg på hvert måltid.

Nå har ikke jeg lest artikkelen jeg da, bare det som er HI har sitert..

Og jeg er heller ikke god på Fedon dietten siden jeg nesten akkurat har begynt å sette meg inn i den. Så om jeg skriver noe feil så må dere bare rope ut.

lifejack sa for siden:

Synes sitatene høres mistenkelig ut som de statlige kostholdsrådene, jeg da. Synd om de begynner å forvirre befolkningen ved å misbruke ordet "lavkarbo" bare fordi de har skjønt at det selger bedre fordi det er litt "in".
Jeg vet ikke... just ranting after midnight;)

Max sa for siden:

Ser ut som de har lest lavkarboboka til Linda Gessenheimer. Stort sett ganske likt GR.

nellie sa for siden:

Synes det høres veldig ut som Fedon jeg også:) Og da ser jeg ikke helt problemet med at de bruker ordet lavkarbo. Det er jo ikke bare ketogene kurer som er lavkarbo, selvom noen kanskje kunne ønske det.
Men nå har ikke vi lest hele artiklen da. Bare spesielle utdrag som er dratt ut for å illustrere eksempler på at det ikke er lavkarbo som er beskrevet.

Camz sa for siden:

Jeg leste selv denne reportasjen å ble skuffet. Ikke mye her som minner om lavkarbo syns jeg.

Iset sa for siden:

Fedon har i hvert fall aldri noensinne anbefalt margarin!

nellie sa for siden:

Nei, Margarindelen høres ikke ut som Fedon:p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.