< Tilbake til oversikten

Leddsmerter

Chiquita sa for siden:

Jeg har de siste to ukene fått leddsmerter i fingre, håndledd og tær (i den rekkefølgen)
Kan dette ha noe med kostholdet å gjøre, eller bør jeg begynne å nøste på andre steder?

Jeg er ikke helt flink nok til å få i meg vitaminene. "Får til" 3 tabletter pr dag, så jeg tar en av hver.

Chiquita sa for siden:

Ingen erfaringer her, tydeligvis.
Så da spørs det om jeg må begynne å lete etter årsak andre steder

Pentax sa for siden:

Hei!
Jeg fikk stilt diagnose revmatisme ifjor, etter flere periode med denne type plager. Jeg hadde kontaktet lege og fått tatt en blodprøve, for å sjekke reumaverdier!

Fridolina sa for siden:

Jag får också ledsmärtor i början av påbörjar "lavkarbo-kur",en av grunnene till att jag hoppar av efter ett tag då det gör ont i hela kroppen..är du i ketose?? TRUR det kan vara därför,men det går över efter ett tag..1:a gången höll jag ut i nästan ett år på ketolysekuren,men då spiste jag ketolyse-tillskotten noe som rekommenderas.. Många som får type "leggkramper" og då pleier magnesium tillskott hjelpe..prova det :)

Chiquita sa for siden:

Har vært i ketose siden jeg startet i januar. Med unntak av en dag.
Spiser 3/4 av vitamintablettene. og er påpasselig med å få i meg magnesiuntilskuddet, siden jeg ellers får leggkramper.

Får vel vurdere en tur til legen

Dansefeber sa for siden:

Hei!
Jeg får leddsmerter hvis jeg spiser for mye svinekjøtt.. Hvis du spiser masse bacon og nakkekoteletter kan gjerne dette "trigge" leddsmerter?? Prøv å spise varianter av biffkjøtt, kylling eller fisk i stedet for svinekjøtt - kanskje det kan hjelpe....

Chiquita sa for siden:

Takk for svar.
Jeg har spist veldig variert de siste ukene (eg egentlig mindre svin enn jeg bruker), så jeg kan ikke skjønne at det kan være årsaken heller.

Timona sa for siden:

Jeg har lenge hatt leddsmerter pga ME, det ble ikke bedre etter at jeg begynte på lavkarbo.
Hadde nylig utslag på reumaverdier, men det behøvde ikke bety noe sa legen?
Jeg har lest at ingefærtilskudd skal kunne hjelpe mot leddsmerter, kanskje verdt et forsøk. Ellers er tynn ull lurt å ha på seg, fryser man mye blir det mer smerter.

LenaBeatrice sa for siden:

Hei :-)

Nå bare spekulerer jeg altså, har null peiling på hvorfor du får vondt, det kan sikkert ligge mange forskjellige ting bak...men får du i deg mye oljer, oljer av det slaget som inneholder mye omega 6?
Omega 6 er jo betennelsesfremkallende.

Bare en tanke fra meg :)

Løvetann sa for siden:

Siterer fra bloggen min, februar i fjor:

"Gikt og mat
Fikk veldig giktvondt utover dagen. Tok Ibux og Paracet, uten at det hjalp så veldig. Faktisk så vondt at jeg ble kvalm. Leste så på nettet om revmatisme og forskjellige matvarer som man bør unngå. Det er nok på tide å ta dette alvorlig. Jeg har ikke tidligere lagt merke til at det var så sterk sammenheng mellom maten og mine giktsmerter, men nå virker det påfallende. Blant det som må kuttes ut, er:

• svinekjøtt
  • rød paprika
  • tomat
  • sitronsaft

Synd å få innsnevret mulighetene … Når jeg allerede har valgt å kutte ut mye på grunn av karbohydratene, og starter utredning for mulige problemer med korn- og melkeprodukter. Og så kommer dette med gikta inn i tillegg.
På den andre siden: Dersom jeg kan bli kvitt gikta bare ved å velge vekk noen matprodukter, vil det virkelig gi et bedre liv! Maten er jo i munnen bare en liten stund, mens giktsmertene varer i timer og dager."

Siterer så fra bloggen min, i april i fjor:
"For en tid siden kuttet jeg ut noe mat med histaminer, for å se om det hjalp på gikten. Det jeg kuttet ut var rød paprika, svinekjøtt, tomat. Det hjalp dramatisk, og jeg har knapt hatt giktsmerter siden. Utrolig, så enkelt!

Men for noen dager siden kjente jeg giktvondt i albuene og armene, og tenkte "ja, det var for godt til å være sant". Men så oppdaget jeg plutselig at salami er laget av svinekjøtt, det hadde jeg faktisk ikke tenkt på!!! Så nå er det slutt på salami, også."

Jeg har hatt revmatiske plager i ca 30 år. Etter at jeg la om til kosthold med ketolyse/lavkarbo, og så justerte for svinekjøtt og andre matvarer med histaminer, har jeg fått større bevegelighet og utrolig mye mindre vondt. Så det er verdt å prøve for flere, tror jeg!

En gang i mellom spiser jeg nå histaminholdig mat, uten at kroppen reagerer. Holder det på et lavt nivå/en sjelden gang (etter at man har kuttet helt ut en stund) - da kan det gå bra!

:goodluck:

Chiquita sa for siden:

Tusen takk for svar.
Skal prøve litt i forhold til disse matvarene.

ada-emilie sa for siden:

På ketolyse trenger man mye mer vann. Mamma får vondt i leddene når hun glemmer å drikke væske. Og når hun drikker vann blir hun raskt bedre. Vann nok må til for å danne leddvæske. Om det er snakk om opphopning av urinsyre er det kjøtt som anbefales å begrense. Fugl og fisk er kanskje ikke så ille, men dette kan du sikkert finne ut av. Jeg ville byttet ut et kjøttmåltid med lavkarbonøtter som valnøtter og paranøtter og spist masse friske grønnsaker, sopp og jomfruoljer.

SuperMamma sa for siden:

Slik startet min reumatisme... jeg vil på det sterkeste anbefale deg en tur til legen.

Men matvarer påvirkere reumatiske lidelser så det kan godt være at det er noe i det du spiser som ikke er bra for deg. Tror ikke dietten i seg selv skal være ille. Jeg er bedre nå enn noen gang. Alikevel kan det være at du skal unngå enkelte produkter. En naturmedisniner hjelp meg med å luke ut de tingene som ikke er bra for meg.
-Sukker spiser du logisk nok ikke nå, det var en av mine fy-fy'er. Men alkohol og kaffe slår rett ut på leddene mine. Videre er E-250-315 stoffer å holde seg unna. Oljer er svært viktig å få i seg. jeg tok soya ekstrakt og omega 3+6.

Men som sakt. Det høres ut som starten på noen reumatisk. Kom deg til en lege! -Og så gjerne en naturmedisiner for litt kostholdsråd.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.