< Tilbake til oversikten

Opp i vekt?

an_ta sa for siden:

Leser mange ekstreme solskinnshistorier her, mange tonn (har noen prøvd å summere?) med fett er fordrevet med ...ja, fett. Jeg lurer på om noen av dere har opplevd å ikke klare å gå ned, har noen gått opp i vekt i løpet av en overholdt lavkarbokur (jeg mener ikke ETTER en avsluttet gjennomført diett)? Mange bøker og filosofier tar litt forbehold, noen går ikke ned i vekt og noen går til og med opp, er du en av dem som ikke får det til? Jeg storkoser meg med maten, men står stille, har gjort det i snart 8 uker. Muskelbygging? Hm, kroppen virker mye finere, poser under øyne er borte, huden gløder, men vekta står stille. Forstatt mulig at at det kommer?

Kitt sa for siden:

Tickeren din sier at du har gått ned 4 kg, stemmer ikke det da?

For om du har gått ned 4 kg på 8 uker, er det faktisk bra! Selvfølgelig kunne man gjerne ha gått ned det dobbelte, men 0.5kg i uka er innenfor rammene av normalt og ønskelig. Da klarer huden, kroppen og hodet å følge med også!

Er man tilnærmet normalvektig, kan man oppleve at vekten ikke rører seg på en ketogen/lavkarbo diett. Det er også mulig at det du anser som ønsket vekt, ikke er det kroppen din oppfatter som din idealvekt!:p

Noen bruker enormt lang tid før ting løsner. Så lenge man ellers har det bra på dietten, er det jo ingen grunn til å gi seg med det første!:D

an_ta sa for siden:

Tusen takk for et optimistisk svar. Det er slik at jeg gikk ned disse inntil for ca.8 uker siden, på noen uker. Og siden er det stille. Jeg lurer på om det er det jeg klarer. Jeg trenger nok å gå ned mer enn det. Helt enig at kuren er suveren, men selv om mye positivt har fulgt med så kan jeg nok være en av dem som ikke klarer vektbiten. Flere som meg? Eller har de gitt opp?
Som et forsøk på se etter årsaker har jeg nå begynt å føre journal over hva jeg spiser, mulig jeg oppdager noe jeg overså.

Bolla Piggsvin sa for siden:

Jeg har også stått stille de siste ukene, og det er forferdelig frustrerende. Gikk fort og greit ned 7-8 kilo de første 10-12 ukene, og så stoppet det helt opp. Har gått litt opp og litt ned i fire uker nå, slik at det alt i alt står på samme nivå. Det eneste jeg spiser i tillegg til "induksjons-maten" er litt nøtter, men går ikke ned om jeg kutter ut dem en uke heller. Er dette et av de beryktede platåene - og hvor lenge pleier i så fall slike å vare? :confused:

Får også legge til at jeg er langt fra normalvektig. Trenger fortsatt å gå ned 15, kanskje 20 kilo :(

Kitt sa for siden:

Det er nok et platå og hvor lenge det vil vare, kan ingen vite egentlig!:p
Det du kan gjøre er å minske bittelitt på inntaket, da du jo er lettere og dermed har lavere basalforbrenning!:D

Takk for oppmuntrende tilbakemelding :) Synes jeg spiser ganske lite som jeg gjør, en vanlig dag kan f. eks. se sånn ut:

Frokost: 3 egg
Sen lunsj: 1 nakkekotelett, salat (ca 2 dl), majones eller rømme
Middag/kveldsmat: Kjøttboller, salat eller grønnsaker (ca 2 dl), majones eller rømme eller fløtesaus (sky og fløte)
I tillegg: 100 g valnøtter eller macadamianøtter
75-100 g ost

I tillegg drikker jeg 2-3 krus te med 2 ss cocosa i hver, så jeg skulle da få nok fett også? Får vel prøve å kutte helt ut nøtter og ost i en periode. Kanskje rømme også, det er vel noen som ikke tåler melkeprodukter i det hele tatt :( Er litt usikker på majonesen, jeg oppdaget at den er laget på soyaolje, og det skal man vel ikke ha for mye av? Får vel lage selv, men jeg synes det er vanskelig å få den tykk. Puh, skal ikke være lett :eek:

Kitt sa for siden:

Jeg sa bare bittelitt! Som feks å halvere nøttene!
Det er 76.8g fett i 100g macadamienøtter! Halverer du det, senker du kaloriinntaket ditt med nesten 350kcal! Burde holde i massevis det!

Jamen, fett og kalorier skal vi vel ikke være redde for? Vi får jo hele tiden høre at vi skal ha mer fett for å få vekten ned? Blir veldig forvirret av dette, jeg :confused:

Kitt sa for siden:

Poenget er at etter som du går ned i vekt, trenger du mindre energi for å opprettholde de normale funksjonene i kroppen. Du blir jo mindre!:D
Så den mengden mat du spiste da du var 8kg tyngre er for mye til at du nå går ned i vekt!

Fett er bra, men selv om vi ikke teller kalorier til vanlig, må man se litt på dem om man ikke går ned i vekt! :p

Da bør jeg kanskje i første omgang kutte ned på Cocosa'n? Det blir jo ganske mye kalorier i flere spiseskjeer rent fett om dagen. Jeg skjønner hva du mener med det du skriver, men det er så mange andre som anbefaler enda mer fett når vekten stopper opp, så derfor blir jeg litt forvirret. Skal i hvert fall prøve uten nøttene og med mindre kokosfett, så får vi se. Takk for tipset! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.