< Tilbake til oversikten

Kan løslige/uløselige fibre tilsatt i kosten påvirke ant. netkarber?

Lillemy71 sa for siden:

Hei.

Skal prøve å forklare hva jeg tenker på og vil ha svar på og håper det ikke blir alt for rotete.

I ulike matvarer blir kostfiber alltid trukket fra antall karbohydrater og man sitter igjen med netkarber som vi snakker en del om her inne :p Her i landet skal dette være gjort på innholdsdeklarasjonen, mens i USA oppgir de kh og dietary fiber hver for seg, så man må "regne" det ut selv. Fiber går jo gjennom tarmen uten å bli tatt opp, det bare "renser" ut systemet slik jeg har forstått.

Mitt spørsmål blir da som følger. Dersom jeg lager f.eks lavkarbobrød og tilsetter en god dose Fiber Husk (jeg bruker mellom 1-2 dl på et stort brød i 2l form og ikke ss som de fleste oppskrifter oppgir) vil det da ha noe å si for ant. netkarber siden det blir så mye fiber i brødet. Eller gjør det bare godt for magen??

Ser jo man kan få kjøpt ulike fibermixer og GI-blokk og at det blir anbefalt i lavkarbo-kurer. Ser også at mange lavkarbo-produkter er tilsatt mye fiber og da ofte fiberhusk (løselig fiber), uløselige fiber (bambus) og evt resistent stivelse (av mais). Og slik jeg har forstått det blir dette gjort for å få ned karbeinnh.

Noen som vet??

Lillemy71 sa for siden:

Her er svaret fra Torkil:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.