< Tilbake til oversikten

Grønnsaker - trenger inspirasjon!

Trin sa for siden:

Til frokost og lunsj bruker jeg:

• Blanding av spinat, ruccola og isbergsalat
  • Agurk
  • Squash
  • Litt paprika

Til middag bruker jeg det samme eller brokkoli/blomkål.

Noen forslag til hva annet som kan brukes for å få variasjon i næringsstoffene?

crystall sa for siden:

Jeg bruker veldig mye sopp, da spesielt champinjong. Stekt sopp eller soppstuing passer lisksom til det meste, pluss det er lett å kaste oppi sånn pytt i panne og div. gryteretter :)
Ellers er det jo greit med litt løk, det syns jeg setter god smak på det meste!
Minimais er jo også en fin ting, siden jeg savner vanlig mais.. hjertesalat er jo godt, og litt mer næring i enn isberg.. Kinakål i salat funker bra!

Hmh..jeg er egentlig ganske dårlig på grønnsaker selv jeg, men håper det kan være litt til hjelp..:rolleyes:

arnakristin sa for siden:

Hei,
En annen variasjon ligger jo i tilberedelsen; rå, wokke, kokte, bakte, grilla, mos…

LineJM sa for siden:

Jeg liker også godt gresskar.
Bruker denne varianten:
Den kalles butternut squash på engelsk svenskene kaller den myskpumpa :p men jeg har ikke klart å finne noe norsk navn. De har den som regel på innvandrerbutikker her i Bergen i hvertfall. Synes den er veldig god bakt eller som en grønnsak i gryteretter.
Og aubergine er godt.

matitt sa for siden:

Minimais?? Kan vi spise det?

Areola sa for siden:

Jupp!

Jeg synes en blanding av løk, minimais, squash, paprika og andre stekbare grønnsaker stekt i panne er godt :)

Og du har prøvd blomkålmos håper jeg? Det er noe HELT annet enn kjedelig kokt blomkål altså! Det er digg!

lifejack sa for siden:

Ser at det meste er nevnt, men her går det mye i SOPP!!!, squash, brokkoli/blomkål, litt løk, aubergine, paprika, kål og bambusskudd:)

Trin sa for siden:

Takker for svar :)
Ser at jeg egentlig er innom det meste her, bortsett fra den mystiske gresskarsaken. prøve å få tak i
Har også brukt mye sopp, men mannen er så lei sopp nå at han har bedt om å få slippe...

Koker, baker, steker, lager gratenger osv osv.
Laget masse mos, både av blomkål og brokkoli. Tilsetter litt smør, fløte og litt hvitløk. I brokkolimosen pleier jeg også bruke litt chili. Godt, men man trenger variasjon.

Kanutten sa for siden:

Flate sukkererter kan man spise. Godt å surre i wok eller bare ha rett i salat. :ja:

Namba sa for siden:

Jeg bruker brokkoli, blomkål, paprika, løk, minimais, rå og kokt kinakål, hvitløk, salat, agurk, purre, sopp og squash.

Superteddy sa for siden:

Raspe blomkål og steke kjapt i en god slump smør og ha på litt grillkrydder! :)
Det smaker kjempegodt og går utrolig kjapt! ;)

emilie_lavkarbo sa for siden:

stekte aspargestopper er godt ved siden av middag osv! Rå også.

Yonah sa for siden:

Blomkålris er veldig godt til middag, mye bedre enn bare dampet blomkål.

Avokado gir en spennende smak i feks salat og den inneholder bra med fett. Jeg bruker avokado, vårløk/purre, agurk, noen ganger tomat, revet parmesan, pinjekjerner og har i egg eller kylling.

kamp sa for siden:

Butternut på engelsk. I norge går den under navn Flaske gresskar, flaske hals gresskar, moskuss greskar, men den heter egentlig Muskatt gresskar på norsk.

Er nokså høy i kb.

Jeg lever av butternut squash og hokkaido squash. Kan fint spise 1 kg av dem til dagen :rolleyes::eek:

Tiki sa for siden:

Bruker en del av det samme som dere, men bruker i perioder stangseleri og litt reddik i salat også.

LineJM sa for siden:

Stangselleri :love: Det er grønnsaken sin det! Er kjempegodt med diverse ost på: blå/hvit castello, brie etc etc....

Brimstone sa for siden:

Blomkålmos ala Nannah! Fett og deilig! :D

StegforSteg sa for siden:

Ah jeg hadde heeeelt dilla en stund på stangselleri med hvitløksost :rolleyes:

Elizabeth sa for siden:

Jeg bruker stanseleri med baconost! LOVE IT!

Gange sa for siden:

Rapid/isbergsalat, brokkoli, sopp, agurk.

Litt lauk og tomat, prøver å spisa mindre av det. Tenkte skaffa litt blomkål.

Iset sa for siden:

Sopp er favoritten her. Mannen min liker ikke blomkål og brokkoli, det er ganske frustrerende, i grunnen. Men jeg og barna liker det da.
I helgene pleier jeg å lage fylt løk, da koker jeg hele skrelte løker i ca. 10 minutter, før jeg skjærer av toppen og graver ut endel av innmaten med skje. Så kan man fylle oppi feks. stekt kjøttdeig og ost og sånt, eller feks. en blanding av hakket løk (bruk innmaten som er tatt ut), baconbiter, timian og parmesan og litt fløte, ha det i hulrommet og strø litt ost over og steke i ovnen. Surr gjerne bacon rundt løken før steking. Naaam.

crystall sa for siden:

Namme nam! Takk for tipset, det vil hvertfall jeg prøve! :sikle:

Cyan sa for siden:

Jeg slår et slag for fennikel , helst ovnsbakt :sikle:

ada-emilie sa for siden:

Salat med cottage cheese som dressing er digg. Kutt opp alle mulige grønnsaker som: issalat/spinat/ruccola, agurk, tomat, brokkoli, blomkål, sukkererter og løk og bland i cc som du først har saltet og krydret. Dijonsennep er uten sukker og kan brukes i også, og sitronsaft. Jeg brukte cc før men nå bruker jeg heller avokado som dressingerstatning. Ikke glem hvitløk og ingefær opphakket, pluss dill,organo, urtegårdkrydder og evnt karri om du liker det. Kald salat liker jeg å drikke varm te til for å få normal temperatur i magen. Å rive opp en ferdigstekt kyllingfilet i biter og blande inn i salaten blir digg. Kokte egg, finnbiff eller tunfisk kan brukes istedet.

Jeg spiser dette til middag ved siden av stekt kyllingfilet, kokt ørret med sennep, dill og sitron eller finnbiff. Noen ganger woker jeg grønnsaker og blander oppi ruccolasalat etter steking. Da bruker jeg andre grønnsaker: løk, grønn squash, aubergine, brokkoli,sukkererter, champignong og blomkål.

Grønnsaker er fint å få i seg ved å koke de i suppe med grønnsaksbuljongterning for hver halvliter vann du bruker, for å ikke bli lei av salat.

wevi sa for siden:

Bruker også mye blomkålris. Og så har jeg hele tidenen salat med ruccola, kinakål og paprika i kjøleskapet, så varierer æ med andre ting underveis. Ellers så har jeg fått litt dille på hodekål/spisskål med en blanding av epleeddik og avokadolje med masse deilig urtekrydder og hvitløk. Den rasper jeg med gulrotskrelleren og lar blandingen stå litt før jeg spiser den. Kjapp coleslaw som går like fint til fiskegrateng og grillmat osv. :)

Tror jeg vil prøve den der gresskarvarianten. Får stikke innom ultra og se om de har den der. Neppe på rema.. der så dem bare dumt på meg når jeg etterlyste spisskål.. ;)

Gange sa for siden:

Squash har eg brukt. kutt med ostehøvvel, stek i smør med salt og pepper og bruk istedenfor pasta i lasagne ;)

Kinakål elsker eg å ha attåt maten. brokkoli i eggerøra, sopp. Eg er litt rar, men eg kan knaske agurk som bare det.

Friida sa for siden:

blomkål og sellerirot mos med masse meierismør er helt fantastisk godt.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.