< Tilbake til oversikten

Erstatning for kruskakli?

drizella sa for siden:

I oppskriften på proteinbrød skal det være kruskakli, men kan ikke bruke det pga cøliaki. Noen som har forslag til erstatning? Skal være 60 g til 1 brød.
Tenker på for å få det til å holde sammen...

Georgine sa for siden:

Man kan bruke fibrex, det er fra sukkerrør (5 k per 100 gram). Dessverre har jeg ikke sett dette i Norge, bare Sverige (om du bor i harry-handel-avstand).

drizella sa for siden:

Takk skal du ha, da skal jeg sjekke neste gang jeg skal til sverige:)
Noen andre forslag så lenge? Kan jeg bruke mer av eks solsikkefrø og linfrø og tilsette eks fiberhusk?

Georgine sa for siden:

Det går helt sikkert helt glimrende :)

drizella sa for siden:

Da skal jeg prøve det:) Men ang fibrex, brukes det i samme mengde som kruskakli?

Georgine sa for siden:

Ta i en sånn passe dæsj :) Når jeg baker brød så har jeg i litt av ditt og litt av datt avhengig av hva jeg har i skapet. Det er ikke så nøye på milimetermålet, brødene blir gode for det :)

LineJM sa for siden:

Kan kanskje også bruke havrekli om du kan få tak i glutenfri havrekli. Vet at man får glutenfrimerkete havregryn men er ikke sikker når det gjelder havrekli. Er også litt mere karber i tror jeg.

drizella sa for siden:

Takk for tips, skal sjekke innhold av karbo:) Noen som har erfaring med å bruke soyaflak i brød? Så de bare hadde 4 karber pr 100 g, men har aldri brukt det før.

Photobscura sa for siden:

Vær litt forsiktig med soya ;). Havre inneholder i prinsippet ikke gluten, men det blandes med andre kornsorter vanligvis, og kan dermed inneholde gluten likevel. Men det skal finnes havregryn som ikke gjør det, mulig du må på helsekost for å finne. Ellers bør det funke fint med f.eks sesamfrø/linfrø/solsikkerkjerner/gresskarkjerner/malte mandler etc. Men det spørs seff på oppskriften.

Kitt sa for siden:

I Nannahs lyse søndagsbrød bytter jeg ut kli med malte sesamfrø. Går helt fint det, men der skal det bare være 20g!
Kan ikke fordra kli og pleier å bytte det ut uansett, feks med malte linfrø! Går alltid fint!

drizella sa for siden:

Takk for svar alle sammen, jeg skal prøve meg litt frem:) Ang soya, så var jeg litt skeptisk, for jeg har lavt stoffskifte og skal derfor være forsiktig med soya. Var hun på helsekosten som kom med forslaget til soyaflokker, men jeg skal prøve å ha i litt mer av de andre ingrediensene + litt nøtter og fiberhusk for å se om det går bra:) Og prøver fibrex når jeg får vært i sverige...

Kanutten sa for siden:

Nå har jeg hamstret mange pakker med fibrex... Det MÅ da gå ann å få tak i dette i Norge?? Det er jo skrevet på norsk også på pakken????

Fibrex er ala grovere havregryn....

Kanutten sa for siden:

Sendte dem en mail og fikk dette svaret....Jåsspreik spør du meg!!

Kanutten sa for siden:

Men nå skal det siea at jeg fant sukkerroefiber i dag på helsekosten og det er akkurat det samme som fibrex og inneholder ca 4 karber pr 100 gram!! :heia:

kineserbolle sa for siden:

Jeg har erstattet kruskakli med knuste linfrø i alle oppskrifter med dette i og det har smakt helt flott (har ikke hatt kruskakli) det blir mindre karber generelt også da. Har da også hatt litt Fiberhusk i :)

RødLinse sa for siden:

I en oppskrift jeg har sett er kruskakli byttet ut med Fibrex eller fiberhusk. Glutenfri kruskakli eller havrekli finnes ikke :( Jeg har kjøpt Fibrex i helsekosten. Det er Jonassen og Co i Drammen. Pakken jeg har er på 250gr med lang holdbarhet :) Allergimat.no har det. Dansukker som lager det, kanskje det finnes i sukkerhyllene :)

Hilja sa for siden:

På spisdegslank.no har jeg brukt å bestille et fiber-mix laget av (kvernet loppefrø og et slaks ingridiens fra bambus). Synes denne miksen fungerer ganske bra til erstatning av kruskakli og til og med mel. Alle brød-produktene på deres webside er laget av den miksen.
Loppefrø gjør jo baksten veldig saftig og deilig, men det blir vell dyrt i lengden hvis man skal ha mye av det.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.