Jeg holder på å lese boken Naturlig slank med kost i balanse fra 2001. For min egen del og kanskje også for andres del oppsummerer jeg det jeg leser og legger litt til egne råd.
Drikk mye vann, minst 8 glass vann pr dag. Ha gjerne i biter av sitron, frukt og grønnsaker).
Balanserte måltider, ett belønningsmåltid pr dag (tre hovedmåltid og to mellommåltid). Det skal alltid være en balanse mellom protein, karbohydrater og fett.
Spis sakte og tygg maten godt. Det tar 20-30 min før du kjenner at du blir mett. Ikke spis deg overmett, men til du ikke kjenner deg sulten.
Drikk koffeinfri kaffe og te, men helst grønn te fordi det er sunt, da det inneholder antioksidanter.
Velg magre meieriprodukter som f.eks. skummet melk, cottage cheese, magerost, kesam og yoplait yogurt 0,1 g. fett.
Spis så mye lav GI mat du vil som f.eks. grønnsaker.
Spis sunt fett (flerumettet) som f.eks. makrell, laks, tunfisk, nøtter, rapsolje, oliven og olivenolje m.m.
Spis aldri brød før måltid på restaurant siden det gir større appetitt. Spis yougurt før du skal på restaurant. Da blir du ikke så sulten.
Bruk olivenolje og rapsolje til å steke med på lav/middels varme, bruk smør og kokosolje på sterk varme.
Bruk eddik og sitron flittig i salater o.l. siden det reduserer GI belastningen.
Tren regelmessig. Helst tidlig på dagen og hver dag (gåtur 20-40 min). Tren styrke 3 ganger i uken (de store muskelgruppene: som lår, sete).
Spis bær og frukt når du trenger noe søtt eller 70 % mørk sjokolade. Tørkede aprikoser har lav GI.
Spis nøtter hver dag: som valnøtter, mandler.
Spis ren og naturlig mat.
Bruk krydder og urter for å lage smak på maten.
Kosttilskudd som er vektreduserende: antioksidanter (c, e og provitamin a): c-vitamin 500 mg, 100 mg e-vitamin og 6 mg provitamin a (betakaroten), minst en barneskje omega-3-tran eller minst 500 mg i kapsler eller 1 ts i flytende form (konsentrat av omega-3-fettsyrer), krom, magnesium og selen. Vi får ikke nok gjennom kosten. Disse kan øke forbrenningen og forbedre din insulinresistens. Du får bedre bedre blodsukkerkontroll og bedre fettstoffer. De skal tas i tillegg til Kost-i-balanse. Jeg tar en vitamineral i tillegg.
Kjempe fin oppsummering!:) men jeg har aldri kuttet ut vanlig te og kaffe på dette kostholdet:omen mulig at man får ennå bedre resultater når man gjør det;)
Grunnen til at grønn te anbefales i fremfor svart te og kaffe er at grønn te inneholder store mengder antioksidanter. En sunnere drikk rett og slett.
Samtidig påpeker vel Fedon noe som for de fleste er allment kjent, at voksne (særlig) i dag får i seg for store mengder koffein (kaffe, te, cola) og at dette skaper en avhengighet som i seg selv ikke er sunt.
Jeg kan dokumentere det gjennom det jeg leser i boken Naturlig slank med kost i balanse og råd fra Dr. Hexeberg. Lindberg skriver på side 98-99 at: Ikke tro at du kan gå nevndeverdig ned i vekt ved å drikke mye kaffe. Selv om koffein øker forbrenningen noe, fører den i større mengder til så mye negativt at du bør være meget forsiktig med det. Drikk ikke mer enn en-to kopper koffeinholdig kaffe pr. dag. Koffein påvirker hjertet negativt, og kan øke pulsen og blodtrykket, og dermed også stressnivået. Et godt råd er å gradvis erstatte koffeinholdig kaffe med koffeinfri, ved å blande dem sammen, og gradvis øke mengden koffeinfri kaffe til du kun drikker koffeinfritt. Det finnes masse god koffeinfri kaffe både til filterkaffe og espresso eller cappuccino, og smaken er akkurat den samme. Koffein har nemlig ingen smak. Husk også at koffein er meget vanedannende, og det samme er sukker. Koffein øker adrenalinet som igjen øker blodsukkeret. Koffein virker vanndrivende og man trenger å drikke mer vann.
Dette tror jeg neppe stemmer. Jeg lever rimelig Lindbergish selv, men han bringer videre noen myter og fikse ideer som går på tvers av flertallet av nyere studier. Det er litt overraskende, med tanke på den kampen han selv førte for å få aksept for sine tanker.
Jeg drikker selv minst 2-3 liter kaffe, 0,2-05 liter rødvin og ca 0,5 liter vann omtrent hver dag. Jeg gikk ned 26 kilo på 21 uker med denne "menyen". Det er vel litt nevneverdig? Har heller aldri hatt bedre blodverdier, inkludert tipptopp blodtrykk og puls. At koffeinfri kaffe smaker like godt som vanlig kaffe, tror jeg ikke de tror på selv en gang. Kanskje det er rødvinen som har motvirket koffeinets "stressefekt" :)
En annen høne jeg har å plukke med vår gode venn, er hans anbefaling om å bruke fruktose. Fruktose har en langt mer negativ innvirkning på vekten enn sukrose, selv om det har lav GI. Det påvirker langtidsblodsukkeret, øker triglyseridverdiene, belaster leveren, øker fettlagringen og bidrar sterkt til metabolsk syndrom. Det finnes et hav av undersøkelser som viser at det er fruktosedelen av bordsukkeret som skaper de største problemene.
Det neste er hans fobi mot mettet fett. Jeg er helt enig i at man bør begrense fettbruken, men det burde snart begynne å synke inn at mettet fett ikke er så farlig som man tidligere trodde.
Og så kan vi fortsette med antioksidanter... Det er virkelig keiserens nye klær, på samme måte som kolesterolmyten, om enn ikke like skadelig med tanke på den vanvittige statineringen av "kolesterolpasienter". Men faktum er at høyt inntak av antioksidanter faktisk fører til høyere dødelighet. Mulig jeg skriver en egen post om dette, for antioksidanter er en av de siste store ernæringssannhetene som bør avlives.
Men bortsett fra at han ikke virker å ha oppdatert seg de siste 10 årene, så har jeg virkelig sansen for Lindbergs matfilosofi. Han har veldig gode oppskrifter som vi har brukt som utgangspunkt for masse god mat. Han har også skjønt viktigheten av nok protein. Boken "Barn i balanse" burde dessuten vært delt ut gratis på alle fødestuer rundt om kring.
Nå er jo denne boken skrevet i 2001, og jeg tror ganske sikkert at Lindberg har endret en del synspunkter på kosthold etter dette. Veldig mye har skjedd etter 2001, mener jeg. Han er vel ikke redd for mettet fett lenger!? :)
Uten at jeg vet det sikkert, så holder jeg også en knapp på at han får med seg det som skjer. Hvor hadde vel lavkarbo vært i Norge uten Fedon Lindberg? Men jeg skjønner også at han må fortsette GI-misjoneringen. Blir litt schizofrent å anbefale lav-GI i en sammenheng men ikke i andre. Jeg har ikke sett at han har forsvart mettet fett noe sted da. Det har nok litt med at han har lagt en del egg i middelhavskurven. Men kanskje jeg tar feil der også? Har skjedd før det :p
Han er vel ikke suuuperglad i mettet fett, men har bl.a sagt at man bør steke i mettet fett osv
Mye som har forandret seg siden 2001:ja: Virker som at veldig få her inne har lest annet enn boka som ble gitt ut i 2001.
Er de nyere vanskelig å få tak i?
Ja, skriv et innlegg om antioksydanter, det hadde vært kuult. Kan du legge inn link til den her etterpå da? Er det antioksydanter i ovrskudd fra kosttilsudd du tenker på da,eller? For mye fra grønnsaker er vel ikke mulig?
Jeg har den nye boka og det er visse oppdateringer :)jeg kjøpte boka nede hos han på klinikken men kan bestille den på nettsidene hans:)
Når det gjelder kaffe så er han litt mer moderat i uttalelsen men han fortsetter å anbefale koffeinfri kaffe hvis man drikker noe mer enn 2 kopper pr dag, og spise b vitaminer .....
Jeg synes det høres fornuftig ut med koffeinfri kaffe og te. Det stemmer med nyere forskning jeg har lest på nettet bl.a. at kaffe og te forebygger diabetes, og det var ikke på grunn av koffeinet, for det samme gjaldt koffeinfri kaffe og te. Når det gjelder mettet fett stemmer jo dette også med anbefalinger fra myndighetene om at man skal redusere mettet fett i kosten. Mettet fett er derimot ikke skadelig hvis man spiser lite karbohydrater (Dr. Hexeberg: Frisk med lavkarbo).
Blir litt nysgjerrig. Har du link til denne forskningen? Står det eksplisitt at koffein ikke er bra, eller bare at det ikke er denne ingrediensen som eventuelt forebygger diabetes?
For øvrig er det vel litt delte oppfatninger om myndighetenes anbefalinger om å redusere mettet fett i kosten (eller myndighetenes anbefaling om noe som helst når det gjelder ernæring for den saks skyld :p)
Lindberg skriver på side 98-99 at: Ikke tro at du kan gå nevndeverdig ned i vekt ved å drikke mye kaffe. Selv om koffein øker forbrenningen noe
Hvis du ser litt nøyere etter, så sier ikke Lindberg at du ikke går ned i vekt hvis du drikker kaffe, men at du ikke kan gå ned nevneverdig ved å drikke kaffe. Litt forskjell der :) han henviser jo til det at kaffe øker forbrenningen noe og det er nok det å drikke kaffe for å øke forbrenningen han ikke anbefaler ...
Det er nok ingen tvil om at koffein påvirker adrenalinet. På meg er effekten påtagelig, jeg får "kaffeskjelven" etter to kopper. Det påvirker sentralnervesystemet noe enormt! Vanndrivende er det også. Og kaffe på tom mage er verre enn verst for blodsukkeret mitt ...
MEN - det er veldig store individuelle forskjeller på hvor godt man tåler kaffe. Og de som sverger til kaffe tåler det nok ofte godt, og merker mindre eller ingenting til disse effektene. Mens mange andre (inkludert meg) bør være forsiktige.
Jeg tror at kaffe har langt flere helsemessige ulemper enn fordeler, og jeg drikker sjelden kaffe på grunn av måten det virker på meg på, men det er ikke noe problem for meg, jeg er ikke noen kaffekjerring (derimot er jeg teelsker ;)) - men jeg tror det er sunt for den mentale helsa hvis man er glad i det - og da påvirker det jo kroppen også. Når det kommer til kaffe tenker jeg litt som så: "Enhver er salig i sin tro" ;)
Ja, vinbøndene rundt om kring i verden trenger all den støtte de kan få, så noen må jo ta på seg den tunge oppgaven å hjelpe dem over kneika :D
Du har rett. Ser forskjellen i formuleringen. Er litt treg av og til.
Når det gjelder kaffe, tror jeg det som så mye annet er en tilvenningssak. Jeg kan godt drikke en halvliter kaffe rett før sengetid, og sove som et barn 10 minutter etterpå. Når jeg begynte med lavkarbo, merket jeg også at jeg tålte mye mindre rødvin enn før. Nå er det ganske sjelden jeg drikker mye rødvin på en gang, men det hender jo. Heldigvis har toleransen justert seg inn igjen etterhvert.
For sikkerhets skyld gjorde jeg en ministudie med en deltaker (meg) akkurat nå. Ok. Kanskje ikke det mest vitenskapelige jeg har funnet på, men dog. Målte pulsen før og etter to tette kopper med knallsterk kaffe - dvs ca en halvliter espressotype. Var ikke et pling i forskjell på pulsen. Så jeg er nok immun. Og det forteller vel at alle bør drikke mye mer kaffe, sånn for å herde seg, i stedet for mindre - eller hva? :cool:
For øvrig er det ikke bevist at koffein er mer vanndrivende enn noe annet, at det påvirker stresshormoner på noen som helst måte, at det fører til økt blodtrykk eller økt risiko for hjertesykdom. Ei heller at det er avhengighetsskapende. Fant en grei gjennomgang av temaet her: www.medicinenet.com/caffeine/page2.htm
Sånn som jeg har opplevd det så har ikke pulsen blitt noe høyere etter en kaffekopp, bortsett fra hvis jeg trener kardio rett etterpå. Da tar den av i forhold til når jeg ikke har drukket kaffe.
Det er nok sant at folk reagerer forskjellig på kaffe. Jeg er en av dem som ikke tåler kaffe så godt tror jeg (blir litt gira innvendig), men jeg unner meg en enkel caffe latte og grønn te. Jeg har ikke problemer med å kutte ned på kaffe med koffein. Det finnes så mange gode teer som ikke inneholder koffein og koffeinfri pulverkaffe smaker godt. Jeg bruker litt kanel i kaffen siden kanel kan forebygge diabetes. www.lommelegen.no/808986/kanel-mot-diabetes
Men når jeg leser dette og rapporten den var basert på, så står det ikke ett enestte negativt ord om kaffe? Tvert i mot avkrefter artiklene flere myter. Hvis koffein påvirket blodsukkeret, burde det teoretisk sett føre til noe større risiko for diabetes? Men det motsatte er jo tilfellet. Som du sier beskytter det mot diabetes.
25-30% redusert risiko for diabetes for de som drikker mer enn 3 kopper kaffe om dagen (7% mindre risiko for hver ekstra kopp) gjør at jeg drikker min kaffe med svært god samvittighet. Spesielt når det ikke finnes noen bevis for andre negative bivirkninger :heia:
Så spørsmålet er fortsatt ubesvart. Hvorfor kutte ut koffein når det er det som gjør at kaffen smaker godt? Bare å hive innpå og venne seg til det, spør du meg.
Noen tåler koffein bedre enn andre. Jeg tror jeg får økt puls av koffein uten at jeg har målt det. Men jeg tenker hvorfor drikke mye koffein når det er vanndrivende og man må drikke mer vann og når det er ifølge Lindberg er sunnere å holde seg unna koffein? Koffein påvirker adrenalinet som gjør kroppen stresset og blodsukkeret stiger. Adrenalin gjør at man kommer i en stresssituasjon kamp-flyk-reaksjon og stress er jo som kjent ikke bra for helsen eller kroppen.
Det er ikke mer vanndrivende enn noe annet - det er en myte (bevist i flere studier)
Påvirker andrenalin og øker blodsukker - dokumentasjon plz?
Hvordan kan noe som etter sigende øker blodsukkeret redusere faren for diabetes?
Jeg tror vi alle "tåler" kaffe omtrent like godt. Det har mest med tilvenning å gjøre. Men nå gjentar jeg meg selv. Skal ikke kuppe/jamme denne tråden mer.
Sitat: "Contrary to popular belief, caffeine does not act as a diuretic when consumed in moderation, and does not lead to dehydration or to a water-electrolyte imbalance; current evidence suggests that caffeinated beverages contribute to the body's daily fluid requirements no differently from pure water.[27][28][29][30]"
Om du fortsatt lurer, sjekk de fire referansene i Wikipedia-artikkelen om den vanndrivende effekten. Derfra er det videre referanser til andre studier, metastudier osv.
Det var siste ord fra meg i denne diskusjonen. For det var vel ikke kaffe tråden skulle handle om?
Det går jo an å be en moderator dele tråden. Det er jo en interessant diskusjon for mange, ser det er startet en annen tråd om kaffe også. Men det er selvfølgelig lov å trekke seg fra en diskusjon.
Det er klart at det kan være helsemessige fordeler med kaffe. Kaffebønnen er en plante, og de fleste planter inneholder et vell av kjemiske stoffer og forbindelser som kan virke gunstig eller ugunstig alt ettersom. Og akkurat som f eks kokainblader, kakaobønner, teblader, tobakksplanter inneholder det blant annet et sentralstimulerende stoff. Det er nemlig hva koffein er - et sentralstimulerende stoff. Jeg synes denne Wikipediaartikkelen er grei og informativ.
Hvis man tar konsentrert koffein, vil nok de aller fleste merke symptomer som hjertebank, hodepine, dehydrering etc. Det kommer bare an på dosen. Og noen er veldig lite følsomme, mens andre er veldig følsomme, atter andre ligger i et midskikt. Å be folk som reagerer på mindre mengder koffein om å venne seg til det (jeg trodde det var en morsomhet først og lo godt :D), er jo å be noen venne seg til et stoff i en mengde som er skadelig for dem?! Hvorfor skal man utsette kroppen sin for det? Det forstår jeg ikke logikken i.
Om koffein/kaffe er dehydrerende eller ikke, vel, det kommer også an på de samme to faktorene: Forholdene i kroppen til den som inntar det, og mengden. Så enkelt som det.
Derfor kan man ikke si om det er sunt eller usunt på generell basis. Det kommer an på. Som det meste annet som det krangles om er "sunt" eller "usunt", vil jeg hevde (inkludert lavkarbo). Det vil alltid være forskning som peker den ene eller den andre veien, fordi forskning har som regel som oppgave å bevise eller motbevise en hypotese, og får dermed et meget smalt fokus. Noe fasitsvar er det vanskelig å komme frem til i denne sammenhengen - fordi det ikke finnes!
Så heller enn å lese seg blind på rapporter, mener jeg at man bør kjenne på egen kropp hva som er sunt og bra for en. For vi er forskjellige.
Et lite PS til Chunky: Jeg fikk råd om å drikke espresso heller enn vanlig kaffe, fordi det er mye mindre koffein i det! Så prøv heller eksperimentet ditt med vanlig kaffe :) De fleste blir lurt av at det er så mye mer smak i espresso. Men det er altså ikke på grunn av koffeinet, men på grunn av brenninga av kaffen.
Når det er sagt ville jeg ikke drukket koffeinfri kaffe. Da tar jeg heller en vanlig kaffe i blant. Jeg tror heller ikke det er noen fordeler med koffeinfri kaffe. Men hver sin smak :)
Faktisk er det ikke noe individuelt i om koffein virker dehydrerende. Det er utelukkende en myte. Samtlige studier som er gjort beviser det motsatte. Da har de sammenlignet forsøksgrupper som drikker enten vann, koffeinfri kaffe, te og koffeinholdig kaffe over en periode fra noen dager til flere uker. (Framinghamstudien målte i tillegg effekten for helse (spesielt HKS) over flere år, uten å finne noe negativt - tvert i mot). Deretter har de målt kroppens utskillelse av væske, næringsstofer og generelle symptomer på dehydrering hos den enkelte. Ingen - ikke en eneste en - klinisk studie viser signifikant mer dehydrering med koffeinholdig drikke enn andre væsker. Case closed.
Jeg kan også bekrefte at det var en spøk å be folk venne seg til kaffe. Det må alle selvsagt velge selv. Men med tanke på de overveldende positive helseeffektene av kaffe, så er det kanskje ikke et dumt råd. Helseeffektene er veldig bra dokumentert i Wikipedia-artikkelen jeg linket til, men den finnes dessverre ikke på norsk. Å vinne denne diskusjonen betyr så utrolig lite for meg, at jeg ikke har brydd meg med å oversette eller vise til andre artikler heller. Men søk og du vil finne :)
At folk reagerer forskjellig på kaffe er derimot helt sikkert riktig. I tillegg skal man ikke undervurdere placeboeffekten. Det er ikke noe skamfullt i placebo. Som jeg har påpekt utallige ganger, er placebo en reell og dokumentert effekt. Se bare på homeopati. Det finnes ikke et molekyl av virkestoff i sukkerpillene. Likevel blir folk fysisk målbart bedre av det (dog ikke bedre enn av en hvilken som helst annen narrepille servert med litt hokuspokus). Det er faktisk mulig å øke og senke både puls, blodtrykk og en rekke andre kroppsfunksjoner kun ved hjelp av placebo, og brukt riktig har det absolutt en viktig medisinsk funskjon.
Men å avstå fra koffeinholdig kaffe om man liker det, fordi man tror det er dehydrerende eller har en negativ helseeffekt - nei det er en kortslutning. Og derfor er det viktig å få frem forskjellige syn i slike diskusjoner på forumet, slik at mytene ikke blir stående som et fasitsvar for nye lesere.
Ja, jeg skjønte jo du ikke ville tvinge i noen kaffe :D, men du impliserte at vi alle tålte det like godt, og det er jeg jo ikke enig i. Uansett hvor mye du påstår at det er myter, sier at det ikke er individuelt, at det ikke er dehydrerende etc. Jeg vet og merker virkningen på meg selv. I alle år har det f eks vært sånn at drikker jeg en liten kopp kaffe før jeg går på kino, så kan jeg glemme å kose meg med filmen, for jeg blir så tissetrengt :cool: (Og ja, jeg går alltid på do før filmen :p). Men det er jo selvsagt væske i kaffe også, det er jo ikke sånn at den væsken ikke teller med i det totale inntaket!
Jeg forstår at det ikke er viktig for deg å vinne en diskusjon om kaffe. Det er det ikke for meg heller. Det er i det hele tatt ikke viktig for meg å finne argumenter for at det virker på den ene eller den andre måten. Søk, og du skal finne, sier du. Ja, man finner det man søker etter, sier jeg ;).
Placeboeeffekten, gjeeeeesp ... ;) Det er den standardforklaringen forskere bruker når de ikke forstår noe ... Men da burde de kanskje forske på den, da? For som du sier, det er en reell effekt, og en ganske fantastisk en også. F eks er det utrolig viktig for kreftpasienter å ha håp. Blir de fratatt det, mister de den utrolige kraften i det å tro at det vil gå bra. Og det kan være det som skiller mellom om man blir frisk eller ikke.
Men i tilfellet negative virkninger av noe, så er det jo ikke snakk om placeboeffekt. Da måtte det jo være de som får de positive virkningene av kaffe som opplever placeboeffekt i så fall?
Og homeopati ... Vel, jeg har sett at du har bestemt deg for ikke å diskutere det her inne, så la oss ikke gjøre det. Men når du bruker det som eksempel på placeboeffekt, så må jeg nesten kommentere det. Jeg kan nok ikke gi deg en forklaring som du vil kunne godta på hvorfor det virker, for du tror vel heller ikke på energi og vibrasjoner. Men faktum er AT det virker, også på spebarn og dyr ... Og det er slett ikke sånn at du kan gi et hvilket som helst middel i en hvilken som helst dosering til hvem som helst. Alle disse faktorene er veldig viktige. Men det er mye mer ved homeopati, det er vanskelig å forstå med utgangspunkt i å prøve å "avsløre" det. Igjen, man finner det man vil finne. Det jeg klør meg litt i hodet over er motivasjonen for denne jakten. Hvorfor er såkalte skeptikere så mye mer opptatt av gjennomsnittet av det de kaller overnaturlige fenomener? Hadde det ikke vært enklere å la det ligge og avfinne seg med at vi som tror på og har nytte av dette er noen tullinger?
Sånn som jeg ser det, så er du og jeg representanter for to vidt forskjellige måter å betrakte verden på, Chunky. Og det er artig å diskutere med deg, for du er kunnskapsrik, intelligent og morsom. Men det er nok en avgrunn mellom oss ;) Hvis du vil se på en forsker som utfyller den avgrunnen, så se på Einstein. (Se for øvrig sitatet i signaturen min.)
Kort kommentar til slutt:
Men å avstå fra koffeinholdik kaffe om man liker det, fordi man tror det er dehydrerende eller har en negativ helseeffekt - nei det er en kortslutning.
Da kan man jo bytte ut ordet kaffe med sukker. For effekten av sukker kan jo da like gjerne være innbilt? Det finnes helt sikkert tonnevis med studier som påviser at sukker ikke er skadelig ...
PS (siden du har forandret litt på innlegget ditt, Chunky): Jeg er enig i at det er viktig at forskjellige syn kommer frem, til nytte for nye forumbrukere. Jeg er enig med deg i at Lindberg er for bastant (men han er ikke det uten grunn, og han er lege!), og at det er viktig og nyttig å belyse det med erfaringer - både av typen du (f eks) har, og av typen jeg (f eks) har. Da kan andre kanskje lettere danne seg et bilde av hvordan det kan virke på dem!
Haha - takk for den. Vi kan være enige om å være uenige, og så få vi bare håpe at det byr seg en anledning til å fortsette diskusjonene i bunnen av en rødvinsflaske :p
Når det gjelder Einstein - han tok masse feil! Du tenker sikkert på den om at "Gud kaster ikke terning". Men ingen i dag betviler vel kvanteteori?
Det er selvfølgelig mer mellom himmel og jord en vi vet - men det er samtidig veldig mye mindre mellom himmel og jord en det folk tror ;)
Det gjorde han helt sikkert - men det gjør ham vel ikke mindre :). Det sitatet referer nok til noe av det jeg mener, ja - selv om jeg ikke tenkte akkurat på det.
Gjør de ikke? Nå skal jeg ikke påberope meg å vite særlig mye om kvanteteori. Men den er vel ikke særlig kjent blant folk flest - f eks blir man jo den dag i dag direkte feillært i naturfagtimene på videregående skole mht atomer - for enkelhetens skyld må man gå ut fra, for kvanteteori er jo avansert. Men hvis man dro konklusjoner av det man har funnet ut innen avansert fysikk, så er det en masse ting som i dag avvises av den gjengse naturforsker, som vil falle på plass helt naturlig. Men jeg har vel en mistanke om at vi er uenige om det også :p
Det kan vi være enige om! :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.