I dag har jeg hatt en veldig dårlige lavkarbo dag, og jeg endte med å spise Cavelier sjokolade (uten sukker).
Likevel føler jeg meg kvalm, uvel, og dårlig. :eek:
Sjokoladen inneholder mye karbohydrater, det er jeg klar over. Men jeg trodde ikke at de skulle påvirke meg så mye som de tydeligvis gjør.
Har andre opplevd det samme? Altså at de blir dårlig av sjokolade til og med når det ikke er vanlig sukker i den?
Uten å se på noen varedeklarasjon så vil jeg svare at den ikke er "uten sukker". Den er "uten tilsatt sukker" som er noe heeelt annet. De kan tilsette ett lass med fruktose og si at den ikke er tilsatt sukker. Og hvis det er ekte banan i så er ikke den sukkerfri akkurat.
Det er ganske vanlig å reagere slik på maltitol. Jeg selv får hodeverk, kvalme, diare, luft i magen av det. Jeg vil ikke anbefale å spise en hel sjokolade på rappen, og den mørke er mye bedre og inneholder mye mindre karbo, dobbelt så lite vil jeg tro. Om du vil ha noe søtt, vil jeg anbefale å blande ulike ingredienser, og ikke spise sjokololaden som den er. Fks, lag coscosa konfekt, dronning maud pudding, lag krem og dryss over et par biter sjokolade, lag en kopp kakao(av fløte).
Jeg har tålt sjokoladen fra Anton Berg og Sukkerfritt veldig bra - aldri noe ubehag. Men denne Cavalier sjokoladen er ikke bra - jeg får kjempemye luft i magen etter bare en liten bit eller to.....Og det av den mørke sjokoladen med minst karb i....
Det er vel maltiolen som gjør det.......
Jeg tåler godt sjokoladen fra Cavalier, ingen fysiske ubehag og fortsatt fullt utslag på ketostix. Men jeg spiser sjelden mer enn en til to rader. Vil tro at mengde har litt å si for om man reagerer eller ikke?
Det er ikke mye karber i Cavalier- sjokoladen nei, men denne malitolen er ikke god, altså!:eek:
Jeg syns egentlig den er den "sukkerfrie" sjokoladen som er aller best på smak, men kroppen min gjør desverre vilt opprør etter kun en liten rute eller to!:nedfor::_oppgitt::eek:
Jeg fikk sånn migrene at jeg rett og slett måtte gå å legge meg. Skikkelig kjipt.
Merker også at jeg har luft i magen som noen andre nevner her.
Har aldri lagt merke til at jeg reagerer sånn på et produkt som jeg gjorde i går, må være veldig følsom for akkurat innholdet i den sjokoladen.
Hodet er ikke helt bra enda, men håper at jeg blir frisk og rask utover dagen!
Tusen takk for alle svar jeg har fått. Interessant og se at det er flere som har reagert på sjokoladen!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.