< Tilbake til oversikten

Lammelår/lammestek - noen spørsmål

Maja sa for siden:

Hei!

Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på lammelår eller lammestek i påsken. Jeg har aldri spist det før, så jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal tilberede det, hvordan det skal smake eller hva jeg skal ha til. Trenger noen tips. Hva gjør jeg i forhold til saus? Hvilket tilbehør smaker best til?

Jeg har gjort et søk her inne, men fant ingen tråder om dette. Legg gjerne ut en link hvis slike tråder finnes allerede.

Kitt sa for siden:

Jeg brukte denne oppskriften fra Matprat.no i fjor og kommer til å gjøre det i år igjen! :hungry:

Mens lammet hvilte, kokte jeg opp skyen med fløte og litt philadelphiaost og fikk saus.:sikle:

Hadde løk, poteter, gulrot, blomkål, hvitløk i langpanna sammen med lammet. Ble litt plukk for å få det jeg skulle ha, men så er jeg ikke hysterisk heller. Fikk vel med meg en potetbit og muligens litt gulrot, men....
Kjørte også litt løk/hvitløk i stavmikseren og hadde i sausen! Alt for å lure i familien mest mulig grønnsaker!:D;)

Budeia sa for siden:

Matpratoppskrifta er omtrent sånn jeg har gjort det og, men ifjor prøvde jeg noe annet.
Vi satte låret inn i ovnen dagen før på laaav varme. (husker desverre ikke nøyaktig, fikk "oppskrift" av en slaktermann som kan sakene sine)
Etter noen timer tok vi den ut og satte den kjølig til dagen etter.
Da stekte vi det ferdig, fortsatt på lav varme. Lammet ble utrolig saftig øg mørt av slik langsteking. Det bare datt fra hverandre i munnen, og alle elsket det. Anbefales å prøve seg på langsteking, altså.:D

Maja sa for siden:

Tusen takk for tips!

Lurer på et par ting: Skal gulerøtter og løk være i stekeovnen i 2-3 timer sammen med lammesteken? Blir ikke det veldig lenge for grønnsakene?

Stekesjyen, er det det som blir igjen av den literen med vann man heller over, sammen med fettet som renner av kjøttet?

Kan jeg bruke Tine kremost naturell istedet for philadelphiaost?

Kitt sa for siden:

Jeg har alt oppi formen med den gang, jeg da. Litt lat, må vite!:o
Jo, de blir ganske bløte, så om du kun har dem oppi den siste timen eller så, går nok det greit også!

Ja, sjyen er all væske som er i panna!

Sikkert samme hvilken smøreost du bruker, jeg digger smaken av phialdelphia!

Håper det smaker!:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.