< Tilbake til oversikten

Frukt og grønnsaker ...

Junibrud sa for siden:

Hva av frukt og grønnsaker kan du og kan du ikkje spise på Ketolyse kuren ?

Jeg kjøper boka på tirsdag og vi starter på Onsdag så bare lurer på hva av frukt og grønnsaker vi har i kjøleskapet vi "må" spise opp til onsdag ;)

Myrull sa for siden:

Du skal ikke spise noe frukt på ketolyse. :)
Hva er det du har i kjøleskapet da?
Det står i boka. ;)

Charlott sa for siden:

Man kan spise alt av overjordiske grønnsaker samt løk og minimais, rotgrønnsakene styrer vi unna ;) Frukt skal vi ikke ha, men litt bær er lov. Kortversjonen ;)

Supera sa for siden:

Det er noen frukter man kan spise. Men det er ting som folk flest egentlig tror er grønnsaker fordi de ikke er søte. F.eks. tomat og avocado. Avocado er ypperlig lavkarbokost i mine øyne. Jeg digger smaken og den har kun 0,5g kh per 100g og inneholder i tillegg masse fett. :snill: Tomat stopper vektnedgangen for en del folk BTW.

ada-emilie sa for siden:

Ja, avocado er min fettkilde nr 1, men det står i atkins at man ikke bør spise mer enn en halv liten avokado pr dag. Jeg fatter ikke hvorfor, så jeg spiser en hel middels stor pr dag. Fordi jeg tenker det er bedre å få fett i et naturlig produkt enn via olje eller annen bearbeidet mat.

Ketolyse er liksom å ta fokuset vekk fra fra frukt til grønnsaker for meg. Ikke vanskelig heldigvis.Jeg spiser vel alle grønnskaer unntatt gulrøtter og kålrabi. mais er ikke grønnsak, noen tror til og med potet er grønnsak.

Supera sa for siden:

Hvis du ikke klassifiserer potet som grønnsak, så bør du heller ikke klassifisere gulrøtter og kålrabi som grønnsaker... Potet er en rotfrukt, og det er også gulrøtter og kålrabi. :geip: De fleste klassifiserer rotfrukter som grønnsaker...

Men mais er visst korn, ja.

ada-emilie sa for siden:

Oj, da lærte jeg noe nytt idag. Du sier noe, de tre er jo like på den måten at de inneholder mye stivelse og gir høy GI.

Kanutten sa for siden:

:eek: Der står det at tomat er en grønnsak! Tomat er jo et bær!

Cherry sa for siden:

Er ikke tomat en frukt?! :D

Bare sånn for å gjøre forvirringen total;)

Junibrud sa for siden:

Tusen TAKK for hjelpen :)

Junibrud sa for siden:

Åhh eg trodde det var innen nøttefamilien ;)

Kanutten sa for siden:

Er den?? :eek: :confused: :lol:

ada-emilie sa for siden:

i den lista der var ikke potet oppført, så jeg blir feilinformert her.
den kalles stengelknoll, en hardfør rotfrukt , men hvilken familie det er vet ikke jeg.

nellie sa for siden:

tomat er en frukt hvertfall:)

Ikke bær, ikke nøtt:p, ikke grønnsak.

nellie sa for siden:

Og potet er en rotfrukt.

Kanutten sa for siden:

Tomat er et bææææær!!!

nellie sa for siden:

Jamen, jamen. Hvorfor står den på fruktlista da??

Jaja, potet er en rotfrukt hvertfall:p

Supera sa for siden:

Rart at den ikke stod der, men de lister ikke opp alle grønnsaker da. Og leste du det på toppen?

ada-emilie sa for siden:

Om det ikke er det er det jo ikke noe å snakke om. Navn og familie betyr jo ikke noe uansett, vi er jo opptatt av innholdet:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.