Har lavkarbofisert en helt vanlig iskremoppskrift! Fantastisk god! Jeg halvverte denne, og fikk 3 forskjellige smaker: sjokoladebiter, kaffesjokolade og vanilje. Namm! Ingredienser:
1 l fløte (Min: 5 dl fløte- dvs 14,5 karber)
1,5 dl vann (Min: ,75 dl- 0 karber)
250 g sukker (Min: 125g sukker, tilsvaerer 9 ss splenda, dvs 7 g karber)
1/2 vaniljestang (Min: 1/4 vaniljestang- 0 karbo, pluss litt essens)
8 eggeplommer (Min: 4 eggeplommer)
Tilberedning:
Pisk fløten nesten stiv, den skal ikke være helt fast, og sett den kaldt.
Kok opp vann og sukker med en vaniljestang delt på langs. Frøene skrapes ut og ha både frø og stang i sukkelaken. Laken kokes i ca 5 min til den blir litt seig.
Hvitpisk eggeplommer og spe med den varme sukkerlaken. Pisk dette til eggedosisen er romtemperert.
Bland kremen og eggedosisen forsiktig.
Nå kan du smakstilsette som du vil, det er det som er gøy. Sett røren i fryseren så fort som mulig så får du en goooood is.
Du har da vel ikke tenkt å spise hele porsjonen? Her i huset deles en porsjon is laget av 3dl fløte på 4-5pers;) Og denne porsjonen er enda større. Da blir det ikke mere enn 5.5g karbo pr porsjon om du deler denne svære i 4 porsjoner..
Øh...hallo?!? Nei, men det er ikke sjeldent folk her inne spør hvor mange karbs det er i en total oppskrift. Er ikke så veldig spennende å høre hvor mange som kan spise av en porsjon is hos deg...
Jeg synes det er veldig relevant å vite at is laget av 3 dl fløte er nok til 4-5 personer.
Det gir meg da en pekepinn på hvor mye is jeg får av denne oppskriften
Må bare presisere at det gjelder de 4-5 her i huset, altså hvorav 3 er små ban som du ser av min signatur. Til 4 voksne hadde jeg nok laget den porsjonen som står over her med 5dl fløte.
Så høres det ut som om du er sjokkert over hvor mange karber det er i denne isblandingen. Og da forteller jeg deg at dette er ikke til en pers, men kanskje en liter ferdig is( jeg får iallefall det i ismaksina når den er opprørt, mulig mye luft i da).. Klart jeg ser at noen fint kan spise så mye is, men ikke til vanlig. Og når man da deler denne oppskrifta over her i 4 ender man opp med drøye 5 karber pr porsjon, og det er ikke så ille til dessert å være;)
Men vil prøve med sukrin i stedet for splenda :ja:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.