< Tilbake til oversikten

Off lavkarbo i påsken...hvordan "setter man opp" dagen da? (mat)

wollafruen sa for siden:

Jeg har gitt meg selv lavkarbofri i påsken. Kvikk Lunsjen ble rett og slett for "tradisjonell", det hørte liksom med da jeg var på skitur på fjellet. Og i hyttesofaen etterpå var det helt herlig med litt av det jeg vanligvis ikke spiser. Og akkurat disse dagene har jeg bestemt meg for å bare kose meg med det :)

Men så til spørsmålet:

Når jeg en dag spiser en del godterier/sjokolade (mot normalt (selvfølgelig) ingenting, når jeg kjører lavkarbokost) - hvordan "jevner" jeg ut dette med all annen mat? Hva skal jeg spise/ikke spise for å gjøre minst mulig ugang med kroppen og vekten?

Kosten for øvrig er det ingen endring i, jeg spiser ikke brød, ris, pasta, mel, sukker, melk, juice, frukt, men hva med fettet? Er det ikke fett OG karb som gjør at vekten stiger? Bør jeg nå spise magrere for å "jevne" ut litt?

Jeg har et langsiktig mål på min kostholdsendring, derfor har jeg gitt meg selv lov til å falle for noen fristelser nå i påsken.

Janevel sa for siden:

Jeg er langt fra noen ekspert, men man skulle vel tro at det skulle lønne seg å spise magert. Fett OG karbohydrater er vel ingen god kombinasjon??

Nyt kvikk lunsjen :)

arnakristin sa for siden:

Hei,
Jo flere karbe dess mindre fett. Normalt behover man ikke å bekymre seg for å redusere fettet dersom man holder seg under 72 kh ref Lutz’ bok: Bedre uten brød. …men litt usikker når du øker kh kvoten med godteri.

wollafruen sa for siden:

Takk for svar begge to :)

Alkazelters sa for siden:

Hvis du klarer å holde deg under 72 gram karbohydrat i døgnet, så spis så mye fett du vil. Jeg velger å holde fettinntaket oppe, også på utskeielsesdager, men da er jeg også veldig bevisst på å ikke gå så mye over 120 gram karbohydrat. Dette kombinert med mye fett og protein, gir som regel ikke det blodsukkerkicket, som ofte sender en ut på kjøret igjen.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.