< Tilbake til oversikten

Lavkarbo-brødet !!

elian sa for siden:

Jeg kjøpte det nye lavkarbobrødet på Kiwi i går. Jeg synes det var kjempegodt og det inneholdt bare 28gr. karber og masse, masse poteiner (husker ikke i farta hvor mye det var, men tror det var ca. 15gr.)

Er ikke karboinnholdet her omtrent det samme som i Lindbergbrødet?? Jeg mener å huske det.....

Jeg synes dette brødet er et fullverdig brød i et lavkarbokosthold, så lenge man ikke spiser 8-10 skiver pr. dag. Men et par til frokost et par til nista på jobb/skole synes jeg må være helt ok..... Og så lenge man ikke skal SLANKE seg, men "bare" leve sunt!

Så jeg har bestemt meg for å begynne å bruke dette brøde mer. Jeg skal selvfølgelig ikke slutte å BAKE selv, men det er greit å vite at man har et alternativ til vanlig "butikkbrød"....

sommerfugl sa for siden:

hvor mange karbohydrater blir det pr. skive sånn ca? :) klemz

smosje sa for siden:

Så bra! Det var en god nyhet! :)

Hva er forresten brødet laget på?

MHM sa for siden:

Jeg har sett det på Rimi også. Jeg skjønner bare ikke hvordan de har fått det til å bli lavkarbo, for nest etter vann, så var den største/viktigste ingrediensen hvetemel... :confused: Uansett så må det da bli bare lavkarbo og ikke lavglykemisk. Spennende med nye produkter uansett!

PS: Fedonbrødet har ca. 20 gram karbohydrat per 100 gram, Elian.

elian sa for siden:

[left]

Takk for info!! Jeg har ikke lest så nøye på det lavkarbobrødet, jeg så bare på proteininnholdet og karboinnholdet.... Rart at hvetemel er den største delen av brødet..... Hvordan får de et så lavt karboinnhold da tro?? :confused:

Nille sa for siden:

Det er ikke 28 gram pr skive da ?? :o

elian sa for siden:

Oi hjelpe meg!!!!! Det har jeg ikke tenkt på ???!!! Det kan vel ikke være mulig?? Hor mye veier EN skive da?? HerreGud! Dette må jeg finne ut....... :confused:

elian sa for siden:

Jeg fant dette om lavkarbobrødet på Bakers sine nettsider, men jeg finner ikke nøyaktig innholdsfortegnelse....

Bakers LAVKARBO - en letterer hverdag

Bakers LAVKARBO er et velsmakende grovbrød med 30 % mindre karbohydrater og over dobbelt så mye proteiner som vanlig brød. Kombinasjonen av mindre karbohydrater, mer fiber og mer proteiner, gir et brød med energi som varer!

Bakers LAVKARBO - energi som varer
Bakers LAVKARBO inneholder rikelig med kostfiber fra solsikkekjerner, havregryn, sammalt rug og sikkorirot – et godt alternativ for de som ønsker et velsmakende grovbrød med energi som varer. Bakers LAVKARBO er et brød for deg som ønsker å ha kontroll med energiopptaket i den daglige kosten.

elian sa for siden:

Skulle jo nesten tro at dette var bedre da, hvis man har lov til å kalle brød BRA?? :confused: Her er i hvertfall ikke hvetemel den største ingrediensen.... Og i tillegg har de byttet ut usunt fett med OLIVENOLJE!! :)

K4 Sport Firkornbrød -et spennende samarbeid

I vinter vil Liv Grete Skjelbreid Poirèe være forgrunnsfigurer for K4 Sport prosjektet.

FRONTER K4: Liv Grete fronter K4 Sport Firkornbrød.

[color=firebrick]Et spennende samarbeid
[/color]Liv Grete er en god ambassadør for norsk idrett og ønsker gjennom deltagelse i K4-prosjektet å bidra aktivt til talentutvikling, rekrutteringsarbeid og kostholdsveiledning for aktiv ungdom.

For Liv Grete er brød en viktig del av kostholdet:
– Idrett handler ikke bare om masse trening. Glede og allsidighet er like viktig i ung alder. Å være i aktivitet krever at du er bevisst på hva du spiser. Min idrett krever blanding av god fysisk form og god konsentrasjon. For meg er det viktig med et variert kosthold som gir meg overskudd og skjerper min konsentrasjonsevne. Godt brød med deilig pålegg er en av mine favoritter, og en viktig del mitt kosthold.

Brød -effektiv ernæring
K4 Sport er utviklet i et samarbeid mellom Bakers og Olympiatoppen. Brødet har en høy andel av grovt sammalt mel og utnytter næringsinnholdet i alle våre 4 viktigste kornsorter, derav navnet K4 Sport. Brødet har over 50% sammalt mel og hele korn, og er rikt på fiber. I tillegg har man blant annet valgt å bruke olivenolje som erstatning for andre typer margarin / matfett.

elian sa for siden:

Nå har jeg Næringsinnholdet her:

Pr. 100gram brød!

249 kcal
14,8gr.protein
28,1gr. karbohydrat
8,6gr. fett
(derav 1gr. mettede fettsyrer)
7,8gr. kostfiber
0,5gr. natrium

Innhold:

vann, hvetemel, solsikkekjerner, havregryn, hvetegluten, soyaprotein, sammalt rug, linfrø, inilin (kostfiber), olivenolje, salt, maisstivelde, tørket hvetesurdeig, fruktose, fortykkningsmiddel johannesbrødkjernemel.

HP sa for siden:

Jeg har kjøpt lav karbo brødet idag... Spennende... Eneste brød med lite karb å få tak i på denne delen av landet... :rolleyes:

Roy82 sa for siden:

Dette kan også vi som er i fase 2 i Atkins også spise? bare vi husker og telle karbene?

Hvor mye net karb er det i det brødet?
Hvordan regner man ut net, karb ?
Hva skal man trekke fra på totalt innhold av karbene?

Nille sa for siden:

Ja, når du har kommet til det steget på stigen hvor du kan spise kornprodukter (steg 9). Det er 28.1 gram net karber pr 100 gram i brødet På norske innholdsfortegnelser behøver du ikke å regne ut net karber i forbindelse med fiber. Det er allerede gjort. (Norsk og EU standard). Står det antall karber på så er det det tallet du skal telle. Det gjelder også tallene i Næringstabellen, det står det mer tydelig at kostfiber allerede er trukket fra !

Pr. 100gram brød:

249 kcal
14,8gr.protein
28,1gr. karbohydrat
8,6gr. fett
(derav 1gr. mettede fettsyrer)
7,8gr. kostfiber
0,5gr. natrium

I noen tilfeller kan du trekke fra sukkeralkoholer, dvs. kunstig søtstoff. Men ikke sukkerarter, for det er som regel sukker i en eller annen form. Du må lese på innholdsfortegnelsen hva innholdet er...

Ray87 sa for siden:

løpe og kjøpe i morgen

elian sa for siden:

Brødet har ca. 11 karber pr. skive!!

donjuanwannabe sa for siden:

Kan det stemme da? En skive veier vel ikke 10 gram? Kommer såklart an på tykkelsen men en "normal" skive veier vel ihvertfall over 50 g? Eller...:confused:

elian sa for siden:

HerreGud! Snakk om å være helt på jordet da!! Jeg har regnet helt feil jeg da....Skjønner ikke hva jeg har tenkt på!? :confused:

Prøver på nytt og får resultatet: 1 skive veier 40gram og karboinnholdet blir da 11,24 karber pr. skive......

Ops!!!! Håper alle får med seg dette!!!!

Og SORRY SORRY for feilen det skal IKKE gjenta seg!!!!!!

HerreGud! flau .......

HP sa for siden:

Jeg veiet en "normal" skive nå. En fingertupptykkelse: 25g

dvs 7g karbo per lavkarbobrødskive fra Bakers ;)

elian sa for siden:

Du har nok rett HP! Jeg har bare sånn gammel skive-vekt på kjøkkenet og den er absolutt ikke til å stole på!

Da var ikke karboinnholdet så galt alikevel da.... Phju....... :o

Roy82 sa for siden:

HM! Vi er på andre dagen i fase 2 av atkins nå, har ikke sett noe stige, men vi skal tilbakeføre bestemte varer i en spesiell rekkefølge da?

Er alt ødelagt nå da? siden vi spiste dette brødet i dag? :confused: :(

HP sa for siden:

Du er da ikke lengre på Atkins programmet ;)

Roy82 sa for siden:

Er det ikke slik at man bare skal telle karbohydrater?
Hvor er den stigen hen?

Nille sa for siden:

Hvis boka ikke inneholder stigen - er det atter en stor mangel. Hva forsvarer de det med da ?? Forglemmelse ?? Eller har Midelfart og Co bestemt seg for å endre Atkins ?? Og hvis så, - lurer på om Atkins i USA vet det ?? Å legge til karber etter listen er en viktig del av vedvarende - dette blir presisert flere ganger i originalboken.

Nå har jeg anbefalt den norske boka for siste gang.... :mad:

mofe sa for siden:

Bare tenkte på dette med "hvor mye veier en brødskive".. Den veier mindre jo eldre den blir, fordi den blir tørrere.

HP sa for siden:

Nille, som jeg har nevnt før så er 2004 utgaven av den norske boken bare en reproduksjon av 2001 utgaven som er basert på 1992 utgaven av DANDR.

Jeg har ikke lest den enda.. bare sett likhetene, så jeg tenkte at jeg hadde tatt feil når jeg så at du anbefalte den... :o Men altså, nå sitter jeg her med 2004 og 2001 utgavene foran meg, og de er helt identiske. Fra perm til perm ;)

Bøkene inneholder 13sider om Vedvaredene vekttap, 2 sider om pre-vedlikehold og 10 sider om vedlikeholdsfasen.

Artiklene på [url]www.atkins-no.com[/url] er oversatt fra de amerikanske nettartiklene så de er riktige. :)

SÅ der var var den oppklart. :D

Roy82 sa for siden:

Hvis jeg fortsatt er i ketose de neste dagene så har vel ikke de to brødskivene så mye og si?

HP sa for siden:

Egentlig ikke... Men du er ikke "på Atkins" med de brødskivene da ;)

Nille sa for siden:

Neida Roy, det er ikke noe problem i det hele tatt. Bare fortsett der dere er dere ! Men hvis dere kunne tenke dere å lese boka på engelsk tror jeg dere ville ha mye utbytte av det !! :D

sukk Jeg ble fortalt (av en eller annen her inne) at den nye var en oppdatert versjon og basert på 2002/03 utgaven av originalen. Og at feilene i den første utgaven var rettet. Tror på alt jeg vettu, og sjekket ikke selv. Men nå når jeg vet lover jeg at jeg aldri skal anbefale den igjen. Sitter og forfatter en mail til Celina inni hue mitt. Vet ikke om den blir skrevet eller sendt, men akkurat nå er det kanskje best å la det "modnes" litt.. :o arrrgh

Iset sa for siden:

Nille: den norske utgaven av Atkins for livet inneholder stigen, siden den tar for seg alle fasene. DANDR kan jeg ikke huske å ha lest om noen stige i, men den tar vel mest for seg induksjonen, eller? (Du kan det jo bedre enn meg, siden du har lest den i filler hehe).

Men AFL inneholder iallefall stigen.

Nille sa for siden:

Er ikke sikker på at jeg skjønner hva du mener Iset, - eller om jeg misforstår. Det er to forskjellige bøker det er snakk om her. Forklarer litt jeg, bare i tilfelle ;)

Den første er Dr. Atkins New Diet Revolution - på norsk Dr. Atkins Nye Slankerevolusjon. Originalen på engelsk inneholder detaljert informasjon om alle 4 faser av Atkins (Induksjon, Vedvarende og pre-vedlikehold/vedlikehold) samt en masse nyttig tillegginfo (Hvorfor ting virker slik de gjør, info om sykdommer, forholdsregler, og masse om vitaminer, kosttilskudd, råd & vink, hva du skal gjøre om vekten stopper etc etc + en del oppskriftert bak i boka) Den er ganske tjukk !

Det er den som er "bibelen". Dr. Atkins New Diet Revolution - DANDR.:p

Atkins for Life - den som på norsk heter Atkins for Livet, - er en annen bok - den skummer stor sett gjennom det meste - selv om den har med alle fasene. Omtrent halve boka er oppskrifter og menyforslag. Den er mer et kort sammendrag av den første boka + litt mer om den siste fasen, hvordan leve med Atkins, om du skjønner hva jeg mener ! Jeg har begge, men bruker skjelden AFL !

Det er laget en norsk oversettelse/utgave av begge to, og begge syns jeg er like dårlige og mangelfulle - sammenlignet med originalen !
[b][/b]
De fleste som kommer inn her som har lest , - har kjøpt Celina boka, som er Dr. Atkins Nye Slankerevolusjon......

Iset sa for siden:

Hehe det jeg mente (skriver litt klønete) var at jeg ikke trodde stigen var med i DANSR, men den er med i AFL, siden DANSR helst tar for seg induksjonen, mens AFL tar for seg alle fasene. Jeg kan iallefall ikke huske å ha sett stigen i DANSR men det er sikkert fordi oversetteren har "glemt" den. Men i AFL er den med. :)

Nille sa for siden:

Akkurat ! Det var det jeg regna med !!:p

luringen sa for siden:

Siden denne tråden handlet/handler om brød så spør jeg her;

Hva mener dere om Rug-sprø da? Lite karber så vidt jeg kan se, og smaker greit...men er det dumt? Jeg kjører jo veldig moderat jeg da, som ammer...

Nille sa for siden:

Rugsprø har 6.3 gram karber pr skive. Det er OK og anbefalt på Lindberg og Atkins vedvarende (siste steg på stigen) og Atkins vedlikehold.

Det er helt ok å spise for deg som ammer og ikke går på induksjon - du skal jo holde karbene på et litt høyere nivå da ! :)

Conda sa for siden:

muumimamma.blogg.no/1318774099_lavkarbo_brd_p_rimi.html

Her står det at det er ca. 7,6 karber per skive hvorav 0,2 gram er sukkerarter. jeg har lest et sted at det er bare de sukkerartede karbene som skal lese på. Kan noen bekrefte/avkrefte dette før jeg går på en smell og kjøper det nå som jeg (forhåpentligvis) er i ketose? =)

Carisma sa for siden:

Du går på en smell! Alle karber skal telles :ja: kroppen leser ikke varedeklarasjoner, den omdanner alt til sukker uansett. :o

Conda sa for siden:

spisdegslank.no/index.php?name=Innhold1&rettnummer=667

Denne kan spises ifølge "kuren" jeg går på. Hvorfor kan denne med så mye karber spises da, dersom alle karber teller?

smgj sa for siden:

"Kan" spises betyr ikke at den bør spises... Ingenting i innholdsfortegnelsen tilsier at dette er mat ;)

og

Sukkeralkoholer virker tilsynelatende på 1 av 2 måter

1. man kan spise det uten smerte (og da mest sannsynlig fordi kroppen din tar opp og behandler sukkeralkoholene som sukker)
  2. man får luft og diarre (mest sannsynlig fordi kroppen ikke klarer å håndtere dem.)

Når det gjelder godsaker på lavkarbo tror jeg bestemt at den beste kursen å følge er å godta at en utskeielse er en utskeielse (og ikke en måltidserstatter, eller et godt bidrag til det daglige kostholdet).[/LEFT]

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.