Jeg lurer på om noen har erfaring med cloetta sjokolade, 72% uten sukker. Men det står 25 gram sukkeralkoholer. Jeg har tittet litt rundt på forumet og ser at mange blir dårlige av sukkeralkoholer, men det jeg lurer på er om vi på ketolyse kan spise sånne sukkeralkoholer? Litt forvirrende når det er mange tråder på et tema som sier forskjellige ting. :confused:
har gnagd litt på en sånn sjokolade i løpet av uka, og er fortsatt i ketose..:) den var veldig god.....:o
Sukkeralkoholene kan du trekke fra det totale karbo innholdet :) Og ja, den går fint på ketolyse, men da selvfølgelig i små mengder :) Syns også at den er kjempegod!
:suss: Jippijaj!! så gode nyheter.. Da kan jeg snike en liten tygg av den i ny og ned.. men samboerene har også begynt å knakse på den!! Makan! Han er tømmerhogger og kan spise et kg melkesjokolade uten å legge på seg et gram. Syns han kan ligge unna min ene lille moro.. ;)
Hehe.. Skriveleifer er morsomme :D
Hadde sikkert vært kjekt med flere samboere og da, men ofte er det nok med ein:p
Menne, den sjokoen du snakker om, hvor kjøper du den? Helsekost eller?
Sånn advarsel; Den kan være vekthemmende. Og lakserende ;)
Og dessuten, selv om noe er "lov" å spise så betyr det nødvendigvis ikke at det verken er bra for deg, eller at man burde spise det bare fordi man kan. Sjokoladespising holder behovet for søtsaker tilgjengelig, og det er jo en av grunnen til at vi veier for mye i utgangspunktet;)
Jeg kjøpte den til en kake i påska og så ble det litt igjen. :) Er egentlig ikke en sjokolademons i det hele tatt.. Er bare alt for glad i mat.:rolleyes: Men når man jo først har gnagd i seg en, så er det jo fint å vite om det var greit. Kjekt med at helgegodis-alternativ som er lett å få tak i for alle. Hehe, har ingen planer om å spise den i hytt og gevær. :)
denne bruker jeg og, har regna ut at det er 0,4 g karbo pr rute (om en ikke tar med sukkeralkoholer). Jeg pleier som regel ikke spise mer en 4 rute maks av denne her.
Her har de den foresten på kiwi og mega også! ;) Den finnes i lys og, men er ikke så glad i lys sjokolade lenger...
Denne liker jeg også godt. Jeg kom fram til at det var 10 karber pr. 100 gr. vare i den mørke, og 12 i den lyse. Litt mye kanskje, men prøver å ikke spise så mye av gangen.
Har ikke merka noe til at den har sparke i gang doturene,men nå har det bare vært et par-tre ruter hver dag så mengden har vel noe den skulle sagt. ;) Men kanskje jeg skulle dytte hele nedpå.. Går litt tregt på dofronten. :D Synes den er god i små mengder, bare sånn for å få litt sjokoladesmak i munnen. :)
Ja tror noen har bommet med kommategnet bakpå der. Måtte ta en titt, å der står det at det til sammen er 35 g karb pr hundre gram og av disse er 1,0 sukkerarter og 25 g sukkeralkoholer.. altså 9 gram som det ikke er gjort regning for. :D Tror det skal stå 10 gram sukkerarter.... Eller er det jeg som er blond.. igjen.. ? ;)
Hmmm ja.. samme erfaring her også. Blir ikke trykkoker i magen jeg heller av Cloetta. Men Cavalier-sjokoladen derimot gir meg magesmerter deluxe!
Skal du ha fart på magen, ta den istedet;)
Når jeg skal regne ut karber på innholdfortegnelser, tar jeg totalkarber (35) og trekker kun fra sukkeralkoholene (25) = 10 karber.
Men sluttsummen blir jo den samme da,- de 9 grammene som ikke er tatt med + den ene sukkerarten, blir 10 det også. Så det stemmer nok:) tror jeg.
Personlig syns jeg Cloetta er bedre, den mørke. Er ikke så glad i lys sjokolade, syns det blir for søtt. Og som sirimor, får jeg mye mer trøbbel med magen av Cavalier enn Cloetta. Nå er det ikke ofte jeg spiser sjokolade, og skulle jeg hatt noe skulle det vært Cloetta 72 %, bare så irriterende at de ikke har den i en eneste butikk her i noenlunde nærhet.
Jeg syns cavalier er veldig god :) Men så er jeg verdens minst kresne når det kommer til sjokolade og da:rolleyes: Jeg kjøpte hvertfall en med mørk sjokolade og mocca, yummy!!
Selv merker jeg ikke mer magetrøbbel med den ene elelr den andre, men så tåler magen min søtstoffer merkelig godt også da:rolleyes:
magen min har foreløpig ikke reagert på en eneste søtstoff, så æ trur æ må spandere på mæ en sånn chevalier/cavalier på lørdag.. :D Flere måter å skrive det på visst.
De 9 karbohydratene som ikke står trenger jo ikke komme fra sukker vel? Kan komme fra de andre tilsetningene, kakaoen etc?!
jeg syns og cavalier er god. Den føles endel søtere en hva cloetta gjør føler jeg. har akkurat bestillt 10 plater på ebay, så skal være dekka ei stund! Litt hipp om happ hva jeg får lyst på!
I tillegg til Rema, som har collettaen i sjokoladereolen, så har jeg funnet collettaen på en Jokerbutikk. Der stod den i Helsekost reolen. Der hadde de også noen drops ala polkagriser som var merket Lavkarbo. Noen som kjenner til disse?
TIPS!
Hvis ikke nærbutikken din har tatt inn colletta sjokoladen, spør etter den. Ofte har de mulighet til å ta inn flere produkter enn de de har i butikken.
Prøvde noen biter av den Cavalier -sjokoladen i dag.. Magen reagerte myye verre enn på cloetta.. :) trur æ skal prøve å ha en cloetta liggende istedet gitt..
Eg fant eg fant, og guuud så god !!!!
Eg kjøpte den lyse.. Man skal trekke fra sukkeralkoholene på 40% fra totalinnholdet sant ? Sån at det blir 12 karber per 100g ?
Hva med den siste som står under på 13 % (sukkerarter) skal den plusses på de 12 ?
Litt av poenget med å legge om livsstilen er vel også å kvitte seg med avhengigheter? Hvis du MÅ ha smak av sjokolade hver dag er dette kanskje noe å jobbe med. Hvis du holder ut en uke uten så vil suget bli borte. Å bare ta litt, vil opprettholde trangen, og dermed gjøre det lettere å sprekke på andre ting.
hehe, e altså ikke sjokolademons overhodet så æ har egentlig aldri nå stort sug. Men det e faktisk greit å vite at man kan ta en bit til kaffen eller på en lørdagskveld. Søtsaker har aldri vært noe problem her heldigvis, bare masse god mat. ;) Den cloettaen æ har gnagd på va resta etter ei kake æ lagde i påska. Måtte prøve cavalier`n av ren nysgjerrighet. Å no e nysgjerrigheta stil og man kan konstatere at den nok ikke blir kjøpt igjen.
Men igjen, det må jo være greit å vite at det er noe man kan ta en liten bit av hvis man får kaffegjester eller skal se en film på en lørdagskveld etc?
Ja, jeg synes hvertfall det er greit å vite at det finnes et alternativ.
Jeg er nok dessverre i den kategorien som lett holder søtbehovet ved like med å spise sånt:o Men for deg er det sikkert annerledes, så kos deg du;)
En annen sjokolade vi kan spise, er Sukkerfritt sine. Kjøpte på rema. De har forskjellige smaker, mørk, melkesjokolade, hasselnøtt og noen til. De er faktisk gode. Den mørke har 1 karbo per 100 g, og de fleste andre 7 karbo per 100. Ikke så dyrt heller. 22 kr for en 100 grams plate. Fant ut at de har en hjemmeside man kan bestille også. Sukkerfritt.com.
De selger annet godteri der også som vi kan ha.. Og syltetøy og sukrin
Dette er ikke noe spesifikt rettet mot noen her altså, men jeg ser stadig folk her inne, ny på kuren, kanskje 2 dager til 2 uker inni uker som bruker ufattelig mye tid på å lete/spørre etter erstatninger for ting de er vant til å spise. Så også godterier og kaker. Også blir de ekstatisk over at de kan spise det og det og det, "jippi jeg kan spise den sjokoladen, den må jeg kjøpe i morgen". Og da tenker jeg automatisk at dette blir neppe å gå i lengden, og studerer man det nøye ser man ofte at det er disse som blir borte etter 3 uker. Man MÅ ikke spise det selv om man i teorien kan, og man må heller ikke kjøpe og teste ut alt med en gang. Hva med å vente litt, kjenne på kroppen, bli kvitt avhengigheten?
Hvis man bare la halvparten av energien man bruker på å lete etter ting/erstatninger i å prøve å la være å spise sånne ting hele tiden, halve tiden, en kvart del av tiden, så hadde man kommet langt. Jeg liker godterier og det er ett utopi at jeg ikke skal spise det resten av livet mitt. Det kommer aldri til å gå, så jeg spiser det av og til. Men trangen er ikke der. Jeg MÅ ikke ha sjokolade, jeg går ikke på veggene når jeg har lyst på noe søtt og jeg greier fint å la det være storparten av tiden. Og hver gang tenker jeg at jeg spiste altfor mye og det smaker ikke så godt, enda jeg bare spiser 5% av en lørdagsrasjon søtsaker nå.
En annen ting er at man kan trekke fra sukkeralkoholene i sjokoladen, men malitolen har fortsatt en GI, og jeg tror, uten at jeg skal være sikker, at det er slik at malitolen tas i opp i kroppen med 75%. Dvs at 75% av malitolen (kunstig søtning) verserer i blodet. Derfor havner enkelte ut av ketose når de spiser sukkerfri sjokolade. Jeg er ikke sikker på om den gir blodsukkersvigning på dette grunnlag, men det kan jo hende. Og det er jo svært ugunstig i så tilfelle.
Som sagt; Det er greit å vite at man kan spise det, men er det nå egentlig så greit allikevel? Hadde vi ikke hatt kunstig søtet sjokolade hadde vi jo ikke behøvd å vite at man kunne spise det, og da hadde vi latt det være og kvittet oss med vanen for å spise sjokolade.
Du har absolutt ett poeng der Cherry! ;)
Den største grunnen til at jeg begynte på ketolyse er for å legge om livsstilen mht mat og ikke minst snop! Spise riktig mat som er bra for kroppen, bli kvitt sukkersuget og gå ned i vekt. Å heller kunne bli så flink å kun spise litt sjokolade på lørdager om jeg må. Å spise sukker erstatninger opprettholder ofte søtbehovet og det er jo det vi vil bli kvitt, ikke sant? ;):p
Jeg skjønner godt hva du mener. Men jeg synes det er godt ha litt kos i helga. Jeg har gått på denne kuren før og gikk ned 10 kg på ca 3 måneder og fornøyd med det. Kom ned dit jeg ville. Men etter 2 graviditeter, en av dem abort og røykeslutt har jeg gått opp igjen.. Derfor går jeg på denne kuren nå for og få en god start. I tillegg trener jeg på treningssenter..
Sist gang spiste jeg nok en del sjokolade ja...men jeg holdt ut lengre enn 3 uker, og det gjør jeg denne gangen også:-)
Men man må uansett få kose seg litt i helga, og da er det greit vite hva man kan ha..
Man skal så absolutt få lov til å kose seg, men det er jo en av tingene vi sliter med her inne. Vi greier ikke å løse ligningen kos=mat vs mat=kos. Kos er ikke nødvendigvis mat, og når vi definerer mat som kos blir det egentlig liiiitt feil, for kos er så mange ting, og belønninger er så mange ting. Når kos automatisk betyr at man må ha godterier har man egentlig ett problem som man må ta tak i, og det er bare seg selv og seg selv alene som kan finne ut hvorfor det er sånn.
I starten var jeg sånn at jeg "belønte" meg selv med godiser når jeg hadde ligget unna det i 2 uker eller 3 uker. Mentaliteten henger igjen enda, men min person er sterkere enn viljen, og den havner i bakleksa hele tia nå. Det hender jeg står i butikken på en helt vanlig onsdag med troikaen i hånda og lurer på om jeg skal kjøpe den. Da spør jeg meg selv; har du virkelig lyst på den, eller er det bare viljen som snakker? 99% av tiden ender jeg opp med å legge den tilbake fordi jeg trenger den ikke, jeg bare vil ha den av gammel vane. Når jeg faktisk kjøper godterier, sukkerfritt eller ei, så er det fordi jeg har bestemt meg allerede før jeg gikk på butikken at jeg skulle ha noe.
Jeg må jo legge til at jeg er ingen fanatiker, og jeg mener ikke at man skal ligge fullstendig unna sånne ting, rett og slett fordi det blir for urealistisk. Det er tross alt det man spiser storparten av tiden som betyr noe. Det jeg vil til livs er det store mengden energi mange legger i å finne sukkerfrie sjokolader og godterier, snacks og kaker i den tro at det er helt greit "og man må jo kose seg av og til". Av og til ja. Ikke på mandag kveld, tirsdag ettermiddag, onsdag klokka 15, tordag til lunsj og fredag til frokost og lørdag hele dagen. Også er det som sagt den formelen mat=kos vs kos=mat vi må bli kvitt.
Spiser Cloetta hver lørdag. Ei halv plate + ei skål baconchrisp funker udmerket som lørdagssnavvel.
Maltitol og blodsukker: Som "uheldig" innehaver av blodsukkermåler, har jeg ikke greid å få økt blodsukker ved å spise produkter søtet med maltitol. Jeg tror jeg har testa ut ommentrent alle produkter som er mulig å putte i munnen. Jeg får derimot blodsukkerstigning av å innta melkeprotein. Er derfor svært forsiktig med gulost på kvelden.
Sjokoladene til sukkerfri synes jeg ingenting om. De er etter mine begreper noe av det styggeste som går ant å spise.
cavalier smaker bra, men har krøkkete innholdsfortegnelse, og svært variabelt karboinnhold. Gikk ut av ketose grunnet ei plate cavalier for ca. en mnd. siden. Holder meg helt unna disse nu.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.