Etter å ha pøvd ut denne oppskriften og blitt veldig overrasket over hvor utrolig god denne oppskriften er både på smak og konsistens, så MÅ jeg bare legge ut enda en oppskrift fra Bakglädje med LCHF. Selvom det kanskje ikke er så bra å avsløre bokens oppskrifter. Dette smaker utrolig godt, jeg brukte det som bløtkakebunn og jeg syntes det var minst like godt som høykarbobunn - om ikke bedre siden denne var saftigere.
Kan spises som den er eller brukes som kakebunn etc.
"Sukkerbrød"
Ingredienser
2 egg
1,5 dl Sukrin (jeg bruker ca. halvparten av Sukrinen og fyller på med litt Stevia for å få riktig sødme - da slipper jeg den "isende" smaken fra Sukrin).
150 gram smeltet smør
0,5 dl vann
0,5 ts vanilje
1,5 dl mandelmel
1,5 dl Bake Pro ( et slags proteinpulver man kan bake med, mulig det kan erstattes med ketolyse bakemiks men det aner jeg ikke. Ble i hevrtfall kjempegodt med Bake Pro).
1 ts bakepulver
Fremgangsmåte
Sett ovnen på 175 grader, smör en kakeform eller bruk silikonform.
Visp sukrin og egg porøst.
3.Tilsett vann og smeltet smør og rør alt sammen.
Bland sammen de tørre ingrediensene og rør ned disse.
Stek i ovnen ca 30-35 min, la den avkjøles.
Jeg syntes forresten den var enda bedre etter en natt i kjøleskapet.
Jeg stekte min i ganske liten (tror den er 21 cm i diameter) , rund silikonform til den ble gyldenbrun, hadde på et lag med vispet krem og toppet med bringebär. Nydelig!! :D
Du skriver at du bytter ut litt av sukrinen med stevia. Har også prøvd meg på det av og til. Men, synes det er vanskelig å finne ut hvor mye stevia jeg skal bruke. Det ble ikke så godt med iskrem med stevia:(. Selv om jeg ikke brukte mye, smakte det lakris.
Kunne tenke meg å ha med denne kaken på besøk i morgen til tante og onkel som er nysgjerrig på om lavkarbo er noe for dem.
Hvis du trykker på ordet bake pro i oppskriften ligger det en link til gymgrossisten - de har det. Helsekost har nok ikke, du må til "treningsbutikker" eller hva det nå kalles, de som selger proteinpulver og andre tilskudd for bodybuildere og sånn :D For de som shopper i Sverige har de det på tilsvarende butikker der.
Merkelig, mine stevia har aldri smakt lakris... jeg bruker det i så å si allt jeg baker. Hadde det i is nå nettopp - ble veldig bra. Men som regel kombinerer jeg det med sukrinn sånn som jeg skrev over. Hvilken Stevia bruker du? Tror merket varierer veldig. Jeg kjöper fra USA, bruker mest merket NuNaturals, selges på iherb. www.iherb.com/NuNaturals-Stevia
Takk for nok en super oppskrift. Den ser hvertfall helt super ut den kaken!
Men Cornelia, jeg lurer på om bake pro, er den laget av myseprotein?
Jeg spør vel egentlig om, om jeg er nødt til å anskaffe meg enda en bakeerstatnings-ting, det blir dyrt dette.
Kan jeg muligens bruke Hi maze, glutenmel eller nøytralt soyaproteinpulver i stedet tror du?
Eller kokosmel kanskje? (håper det, for det har jeg)
Hei Sirimor!!
Spørs nok desverre om du da ikke må anskaffe deg enda et produkt... :(
Den er laget av Myseprotein.
Tror nemlig ikke det blir det samme. Jeg måtte anskaffe med Bake-Pro når jeg fikk denne nye bakeboken. Men er veldig fornøyd med det da :)
Tips, hvis du har Glutenmel og Hi-Maize hjemme bør du prøve rundstykkeoppskriften på lchfbutiken.noxshop.se/
de er veldig gode!
Se på recept - frukostfrallor ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.