Jeg får inntrykk av at Lindberg anbefaler skummet melk siden det er magert, men har lest at forskning viser at helmelk er sunnere enn skummet melk og lettmelk. Da er det vel best å bytte til helmelk da? Dr. Hexeberg mener at kroppen tåler bedre helmelk enn skummet melk og at det er sunnere på grunn av fettet og flere næringsstoffer og mindre melkesukker. Men jeg gikk inn på tine sine sider og der var andelen sukkerarter det samme?
Jeg sitter med boka hans her nå og den viser at helmelk har en GI på 27
og lettmelk har 32 og skummet har 32, den glykemiske belastningen er 1 på helmelk og 2 på de to andre den med lavest GB er kultur melk med bare 0,5. Nå drikker ikke jeg melk så er litt usikker på hva han sier om det.
men jeg spiste endel youghurt og ble anbefalt naturell men kunne også spise youplait 0,1% hvis jeg tik litt cottagecheese oppi youghurten.
Snakker dere her om melk som tilsetning i mat eller som drikke til maten?
Det er en stund siden jeg har lest noe av de nyere tingene til Fedon, men han anbefalte i hvert fall tidligere ikke å bruke melk som drikke.
Hvis det er melk i matlaging det er snakk om, så mener jeg personlig det blir litt i overkant pirkete å se på GI/GB - når det er snakk om så små forskjeller og så små mengder.
Selv bruker jeg kun melk i mat og i kaffe. Og da tenker jeg praktisk og kjøper laktoseredusert eller laktosefri melk. Både pga. at det er redusert på melkesukker (som mange ikke tåler) og pga. lang holdbarhet på melka.
Tror jeg også skal gå over til laktosefri melk. Kan bli oppblåst i magen etter en caffe latte. Fedon anbefaler magre meieriprodukter. Han virker ikke som noen tilhenger av melk, men sier det er en god næringskilde, men at melk er beregnet på kalver, ikke mennesker.
Fikk denne nett nå! Men det gjorde vel flere Fedonister også :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.