Fikk nyss om noe rart som kaltes "ketose-diett" av en venn her for litt siden.
Har gått ganske mye opp i vinter pga altfor dårlig kosthold.
Jeg har gått ned mye før, snarere 40kg. Så har jeg altså gått litt opp igjen,
og har begynt å redusere mat-inntaket mitt drastisk, (som jeg gjorde sist jeg gikk ned) samtidig som jeg kun drikker vann og forholder meg til sunnere mat.
En typisk dag for meg er to knekkebrød om morgenen (havre), med leverpostei på eller gulost/salami etterfulgt av en "lunsj" bestående av f.eks en banan, ett eple og en eller to gulrøtter. Middag er som regel fjordlands; chicken tikka masala, kjøttboller i saus med potetmos o.l. Spiser ikke noe til kvelds, og avslutter mat-inntaket etter 19.00.
Drikker kun vann og en gang i ny og ne litt is-te.
Begynner straks med trening 3x pr uke, (1 times økter) og regner med
at forbrenningen blir litt bedre da. Jeg har lav forbrenning og legger veldig fort på meg om jeg "skeier" ut.
Så kommer jeg altså til saken da.. har jo lest litt rundt her inne, og ser det er mange som stiller lignende spørsmål, men alikevel spør jeg. Håper jeg er tilgitt :)
Kan noen gi meg noen tips/råd angående mitt nåværende kosthold?
Jeg vurderer sterkt å hoppe på ketose-toget. Men er bare litt skeptisk til at jeg ikke kommer til å gå ned i "rett hastighet".
Er glad i egg og bacon, kylling og det aller meste av kjøtt, salat, grønnsaker.
Men er veldig usikker på hvordan jeg skal skreddersy en typisk dag med lavkarbo mat.
F.eks kan man spise egg og bacon til frokost hver dag på denne dietten?
uten å gå opp, men å gå ned?
Er usikker på om jeg skal prøve, men er jo fristende.
Jeg ser med en gang hva den antakelige årsaken til din vektøking er, og det er lite mat. Du spiser såpass mye karbohydrater at du får blodsukkersvigninger og dermed får du fettlagring. Forbrenningen din blir nok ikke bedre av å trene med så lite mat, i verste fall blir den meget verre fordi kroppen krampholder på det den får av næring.
Når du skal prøve deg på ketose går det ut på å spise mellom 15-20 gram karbohydrater for å være sikker på å havne i ketose, noen tåler mer andre tåler mindre. Når du spiser så lite karbohydrater må du kompensere med noe annet, nemlig fett. Kroppen bruker enten karbohydrater eller fett som brennstoff og regelen er jo mer karbo jo mindre fett, mindre karbo jo mer fett. I ketose skal/bør omtrent 70% av inntaket komme fra fett.
Dermed:
Knekkebrød passer ikke på ketolyse. De fleste knekkebrød har mellom 6 og 10 karbohydrater pr skive og det er altfor mye. Dessuten bør de aller fleste karbohydratene man inntar pr dag komme fra grønnsaker, og det gjør jo ikke karbohydratene i knekkebrød. Du kan evt. bake dine egne lavkarboknekkebrød/brød, men pass på at brød og andre erstatninger ikke er grunnfundamentet i kostholdet. Det er forskjell på å spise erstatninger en og annen gang og det å spise 4 skiver hver dag.
Frukt har ingen plass på ketolyse å gjøre. De inneholder mye sukker og gir dermed en del blodsukkerstigning. Jeg er usikker på i hvilken grad man kan spise f.eks Grapefrukt, som har ett veldig lavt karbohydratinnhold, men ellers bør man styre klar unna frukt. En banan har f.eks ca 30 gram karbohydrater pr. 100 gram. En stor banan veier mer enn det.
Grønnsakene man skal spise på ketolyse skal være grønnsaker som vokser over jorden. Gulrøtter utgår dermed. Gulrøtter, mais og poteter (potet er en grønnsak) inneholder en noe stivelse som er ugunstig for oss.
Kjøttboller og potetmos. Vel. Potetmosen inneholder jo pulverpotet, melk, tilsetningsstoffer osv. Og siden den både inneholder karbohydrater, fett, og masse kalorier ville jeg ligget unna den. Kjøttboller er som regel laget med potetmel eller annen mel som gir en del karbs. Men du kan jo lage dine egne kjøttboller.
Regelen på ketolyse er at maten bør være ren. Har den ingen mor eller kommer fra moder jord så bør vi heller ikke spise den. Dermed bør man styre unna ferdigmat, karbonader, kjøttkaker, fiskepinner, osv, altså alt av farsemat som kan og er tilsatt skumle ting og lite ren mat. En fiskekake er f.eks 10% fisk og resten mel og melk og sånn. Det betyr jo ikke at du ikke kan lage slik mat med gode ingredienser sånn at det blir mat av det og ikke vomfyll.
Gode fettkilder er undervurdert. Du bør bruke ekte smør eller oljer (nb: ikke hvilken som helst olje) istede for margarin. Fløte isteden for melk. Seterrømme istede for lettrømme. Avocado. Laks. Nøtter. Ost (ikke mager). Bacon. Egg (også en god proteinkilde). Cocosa.
Man kan spise egg og bacon på ketolyse til det tyter ut av øra, men da blir man også veldig lei:p. Mange tror at de MÅ spise egg og bacon hver dag til frokost og det er ikke rett.
Nå er det slik at jeg gikk drastisk ned ved å spise lite + trene.
Grunnen til at jeg gikk opp var store mengder godis hver dag, og bare fet mat.
Burger, pommes frites, pizza, loff, sjokolade blabla. Håpløst.
Har gått ned 3kg på litt i overkant av en uke, så kan ikke si at
det å kutte ned på spisinga samtidig som jeg spiser sunnere har en negativ virkning på vekta. Kommer kanskje litt an på personen? :)
Jeg bør spise litt oftere. I dag ble det egg og bacon til frokost, og et par gulrøtter + kylling og salat til middag. Har ikke spist noe mer enn det, men det er nok også fordi jeg ikke helt har funnet ut hva jeg skal spise (av ketose-riktig mat)
Det er vel alikevel en gyllen regel som sier spis ofte, men i moderate mengder?
Jeg er dog ikke særlig begeistret for å spise senere enn 20.00, så spiser ikke så mye til kvelds.
Det at man bær spise ofte og lite gjelder vel også for oss som går på denne type diett? :)
Visste faktisk ikke at gulrøtter var i strid med dietten, går rundt og knasker på 2-3 stk hver dag :)
Forresten, noen gode tips ang frokost? (Ikke egg og bacon)? :)
Har gått ned 3kg på litt i overkant av en uke, så kan ikke si at
det å kutte ned på spisinga samtidig som jeg spiser sunnere har en negativ virkning på vekta. Kommer kanskje litt an på personen? :)
Jeg bør spise litt oftere. I dag ble det egg og bacon til frokost, og et par gulrøtter + kylling og salat til middag. Har ikke spist noe mer enn det, men det er nok også fordi jeg ikke helt har funnet ut hva jeg skal spise (av ketose-riktig mat)
Det er vel alikevel en gyllen regel som sier spis ofte, men i moderate mengder?
Jeg er dog ikke særlig begeistret for å spise senere enn 20.00, så spiser ikke så mye til kvelds.
Det at man bær spise ofte og lite gjelder vel også for oss som går på denne type diett? :)
Det er klart at det kan vera greitt å kutta ned på etinga for å gå ned i vekt. Problemet blir når ein demmer opp matlyst heilt til det brest - og så et seg opp i same vekt. Poenget med lågkarbo kosthald er at du finn ein ny balanse, avdi du venner deg av med jo-jo-syklusane som følgjer med karbohydratar, insulin og feittlagring. Men om du et mindre: Pass på at du får i deg nok feitt! Et du godt med feitt, blir du mett. Mette folk et mindre. Svoltne folk et mykje.
Et oftare, med moderate mengder? Eg vil seia: Kutt drastisk ned på karbohydratar, og et når du blir god og svolten. Då et du deg god og mett. Nyt maten - men ikkje nødvendigvis ofte. Heller ingen spesiell grunn å eta til kvelds, om du framleis er mett etter middagen. Drikk vatn!
Frukost? Røkt laks, litt parmesanost og smør, og eit par oliven? Friske bær rørt ut i rømme, med litt kveitekli? Ein kotelett frå middagen i går? Sursild med sennepssaus og frisk løk? Purreomelett? Roastbiff med mykje (helst heimelaga) majones? Kald steik med majones (åt kald lammesteik nesten kvar morgon etter påsken) ?
Det finst mykje god mat i verda. Det meste av karbohydrat er nokså smaksfattig fór.
Jeg er heller ikke noe egg og bacon-menneske om morgenen, i grunnen, men du kan lage et lavkarbobrød, feks? Alle, selv de mest elendige bakerne, klarer å lage disse brødene, for man skal bare mikse alt sammen og steke, hehe.
Jeg gikk også drastisk ned i vekt ved å nesten ikke spise noe som helst i flere måneder for mange år siden. Nesten 30 kg gikk jeg ned, på pur faen, jeg spiste utrolig lite. Men da matlysten plutselig kom snikende og jeg begynte å spise mer (dog helt naturlige mengder, ikke særlig med godteri eller noe heller) la jeg på meg i racerfart. Ikke så rart det? Kroppen var vant med å få rundt 500 kcal daglig, plutselig fikk den det dobbelte og vel så det og jeg este ut.
Takker for fine tips og råd :) Settes stor pris på.
Har lest igjennom en god del nå. Hittil har jeg spist egg og bacon de siste fire dagene, samt kyllingfilet med sitronpepper og salat/litt tomater ved siden av.
Før jeg begynte på denne lavkarbo-dietten spiste jeg vanlig men karbo-rik middag osv, starta med å kutte ut søtsaker og brus, brød osv osv for ca to uker siden. Vekta i dag tidlig viste et vekttap på 4,8kg.
Må si meg fornøyd med det, men er litt igjen. 10kg før jeg når målet. :)
Er på rundt 103 nå. Men det hjelper på. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.