Hei alle sammen...:)
Jeg begynte på ketolysekuren for 3 uker siden.... målet mitt var å gå ned 10-15 kg (min)...
Jeg kom i ketose etter ca 3 dager, men sprakk når første helgen kom. Etter det har jeg vært i ketose i ca. 1 uke, men går ikke ned noe i vekt. Jeg har faktisk gått opp 0,6 kg...:(
(Det skal sies at jeg har gått ned ca 10 cm rundt magen...)
Jeg Trener 5-6 ganger pr uke og drikker mye pepsimax og noe vann...
Hvorfor går jeg ikke ned i vekt???
Hjelp......:eek:
Takk for svar...:)
Men kan sprekken ha noe å si når jeg har vært i ketose i så mange dager?
Når kan man forvente å se at kg går ned på vekta da?
Jeg trudde man kunne drikke pepsimax jeg... ?
10 centimeter rundt magen er jo utrolig bra! Og det er centimeterne som teller mest spør du meg.
Du må også tenke på at man må være i ketose en stund før fetforbrenningen kommer ordentlig i gang. Gjerne en tre ukers tid. Så bare hold ut, så skal du se at resultatene vises på vekta etterhvert.
Dessuten kan det vel hende at du bygger litt muskler du som trener så mye. Musker veier mer enn fett vet du.
I utgangspunktet burde vel ingen drikke pepsi max med tanke på at søtstoffet aspartam er noe ordentlig dritt.
Når det gjelder pepsimax og vektnedgang, så er det sånn at kunstig søtning kan hindre vektnedgang for noen. Det kan være en såkalt partystopper. Når det gjelder deg, så synes jeg du har holdt på alt for kort tid til å tenke på eventuelle partystoppere. Det er først hvis du har stått stille på vekta lenge at det har noen hensikt å finne ut om det kan være partystoppere i kostholdet ditt. Og med ti centimeter ned rundt magen kan man vel knappest si at du har stått stille?
Jeg var nok litt rask med å si at jeg var i ketose... for det var jeg tydeligvis ikke lenger... :mad:
mistet gnisten jeg da... nå bruker jeg jo all tid og energi på å holde meg i ketose, men at det ikke varer lenge nok til å se det på vekta...
Være bittelitt streng jeg, du er jo nødt til å gi det mer enn 3 halveise uker før du gir opp?? Den verste tiden i enhver kostomlegging vil alltid være hardest og vanskeligst!
Lavkarbo/ketogen kost er en fantastisk måte å gå ned i vekt på, men noen tryllekur er det ikke....
Sett opp menyer, bruk ørlite tid på å planlegge og før du vet ordet av det går det nesten av seg selv!
Blir snopbehovet/godtebehovet helt for galt finnes det masse lavkarbo du kan "trøste" deg med :)
Og stixa skal man bruke ca 2 timer etter kveldens siste måltid for at det skal gi et pålitelig svar ;)
Så kom igjen nå, gi det et skikkelig forsøk før du gir opp?? Mange her som blir med å heier vet du :goodluck::heia:
Hei.
Jeg vil bare fortelle deg litt om mine erfaringer med ketolysekuren.
Jeg startet i begynnelsen av mars en gang, og kom raskt i ketose. Jeg fulgte ikke med på hvor mange karber jeg spiste, men stiksene viste utslag hver kveld. Jeg gikk både litt opp og litt ned, men kom aldri noe videre nedover:confused: (Har ca 16 kg jeg vil ha av). Jeg trener på SPENST ca 3-4 dager i uka. SÅ ble jeg så frustrert at jeg bestemte meg for å sette meg inn i ketolysekuren ved å planlegge måltider, veie alt for å finne karboinnholdet, og kutte ut Pepsi Max. Så det gjorde jeg, leste boken til Torkil Andersen nøye, og fant ut at det er viktig å spise omtrent 15 karber om dagen, i hvertfall for meg. Og nå går det mye bedre:) Så jeg håper du også finner ut av hva som skal til for deg. Det er litt jobb i begynnelsen, men det går seg til. :p Lykke til videre.
Jeg drikker også Pepsi Max, det er som min lille "trøst" når samboeren spiser godteri! ;)
Jeg raser ikke ned i vekt, men ca 0,5 kg hver uke! Det ser jeg meg fornøyd med, da henger kroppen med på det som skjer også!
Jeg opplevde å stå bommstille på VEKTA over laaaaaaang tid en sommer da jeg jogget mye, flere ganger i uka.
Jeg gikk fint ned i vekt helt til jeg begynte med denne joggingen, men så var det virkelig stopp.
Men, jeg gikk ned i vekt likevel, selv om baderomsvekta ikke skjønte det ;)
For jeg ble mindre og fastere.
Forklaringen? muskler...
For å si det sånn, eg utviklet synlige/tydelige muskler i armene av å løpe, i bena også selvfølgelig....det syntes så godt, og man kunne følge med på utviklingen.
Samboer har også den erfaringen at det er veldig lett å utvikle musklene med denne kosten. Fettet forsvinner, og musklene kommer lett.
Så jeg tror at trening mange ganger er forklaringen på manglende vekttap...PÅ VEKTA :-)
Jeg hadde også en periode der jeg gikk ut og inn av ketose, jeg sprakk gang, på gang. Både for jeg var litt lei av opplegget og for jeg hadde en skikkelig tøff periode på jobb. Etter dette var det skikkelig vanskelig å komme seg i ketose igjen, nå er jeg i ketose (3 uker) men har ikke gått ned men det skyldes nok trening (trener minimum annenhver dag).
Igår tok jeg målbåndet fatt. Jeg har gått inn mange cm og nå mangler jeg bare 1/2 cm på å ha nådd det magiske livmålet på 88 cm - wuhuuuuu:lol:.
Noen tips:
Lag deg et lite skjema og før inn målene for liv, hofter, byste, lår legger og overarmer. Følg utviklingen her i tillegg til vekta, det kan gi et lite boost til å fortsette. Vekta er ikke alt. Jeg går aldri på vekta når jeg har mensen for det betyr fort +2kg på vekta, det er jo bare vann men gir fort en nedtur ifht det å fortsette opplegget
Les boka, sett deg nøye inn i hva du kan spise og finn deretter ting DU liker å spise (masse oppskrifter her på forumet). Det er mye snadder bare man bruker litt tid på det.
Lag deg en ukeplan for måltider som passer inn i din filosofi.
Lag deg en plan for trening/aktivitet.
FØLG PLANENE:D
Vei/mål all mat til du lærer å gjenkjenne mengder slik at du har full kontroll på karbene og gjerne omtrent hvor mye fett du får i deg.
Sett deg delmål på vekt/cm ikke bare det endelige målet. F.eks 5 kg før 17.mai
Kjenn på hvordan du føler deg både fysisk/psykisk når du sprekker og spiser søppelmat. Jeg hadde en kjempesprekk og jeg ble fysisk dårlig av all drittmaten jeg kasta i meg. Satt meg ned og kjente skikkelig på hvor dårlig jeg var og nå husker jeg det og vil ikke oppleve det igjen, for det var skikkelig ekkelt.
Og ikke minst - ting tar tid. Ikke gi opp, kom deg i ketose og hold deg der. Spis sunt og fornuftig og tren, det løsner snart :D
Du må gi ting tid uansett hvilken kostholdsfilosofi du prøver. Dessuten er det en del prøving og feiling for å finne ut av hva din kropp tåler og hvordan den reagerer på ulike matvarer. Søk og les her på forumet, du finner svar på det meste. Hvis ikke spør.
Dette er ingen vidunderkur og alt krever en del arbeid og tenking spesielt i begynnelsen. Jeg har gått ned 14 kg siden november som for mange kanskje ikke er å mye, men kroppen min henger med og ikke minst huden følger også med :p Jeg har kasta nesten alle klærne mine for de er for store. Selv om jeg ikke går ned i vekt akkurat nå, har jeg bestemt meg for at nå skal jeg ikke sprekke. Nå begynner et nytt og bedre liv med lavere vekt og sunn, ren mat.
Jeg skulle ønske folk generelt kunne gitt ting litt mere tid enn bare en uke eller to før man begynner å lure på hvorfor man ikke går ned i vekt. Det tar tid å gå ned i vekt og å innarbeide den nye dietten/kuren/livsstilen. Det er en kjempeomstilling for kroppen å skulle gå over fra å forbrenne glukose til å forbrenne fett. Personlig syns jeg ikke det er noe poeng i å begynne å lete etter partystoppere før man har stått stille på vekta i minst 4 uker. Jeg legger mye av skylda på de som markedsfører dietten/kuren sin som kommer med utsagn som "Gå ned 6 kilo på 2 uker". Jada, noen går ned en drøss med kilo i starten, men for de aller fleste tar det litt lengre tid både å sette i gang fettforbrenningen og å sette seg inn i opplegget og få dette inn i fingerspissene. Det er lett å snuble litt i starten, og gjør man det er det ikke sikkert at vekttapet kommer med en gang :) (Presiserer at dette ikke er spesifikk tilbakemelding til trådstarter dette altså, bare et generelt lite hjertesukk fra min side ;))
Så følg opplegget, nyt den gode maten, gled deg over tapte centimetre og gi det et par uker til. Og skulle du da fortsatt ikke ha gått ned noe kan du begynne å gå kostholdet i sømmene og lete etter eventuelle partystoppere.
Tihihihi :p Kjenner meg veldig godt igjen i det du sier, men som du sier lover mange kurer at man "raser" ned i vekt. Og det gjør man jo ofte for det er så mye vann og dritt som forsvinner de første ukene.
Selv gikk jeg veldig mye ned i vekt den første perioden jeg holdt på, da gikk jeg på rent "spis deg slank" opplegg. Nå etter "tulle-perioden" prøver jeg meg på ketolysekuren, har så langt ikke gått ned i vekt, men har som sagt gått inn i cm så nå har jeg tatt meg f... på at ikke skal gi meg. Skal holde meg i ketose ihvertfall frem til Londonturen 20.mai. Dersom jeg ikke har gått ned i vekt i løpet av neste uke skal jeg se på partystoppere :D
Men til alle sammen - dere MÅ ikke gi opp uansett hvilket opplegg du følger. Dette handler like mye om tankegang som hva man putter i munnen, alt tar tid. Tenk på det som en endring i livsstil og ikke som en slankekur.
:D
Jeg ble så glad i dag da jeg var på sykehuset på undersøkelse. Der måtte jeg veie meg, og sykehusvekta viste 2 kg mindre enn hjemmevekta :) Så selv om vektnedgangen fremdeles bare er 9 kg, så er bmi'en faktisk på 24 nå! Hipp hurra :)
Fant dette her i en gammel tråd:
[url="http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9287"][/url]
Det jeg sitter og trøster meg med siden vekta ikke har beveget seg nedover i det siste :D
/INDENTJa, there you have it! Ha tålmodighet, folkens. Muskler veier mye mer enn fett, derfor kan kan faktisk stå helt stille på vekten (eller gå litt opp) LEEENGE når man begynner på et slikt kosthold! Mange som lever etter OE/Skaldeman-prinsippene kjenner vel godt til dette med å stå stille på vekten, men bruker man målebånd vil man svært fort se resultater!
Jeg må bare få med siste delen også, siden det var så fantastisk:
[INDENT]
Fingerneglene vokser fortere, og hårveksten reagerer også. Selv om man kanskje ikke får tilbake hår som er mistet, opphører som regel hårtapet. Reparasjonen av vev skjer også raskere, og huden blir bedre.
Hurra for alle de flotte og gode tilbakemeldingene trådstarter fikk i denne tråden! Gode ting kan ikke gjentas for ofte, og jeg synes dette var nyttig da jeg har stått stille i en 6-7 ukers tid. Jeg trener en del, og er nesten sikker på at det er årsaken:-) Ikke gi seg;-)
Hei, jeg begynte for 3 uker siden. Merket at kroppen måtte omstille seg til nytt kosthold,forbrenningen dalte. Nå har forbrenningen tatt seg opp, har gått ned 2 kg. Er kjempemotivert til å fortsette, har 18 kg igjen å gå ned. Noterer meg tipset om å ikke drikke pepsi max, greier nok ikke slutte helt, men redusere inntaket...ønsker deg lykke til, håper vi klarer å gå ned begge to.
Hilser Erna
Heisann :) Jeg Startet på ketolysekuren for 3uker siden, og har gått opp 4 kilo nå :O Aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre :( Jeg begynner å lure på om jeg gjør noe feil? Denne uken har jeg kuttet ut pepsi max, all sukkerfri tygegummi og drops + meieriprodukter(bortsett fra steke smør). Hva gjør jeg feil da? Spiser jeg for mye mat (hvor mye mat/kalorier kan man spise)? For mye fett eller forlite proteiner? Jeg holder meg til 15karber. Hvor mye fett og proteiner skal jeg ha da? Jeg blir deprimert av denne kuren, trodde jeg skulle begynne å grine når jeg så at jeg hadde gått opp 4 kilo på 3uker :S Og ikke går jeg inn i cm heller men opp :/ HJELP!!!
Frokost spiser jeg 2egg + en pakke bacon(150g) Lunsj, en salat m/en kyllingfilett, feterost og en helv avokado, middag løvbiff m/ost, kylling med skinn eller noe annet kjøtt stekt i meierismør, kvelds en ommelett m/ost og skinke. Har også spist atkinsbarer, sukkerfri sjokkolase,tyggis,drops og pepsi max men nå i det siste har jeg kuttet det helt ut og likavell går jeg opp har tilogmed kuttet ut melkeprodukter :O Er heller ikke i ketose :S HJELP! Går jo bare opp!
Hei. Noen som kan hjelpe? Jeg begynte på Ketolyse mandag 31.1-2011. De 3 første dagene gikk jeg ned tilsammen 2.5 kg. Ligger på 15 karbo og drikker litt i overkant av 3 liter vann om dagen.Går tur i en halv time hver dag.Har ikke spist noe sukkerholdig,drukket brus,tyggis eller andre godsaker.... MEN....nå ,de to siste dagene har vekta faktisk gått opp tilsammen 1 kg over 2 dager. Det var jo ikke meningen da....!! Hva skjer? Bør jeg kanskje redusere litt på karbohydratene? Jeg er også i Ketolyse. Stiksen viser at jeg ligger en plass litt over 10 og under 50. HVA GJØR JEG?? Trenger råd
Da er det litt tøffere å gå ned i vekt - du er jo normalvektig i forhold til BMI'n din. Lavkarbo er vektregulerende, slik at det er ikke sikkert ditt syn på idealvekt og kroppens syn på idealvekt er det samme...
Jeg vegrer meg ofte å anbefale noe som helst når man er normalvektig, annet enn at du kan spise litt mindre porsjoner og trene litt mer. Fortsett å spis lavkarbo, det vil uansett gi deg bedre helse, mer styrke og ikke minst - når du finner den gyldne middelvei - hjelpe deg til å holde vekta stabil :)
Slutt og tull og søk opp lignende tråder snarest. Les de! Du har ikke engang holdt på i EN UKE enda, så kul ned og pust rolig!
Skal du ha mens? Det er vanligvis synderen her. Du skal IKKE redusere eller endre på noe som helst før du har stått stille i minst 4 uker.
Du er IKKE i ketolyse - du er i KETOSE. Fargen på stixen er uinteressant -utslag er utslag. Mest riktig resultat kommer et par timer etter dagens siste måltid.
Det tar kroppen din 2-8 uker å legge om til fettforbrenning, daglige endringer på vekta bør du overse snarest. Vei deg EN gang i uka hvis du får slike panikkanfall om vekta går litt opp ;) Ellers ta fram målbåndet, hold deg til reglene og ikke minst kjøp deg litt mer tålmodighet ;) Dette er ingen kvikk-fix, dette er en livsvarig endring du bør gjøre for 1000 andre grunner i tillegg til vektnedgang!
Til trøst gikk jeg på lavkarbo i 6 mnd uten å gå ned et gram - og jeg spiser FREMDELES lavkarbo 1.5 år etter... ca 10 kg er vekke - men jeg har stått stille i et halvt år nå. OK? Så slapp av og les boka en gang til. Hold deg unna så godt du kan alt av kunstig søtning de første ukene, inkludert drops og sukkerfrie sjokolader og lettbrus osv. Spis ren og god mat - og bruk tida di på andre ting enn å veie deg disse første ukene :)
Nå er ikke jeg noen mester i dette, startet selv for vel to uker siden. Har prøvd for fem år siden med relativt vellykket resultat. Det jeg gjør annerledes denne gang (har gått ned nesten 5 kg på disse ukene) er at jeg er påpasselig med å spise nok fett. Jeg anbefaler deg siden diett.no, hvor du legger inn hva du spiser eller planlegger å spise for hver dag. Du får da klart frem hvor mye fett kosten din består av pr. dag. Dette oppfatter jeg som svært nyttig. Jeg har også en kalorigrense pr. dag også denne kan jeg følge på denne nettsiden. Kalorigrensen blir autotamatisk regnet ut, ut i fra startvekt og målvekt/-dato. Her har jeg tatt godt i, ingen vits i å ha uoverkommelige mål. Jeg lager ingen "etterligninger" av karborik mat foreløpig og sukrinposen er ennå ikke åpnet. Passer på å ikke spise noe som erfaringsmessig trigger søtsuget hos meg. OG ikke minst, jeg presser katbohygratene ned, og ligger ange dager ikke på mer enn 6 pr. dag, I helgene har jeg unnet meg litt over KALORI-grensen, men ingenlunde over KARBOHYDRAT-grensen. Jeg har ikke økt aktivitetsnivået mitt, det er mitt "hemmelige" våpen når vekta stopper opp. :-) Lykke til !
Jeg har nå vært i ketose i over to uker, og har følt at jeg har blitt smalere over magen. Ganske mye egentlig. Min samboer har kommentert at det er mindre å holde rundt. Gikk på vekta i dag, og må innrømme at jeg ble litt skuffet. Bare to kilo er vekk! :eek: Man har jo hørt så mange som raser ned mange kilo hver uke, og hadde håpet at jeg skulle være en av dem. :(
Hompa innom her og hadde planer om å lage en tråd som denne. Selvfølgelig er jeg ikke den første som har hatt den tanken.
Det var godt å se at det fantes en tråd som denne! Det i seg selv er oppløftende. :)
Når jeg nå leser det som skrives her er jeg nå mer motivert enn noen gang.
Er det sånn at det plutselig løsner med tanke på vekt, eller kommer den til å gå gradvis og sakte nedover?
hvor er alle disse som raser ned i vekt mange kg per uke??? de FÅ som gjør det er stort sett menn og veldig overvektige.. svært få som raser ned kjempemye!
Jeg har gått ned snart 23 kg nå på 4 mnd.. ooooh masse, tenker dere.. men det er 1,3 kg i snitt i uka!! det er få som over tid raser ned 3-4 kg i uka!
Og jeg brukte et år på å gå ned mine første 20 kilo. :) Et snitt på 0,4-0,5 kg i uka. Uten å sulte, trene, stresse og mase. Jeg synes det er strålende hastighet og resultat, jeg. :cool:
Husk at dette er de to første ukene det er snakk om, og mange mister mye første uka (vann, ikke fett). Noen igjen har kanskje mindre vann å tyne ut, og går derfor ikke ned så voldsomt mye de første ukene.
Det står også i boka at kroppen tar mellom 4 og 8 uker for å komme seg til optimal forbrenning, men det ser de fleste ut til å overse glatt :rolleyes:
Husk at vi alle er forskjellige, så det som gjaldt for meg, vil ikke nødvendigvis gjelde for deg, og begge våre erfaringer er kanskje helt forskjellige fra person X.
Man går nok ned veldig forskjellig..
Jeg og ei venninne går på lavkarbo samtidig..
Hun begynte 3.januar å er gått ned 7 kg t nå...jeg begynte 17.januar å er gått ned 5,1 kg..
så jeg gikk mere ned de 2 første ukene enn hun gikk..
Å vi spiser stort sett det samme.
Men jeg tror clue her er å ikke stresse med det...spis det man har lyst på av lavkarbomat..
å ikke fokuser så mye på vekta ;)
Pepsi max koser jeg meg med i helgene...men 70% sjokolade spiser jeg en liten bit av så og si hver dag...
kun for å få sjokoladeløsta til å gå over..elsker jo sjokolade, å ikke bare å stoppe med det.
Veier meg hver mandag...akter ikke å veie meg oftere...for går jeg plutselig opp en dag mister jeg motet :rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.