< Tilbake til oversikten

Utregning av karboinnhold.

Høvdingmor sa for siden:

Jeg ser at flere tar angitte karbo i en matvare og trekker fra enkelte ting, blant annet polyoder.. Hva er dette og hvorfor regnes ikke det med i totale antall karbo?

Det jeg egentlig lurer på er kanskje hva kan trekkes fra og hvorfor? Kjekt å vite når jeg nå skal over på lavkarbo resten av livet og pt. ikke har tid til å lese meg opp på noe jeg helt sikkert ville funnet svare på her....:rodme:

Jeg baker forresten nå Fedons sukkerbrød til bløtkake, sjokolade-delice som jeg har funnet her, og fedons franske sjokoladekake til bursdag i morgen. Spent på resultatene!!

Kitt sa for siden:

Du kan trekke fra polyoler, eller alt det som heter sukkeralkoholer!

Dette fordi de går uforandret gjennom tarmen uten å gi noe som helst slags forandringer i blodsukkeret ditt!

Noen få danner glukose av noen av disse, så man må følge med litt selv om kunstig søtstoff kan være partystopper.

Mange av dem, blant annet malitol, kan også gi store problmer med magen i form av smerter og hyppige turer til rommet med hjerte på døren!:eek:

Høvdingmor sa for siden:

Takk for svar! Kjekt å vite.

Alkazelters sa for siden:

Det er en del som hevder at sukkeralkoholer faktisk gir en viss blodsukkerstigning, hvor mye varierer fra sukkeralkohol til sukkeralkohol.

Supera sa for siden:

Ikke alle sukkeralkoholer går uforandret gjennom tarmen... Les denne tråden.

Og maltitol gir visst mageproblemer fordi det er fiber-lignende. Så hvis du hadde spist maltitol hver dag så hadde du ikke fått mageproblemer av det.

ada-emilie sa for siden:

Så bare mannitol og erythrotol er safe. Hva man finner mannitol i vet jeg ikke,men det siste er hva sukrin består av. Sukrin,min nye venn.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.