Var tilfeldigvis inne på siden til Økosjokoloade og fant et søtningsmiddel som heter Yacon sirup - det skal visstnok være bedre enn både agave og stevia.
Legger ut noen linker som ikke er ment som reklame, kun for info slik at folk forstår hva jeg snakker om for jeg vil gjerne vite om noen kjenner produktet.
Har ikke helt klart å finne ut hvor mange karber det er i produktet og om det er noe for en lavkarber, men har sendt mail til de to selgerene jeg fant her i landet (sanabona og økosjololade).
Har googlet litt også og fant at det har 22g kh per serving (2 Tbsp - 2 spiseskjeer - 30gram) - men det står ingenting om at dette er netkarber.
Her er svaret jeg fikk fra Økosjokolade ang. Yacon sirupen deres:
Gjorde egentlig ikke meg så mye klokere på om dette fungerer i et lavkarbo kosthold, men det er sikkert uansett et utmerket søtningsalternativ for de som ikke har behov for å være så lavt i karbeinntaket.
Flott at du starta den her tråden. Leste om Yacon og Agave back in the days når eg gikk på Grete Roede og tenkte at det må være nåke, for det va kalorisnålt.
Men det betyr vel da at det er litt for mange karba i uansett. For 30 gram karba e jo masse. Æsj altso. Eg som trudde det her skulle bli min nye tesøting. Men viss d e dobbelt så søtt som sukker (meina eg leste d en plass), så blir d kanskje ikkje så mange karbs i ei halv teskei i teen..
Hmmm. Må vel tenke litt meir på det. Nåken som har prøvd det?
Litt snåle greier det der at de ikke har lov å selge Yacon for på den økologiske matbutikken nedi gata selger de Yaconsirup fra Økosjokolade.
Jeg kjøpte en pose med Yaconpulver fra sanbona - tror det var noe restgreier de hadde igjen. Jeg har ikke prøvd det ennå, tenkte jeg skulle vente til jeg er mer fornøyd med vekta også prøve dette som alternativ til stevia. Har prøvd å finne ut mer om antall karber men har ikke kommet frem til noe lurt ennå. Det skal uansett ha veldig lav GI for de som tenker på det.
Blir veldig usikker når det gjelder GI. For det handla jo om blodsukkerpåvirking. Men så seie dei fleste at det uansett er antall karbohydrata og ikkje GI´en man skal sjå på. Så dersom et produkt har 15 karbo og lav GI er det akkurat det samme som et produkt med 15 karbo og høgare GI, eller?
Du får seie ifra når du smaker på det om det er bedre, på samme nivå eller verre enn stevia.. ;)
De meste av lavkarbomaten har lav eller middels GI. Fedon handler jo om GI og det er mange som følger det. På ketolyse (og andre lavkarbokurer) er det kun karber som teller, men det blir jo også automatisk lav GI.
Jeg har ikke prøvd pulveret ennå siden jeg er usikker på karbeinnholdet, sparer det til jeg skal på generell lavkarbo (eller finner ut mer) siden posen er så stor - vil ikke ødelegge innholdet. Er jo litt spent på smaken, men nå har jeg stevia med god kvalitet og synes den er veldig bra :)
"den økologiske matbutikken nedi gata"?
Jeg har også en økologisk matbutikk nedi gata, i Stavanger. Hehe kanskje vi er naboer:D
Har du prøvd den ut? Jeg har kjøpt stevia-pulver men ikke helt fått til doseringen ennå.... Tenkte å prøve meg på sjokolade igjen til helga (de jeg lagde forrige helg er uspiselige pga for mye stevia, æsj!)
Rett ved Pedersgata? Broren min bodde nær det krysset en stund. Husker en thai take-away der i alle fall. Må ta meg en tur på en av dem en gang jeg er i Stavanger. :snill:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.