< Tilbake til oversikten

Dårligere søvn av lite karbo ...

slankogsmekkersnart sa for siden:

Hei Jeg har fått mange gode effekter av lav karbo, men.... Jeg sover så urolig når jeg kutter ut karbene. Slurver jeg en dag og får i meg en del karber sover jeg som ett barn igjen. Uten karbene våkner jeg i løpet av natten og må være oppe en time eller to for å sovne igjen

Hva kan dette skyldes ?

hernon sa for siden:

Sikkert for sent på kvelden?
jeg har ikke svar på spørsmålet ditt, men siden så mye skjer i kroppen ved omlegning til lavkarbo, så er det vel ikke utenkelig at også søvnhormonene blir påvirket i en periode?

Iset sa for siden:

Du spør jo midt på natta da, mange som skal opp tidlig i morgen, hehe.

Jeg er helt motsatt, men ikke den første uka i ketose, da får jeg alvorlige symptomer altså. Blir rett og slett syk. Så jeg er av den typen som enten må kutte svært gradvis ned, eller rett og slett spise litt mer karber. Men ikke mye, jeg kjenner at jeg trives best med rundt 50-70 gram karber daglig. Da er jeg på topp, sover som et barn osv.
Nå er jeg inne i en dårlig periode med for mye karber/søppelmat og sover elendig, kjenner det på hele kroppen, urk.

Har du nettopp begynt? I så fall er du vel i den verste fasen der man ofte sliter med "omstillings-symtpomer"? Det går over. Mulig du bør spise mer enn 12 karber også, noen trenger det, mens andre ikke gjør det. Det finner du utav etterhvert. :)

Veggpryd sa for siden:

Jeg får dårlig kvalitet på søvnen MED karbo, men det høres veldig ut som om du har omstillings-symptomer/karbo-abstinenser. Bare hold ut - det går over! :klem: :)

StegforSteg sa for siden:

Jeg er helt motsatt, og har fått en helt normal døgnrytme med lavkarbo. Men første uka mi hadde jeg veldig behov for søvn - men tok det som det kom der og da - og nå har det utjevnet seg.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.