Jeg har i lengre tid hatt STORE problemer med å få i minstemor mat! :(
Ho har knapt tatt 1 bit av brødskiva til både frokost og lunsj. Frukt har overhodet ikke vært intresant, og det samme med kjeks...... Jeg har vært ganske fortvila en stund...
Men så kom jeg til å tenke på at jeg kanskje gav henne alt for mye drikke.... At hun rett og slett klarte seg på det....
Så i går gjorde jeg et skippertak, og fjerna ALLE tåteflasker fra skapet. Nå er det bare kopper igjen der, og da blir det vanskeligere å "gå rundt å drikke" hele tida....
Frokosten i går gikk dårlig. Ho er vant med å få en flaske melk på morra'n. Men det fikk hun ikke nå. Jeg prøvde å få henne til å forstå at hun ikke fikk drikke før hun hadde spist litt, men det nytta ikke.... Hun spiste ikke, og hun fikk heller ikke melk. Men hun fikk en tuttekopp med vann. Hun drakk bittelitt....
Før vi skulle dra å gå på ski i går, lagde jeg en stor posjon med skogsbær-smoothie. Den inneholdt melk, yoghurt naturell, skogsbær, 2 egg, masse psylliumfrø, natreen.
Jeg tenkte jeg skulle prøve å "lure i" minstemor litt av dette, og til å begynne med ville hun ikke en gang smake!
Men så kom pappa'n til unnsetning, og jeg skal si deg det var ei som drakk, når hun bare hadde fått smaken på det jeg!! :D
Snuppa sov under hele skituren, og da vi kom hjem spiste hun en skive Lindbergbrød med skinke, og til kvelden spiste hun det samme igjen + et 1/2 knekkebrød med hvitost!!
I dag spiste hun en hel skive med skinke til frokost og 1/2 til lunsj!!!
Jeg er bare sååååå lykkelig for at hun endelig spiser igjen!!!!!!!!!!!! Jeg håper det varer...... Tror nok det var lurt å kutte ut den literen med melk +++++ hun stort sett har fått hver dag.... Nå har hun konstant tilgang på vann + at hun får melk, juice til måltidene.
Ja det er desverre et velkjent problem det det.. Mange barn drikker seg mette. og de kan holde på med det til de er ganske så store.. Sønnen til venninna mi er 6 år, og holder på sånn fremdeles om han får lov.. Han BÆLMER melk hvis han har mulighet,så hu må hele tiden passe på.. Bra at veslesnuppa di spiser bra igjen da :)
Jeg har aldri drukket noe til maten. Venner av meg har lurt på det og spurt, - og egentlig visste jeg ikke hvorfor selv heller....jeg bare gjør det ikke ! Jeg drikker før, etter og mellom retter (hvis det er fler). Så spurte jeg mor. Og hun kunne fortelle at det var nok faren min sin skyld det ja. Han ville ikke ha noe av at vi skylte ned maten med drikke. Han mente det var usunt. Så jeg ble altså oppdratt til å drikke før (men ikke mer enn et lite glass) og etter (så mye jeg ville) mat. Nå er det sånn at jeg ikke klarer å drikke samtidig som jeg spiser.... Rart hvor mye man kan venne seg til ! :p
Jeg drikker også for det meste vann og farris mellom måltidene, nesten aldri til. Jeg tenker som en løve (og som andre dyr), de drikker jo ikke til maten heller. Dette har jeg gjort siden jeg startet Atkins. Jeg har også lest at (mest sannsynlig Mat & Helse tror jeg) å drikke til måltider kan forstyrre fordøyelsen og opptaket av næringsstoffer i tarmen og vanner ut magesyren så den ikke har full effekt. Gjør det også pga dette. Kjøtt og grønnsaker inneholder jo nok vann i seg selv. Men når jeg spiser nøtter o.l. så bruker jeg å drikke noe til.
Jeg har drikke ved siden av meg absolutt hele tiden.. er vant til å drikke til alt jeg gjør.. til maten, når jeg tar meg en røyk.. ja. alt. :)
kanskje ikke så lurt?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.