Supera sa for siden:
I dag fant jeg tilfeldigvis feite lavkarbopølser på kiwi. Eller, pølser og pølser. Salte pølser, men dog pølser. Men jeg spiser heller litt salt enn stivelse, og det regner jeg med gjelder mange andre her også. Så da har jeg ett tips til dere:
Merket var Alf Bredrup (ser ut til å holde til på østlandet) og jeg så salamisnabb, pepperonisnabb og reinsdyrsnabb på min lille kiwi her i Rogaland. Og hvis min kiwi har disse produktene, så vil jeg tro at de fleste kiwi-butikker har disse produktene.
En ting jeg ikke skjønner er at innholdsfortegnelsen er forskjellig på nettet og på pepperonisnabben jeg kjøpte... På nettet står det at pepperonisnabben inneholder sukker, men ikke på pakningen!
Fra nettet om pepperonisnabben:
Ingredienser: Svine- og storfehjerter, svinekjøtt, småflesk, salt, krydder, latose og druesukker. Kons. E-250, antioks. E-300, E-301.
Kjøttinnhold: 41 g kjøttråvare til 100 g ferdigvare.
Fra pepperonisnabb-pakningen:
Ingredienser: Til 100g ferdigvare er anvendt 149g kjøtt av svin, spekk, salt, bestrålt krydder, konserveringsmiddel natriumnitritt E250, farge paprikaekstrakt E160c, antioksidant askorbinsyre E300 og startkultur.
Næringsinnhold pr. 100g vare gir ca: Energi 2225 kJ (522 kcal), protein 23g, karbohydrat 1,4g, fett 46g.
Fra nettet om salamisnabben:
Ingredienser: Svinekjøtt, spekk, salt, krydder og startkultur. Konserveringsmiddel E250. Antioksidant E300.
Kjøttinnhold: 134 g kjøttråvare til 100 g ferdigvare.
Næringsinnhold pr 100 g: 2032 KJ/485 Kcal. Protein 21 g. Karbohydrat 1,5 g. Fett 44 g.
Fra salamisnabb-pakningen:
Ingredienser: Til 100g ferdigvare er anvendt 136g kjøtt av svin, spekk, salt, bestrålt krydder, konserveringsmiddel natriumnitritt E250, antioksidant askorbinsyre E300 og startkultur.
Næringsinnhold pr. 100g vare gir ca. Energi 2059 kJ (492 kcal), protein 21g, karbohydrat 1,1g, fett 44g.
Pepperonisnabben var litt tvilsom siden nettet sa at den inneholder sukker (så den kommer jeg til å sjekke innholdsfortegnelsen på igjen når jeg kjøper ny), men salamisnabben ser ut til å være trygg.