< Tilbake til oversikten

Hva slags melk bruker dere?

R0SA sa for siden:

Når jeg lager meg kaffe her hjemme bruker jeg steamet h-melk. Siden det er mest fett. Men er det riktig av meg? Det er jo så mange diskusjoner på dette med melk og melkefett at jeg blir litt svimmel. H-melk er bra, sant? Før har jeg variert mellom lett-, ekstralett- og h-melk.

Kan ikke bruke fløte, for det første er ikke det godt i latte og for det andre vil ikke kaffemaskinen steame det. ;)

Kitt sa for siden:

Melk? På ketogen kost?
Neida, det bruker jeg ikke!
Her går det kun i fløte, gitt! Ikke drikker jeg kaffe heller, men melk er ut i ketogent kosthold uansett pga masse karber!

Elizabeth sa for siden:

Kun kremfølte! Jeg blander vann og fløte om jeg bruker en melkeoppskrift. :)

R0SA sa for siden:

Ok, så jeg må droppe latten/cappuccinoen? Nei?? Må vel kunne gå an å holde seg i ketose selv om jeg drikker litt kaffe med melk i? Kan som sagt ikke bruke fløte, for den vil ikke maskinen steame.

StegforSteg sa for siden:

Et lite spm..... Hvor mye har du lest om ketogen kost? Når de erfarne sier at man ikke kan drikke melk - så vil ikke du kutte ut latte'n..... På ketogen kost skal mesteparten av karbene komme fra grønnsaker - ikke melk, sjokoladeerstatninger osv.

Carisma sa for siden:

Jeg drikker innimellom en blanding av fløte og kokkosmelk som jeg syns er veldig god i latten.
Men så rart at maskinen ikke steamer fløte? På min rancillio silva blir det nesten krem... Hva slags maskin/stemaer har du?

R0SA sa for siden:

Jeg har lest mye om det, men det er vel et par år siden nå. Jeg spiser svært sjelden sjokoladeerstatninger og annet tull, så jeg kan ikke helt se at det skal være helt krise å feks drikke en dobbel cappuccino som det er svært lite melk i, når en enkel latte med masse fløte i skal være helt greit. Det må kunne gå an å bruke litt skjønn også. Dessuten skal jeg leve oppi dette også, jeg skal være lykkelig og glad, og da kan jeg ikke være helt rigid. Det holder for meg at jeg greier å være i ketose.

Jeg har en Nespressomaskin med automatisk melkestimer på. Når jeg prøver med fløte så kommer det ikke noe ut av slangen, det tykner seg veldig i røret, antar jeg. Kan kanskje prøve med en blanding av h-melk og fløte, se om det funker.

Jeg drikker max en kopp kaffe om dagen, så jeg kan ikke se at dette skal være helt ødeleggende for min vektnedgang.

Myrull sa for siden:

Jeg bruker kun kremfløte etter som jeg har lest og hørt at annet er fy, fy på ketolyse.

Elizabeth sa for siden:

I fløte er det 2,9 karber og i h-melk 4,6 karber pr dl så det er veldig stor forskjell! og det blir fort karber av det.....

R0SA sa for siden:

Ja, men hvis jeg heller velger dobbel cappuchino (dobbel mengde kaffe og under halvparten melkemengde) fremfor enkel latte (litt kaffe og masse melk/fløte) så går jo det ut på det samme rent karbomessig.

Så dette kan jeg ikke se problemet med.

Elizabeth sa for siden:

Ingen andre enn deg som kan ta det valget, men må si jeg ikke ser vitsen med å sjanse pga en kopp latte??? :confused: Men det er meg da...

Myrull sa for siden:

Går det ikke på det at melkesukker ikke er noe bra da...at kremfølte er fetere med mindre karber så det regarer kroppen litt bedre på?
Eller er jeg helt på bærtur. :p:o

nellie sa for siden:

Skal du absolutt drikke melk så er det H-melk som er mest gunstig for deg på Ketolyse. Du burde holde deg unna på grunn av melkesukkeret, men. Høres jo ut som at du har bestemt deg for lenge siden uansett:)

R0SA sa for siden:

Kaffe er viktig for meg, andre har sine ting. Ser jo at mange her spiser mye sukkererstatninger i forhold til meg, f.eks. Vi har alle våre ting vi setter pris på.

Jeg vet med meg selv at jeg holder ut lenger hvis jeg ikke forbyr meg alt jeg er glad i, men justerer litt isteden.

Det viktigste for meg er å være i ketose og å merke en vektnedgang. Ikke nødvendigvis å gjøre det andre mener er riktig.

Kjenner jeg at jeg slutter å gå ned i vekt kan jeg jo sjekke om det har noe for seg å kutte ut kaffe. Men så lenge det foreløpig fungerer fortsetter jeg med kaffen siden jeg setter sånn pris på den. :)

Aprilrosa sa for siden:

Jeg har nå gått på ketolysekuren i 5 uker. Har redusert vekten fra 77,5 til 71 kilo på den tiden. Det eneste utskeielsene jeg har hatt er en stor kopp kaffe latte med h-melk hver dag :o)
Synes du skal nyte latten din jeg:)

R0SA sa for siden:

Takk, det var egentlig det jeg lurte på, om jeg hadde rett i at h-melk er det beste valget mellom melketypene. :)

R0SA sa for siden:

Tusen takk for det! :) Det er noe med det å skulle være glad og, ikke sant? Du har jo klart deg utmerket med kaffen, da satser jeg på at det går bra for meg og. Kos deg med kaffen, Aprilrosa. :D

nellie sa for siden:

Melketypene er veldig like i karbo og proteininnhold egentlig.. Men H-melk inneholder mest fett:)

Ana sa for siden:

Jeg lager eggemelklatte, det smaker kjempegodt synes jeg.

R0SA sa for siden:

Hva er det, Ana?

LenaBeatrice sa for siden:

Synes dette må være ganske enkelt å løse for deg.
Du skriver at du spiser ketogen kost, altså vil du være i ketose.
Så da er det jo bare å fortsette med melka i den ene koppen med kaffe/dag, så lenge du er i ketose og går ned i vekt som du ønsker.
No big deal, synes jeg.
Gjør som du ønsker :-)

Fikk en mail fra ei i dag, som spiste LITT ris i ny og ne (sjelden) og jeg "var på" henne med en gang og "maste" om karbo i ris...men så skriver hun tilbake at hun har gått ned 11 kilo, og går fortsatt jevnt og trutt ned, alt føles bra og helsa er bedre....så da så :-)

Vi spiser alle vårt personlige kosthold, så spis og drikk du ditt hvis det funker for deg :-)

Ignite sa for siden:

Støttes :ja:

BlirFjong sa for siden:

Enig :)
Jeg har også tatt meg en latte i ny og ne, ikke hver dag da, men har ikke tatt skade av det, vekten går jo jevnt og trutt nedover. Det viktige er at det ikke blir for mye, tenker jeg.

ada-emilie sa for siden:

I en stor kopp bruker jeg en dl REN soyamelk og tre-fire dl vann. I soyamelk er det lite karbo.

nellie sa for siden:

Å gå fra melk til Soyamelk er ikke akkurat en fordel. Da hadde jeg heller holdt meg til melka.

nellie sa for siden:

Fordi at soyamelk er proppa full med østrogen?

Ignite sa for siden:

Er det derfor stemmen min er blitt så lys? ;)

Bulldog sa for siden:

Den er egentlig ikke det, men den (og andre ugjærede soyaprodukter) inneholder stoffer som kan påvirke hormonbalansen i kroppen ved tilstrekkelig høyt inntak.

Flere liter om dagen er nok ikke tilrådelig, men jeg tror ikke en skvett i kaffen vil gjøre en om til Jan Thomas over natta.

nellie sa for siden:

Kanskje ikke proppfull da:p men "litt østrogen" holder for meg.
Man bør hvertfall sjekke stoffskiftet sitt og vite at man ikke har noe problemer med det, før man begynner med soyaprodukter.

Lillevoff sa for siden:

Jeg bruker også melk til kaffen et par ganger i uka. Så lenge jeg fremdeles går ned i vekt og når den cappuchinoen gir meg følelsen av å unne meg noe, syns jeg det går greit. Men, det er jo mitt valg. Kaffe er viktig for meg :P

Carisma sa for siden:

Steamer man melka inne i maskinen? Har jeg aldri hørt om før... På min maskin er det damp fra et rør som steamer opp melka i en mugge.

R0SA sa for siden:

Nei, den har melkesteamer på seg, var det jeg mente. Noen har ikke melkesteamer, min har det. Noen bruker en melkesteamer ved siden av, det blir en annen metode.

Denne er det jeg har. Bruker jeg fløte så blir det som krem i røret, hehe. :)

Bæret sa for siden:

Så det er soyamelk man bør gå over til når man kommer i overgangsalderen...? :fnis:

Drikker du en kopp pr dag kan du vel unne deg en skvett hmelk om du fortsetter å gå ned.

Jeg brukte også melk i kaffen, men drikker flere kopper pr dag så jeg må bruke fløte.

Fordi vi skal ha fett, ikke mye melkesukker.

wevi sa for siden:

hvis æ skal på kafè med venninner så kjøper æ mæ en latte med helmelk og koser meg ekstra mye med den. Pinnen e fortsatt rosa, så æ tar tjangsen. :)

ada-emilie sa for siden:

Om man er så redd for soya (selv om det ikke er mye av den i melk)
kan man kjøpe en dyr mandelmelk på Røtter helsekost, kanskje annen nøttemelk man lager selv. Tror den da vil inneholde mindre karboer enn h-melk. Men hvor mye vet jeg ikke. Nøttemelk er godt.

Yonah sa for siden:

Signerer. Jeg føler meg nygravid hver gang jeg får i meg soya, brystene blir spente og vonde , jeg blusser i kinnene( ikke godt, det er ekkelt) osv. Heller 1/2dl melk da altså.

Caroline79 sa for siden:

Jeg er avhengig av min ene kopp kaffe latte om dagen. Dette har ikke hatt noe å si for verken vektnedgang etter ketose. Noen gleder må man ha, man lever tross alt bare en gang :)

NYT KAFFEN DIN MED H-MELK DU :) Det gjør jeg!!!!!

Lillevoff sa for siden:

Jeg har akkurat samme maskin som deg. Hvis du bruker det munnstykket som sitter på på bildet, er det varm damp som varmer opp melka/fløten. Funker i hvert fall fint på min! :)

R0SA sa for siden:

Ah, at jeg istedenfor å bruke hele røret bare steamer det rett i en mugge, mener du?

Lillevoff sa for siden:

Jepp. Jeg heller en skvett melk eller fløte + litt vann i koppen, skrur på steamrøret og "rører" rundt i koppen til det har blitt passe varmt. Så tørker jeg av røret og "blåser" ut det som har kommet inni. Tar av og skyller røret med jevne mellomrom.

Jeg brukte melkesteamer-saken til å begynne med, men etter at jeg oppdaget hvordan røret funka, syns jeg det er mye greiere. Mindre å vaske :D

leakim sa for siden:

Hei.
Min stick er mørke lilla og jeg drikker kaffe med litt lettmelk i flere ganger daglig....så tror ikke det er så farlig....??Klarer ikke kaffe uten melk:o

R0SA sa for siden:

Åh, fantastisk! Takk for bra tips! :D

Georgine sa for siden:

Så lenge du er i ketose så er det greit. Men husk at mørk lilla kan bety at du bør drikke mer vann :)

ada-emilie sa for siden:

Noen beger med konsentrert kaffefløte eller melk har mindre karbohydrater enn vanlig.

Gerd sa for siden:

På ketolyse skal man ikke bruke melk. Pga. melkesukkeret.

Litt melk kan man heller unne seg når man er ferdig slanket :ja:
La en del slike ting være et "mål", frem i tid :ja:
Skal man få max utbytte av kurene man går på, må man faktiske luke bort en del ting som ikke hører til.

Og det er ofte det man er "avhengig" av som er den største synderen for vekta :ja:

For en liten melkeskvett der, og en der, og en skje av "ditt og datt" som ikke hører til på ketolysekuren, kan forsinke vektnedgangen hos mange.
Som igjen fører til stress og fortvilelse....
Og som igjen kan føre til at man gir opp. (har beklageligvis sett mye av det)

R0SA sa for siden:

Jeg følger ikke ketolysekuren slavisk, men spiser slik at jeg er i ketose. Kommer til å unne meg en kaffe i ny og ne, siden jeg trenger det for å ikke bli deppa - og gi opp. Jeg har prøvd å holde meg rigid til kur før, og da blir jeg rett og slett ulykkelig. Jeg trenger å leve selv om jeg prøver å gå ned i vekt, og må gjøre det på min måte.

Det eneste jeg mente med denne tråden var å høre hvilken melketype som var best (visste ikke at alle var ulovlig) hvis man går på ketolyse, som er dietten jeg inspireres av, men ikke følger helt slavisk.

Gerd sa for siden:

Ok. :)
Siden du har posta det på ketolysedelen regna jeg med at det var den kuren du fulgte :ja:

R0SA sa for siden:

Som sagt lar jeg meg inspirere av den dietten, og jeg ville vite hva de som gikk på ketolyse mente om dette med melk.

Gerd sa for siden:

Og jeg er en på ketolyse, og svarer etter kurens regler :ja:

Covn sa for siden:

Melk er vel helt klart det jeg savner mest. Drakk jo nærmere en halv liter melk til frokost før ketolyse.

Sungrazer sa for siden:

Bruker alltid helmelk når jeg bruker melk, og blander halvt om halvt med helmelk og fløte når jeg lager kakao. Da bruker jeg forsåvidt også 100% kakao, uten noen annen søtning i kakaoen. Som regel slenger jeg oppi ca. 50 gram meierismør per kopp også i kakaoen.

Nå følger ikke jeg ketolyse eller noe annet da, men Primal Blueprint (PB) som jeg syns fungerer mye bedre som helhet enn bare å spise lavkarbo. PB tar for seg alt som søvn, trening, mosjon, mat og generell helse - og tillater også utskeielser som sjokolade, nøtter og frukt. 80/20 prosent regelen.

R0SA sa for siden:

Prøvde i dag å bruke røret og lagde meg latte med fløte. Det funket kjempebra, bortsett fra at det ikke smakte noe godt med fløte i latte, hehe. Men tusen takk for kjempebra tips, kommer til å bruke det røre oftere nå, ja! Blir mye mindre vasking. :ja:

Lillevoff sa for siden:

Rosa: så bra du fant ut av det. Er en ganske fin maskin, altså. Har kost meg med en dobbel latte selv i dag :D

R0SA sa for siden:

Jeg elsker den maskinen. :ja:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.