< Tilbake til oversikten

Kan jeg spise knutekål?

Ullabulla sa for siden:

Jeg har kjøpt knutekål for første gangen og oppdaget at den ble litt søtlig i smaken når jeg stekte den. Den inneholder 3 karbo.
Jeg kjenner imidlertid ikke så godt denne grønnsaken og vet ikke om den vokser over eller under jorden.
Noen som kan hjelpe meg med det.

Runegutt sa for siden:

Spennede. Blir gøy å høre om dette er noe man kan spise

Ullabulla sa for siden:

Jeg har søkt litt på wikipedia og ser på bildet at den faktisk vokser over bakken:
nn.wikipedia.org/wiki/Knutekål
Da skulle dette være en grønnsak vi kan spise med god samvittighet

Yrla sa for siden:

Dette er en gammel tråd men jeg vil oppfriske den fordi jeg liker knutekål veldig godt. Bedre enn sellerirot, som smaker veldig likt og ser lik ut i grønnsakskjøttet når den er ferdigkokt. Jeg liker knutekålen bedre fordi den ikke er fullt så hard og uten den spesielle lukta som sellerirot har. Jeg ble fort lei av den men er begeistret for knutekålen. Den var god kokt. Jeg har ikke prøv å steke den som pommes frites ennå. Den kosta litt mer enn sellerirot, da. Jeg bestilte to på en grønnsaksbutikk og fikk de dagen etter for 70 spenn, tror jeg det var jeg betalte. Det er deilig å kunne bruke noen nye grønnsaker. Den inneholder kun 3 karbohydrater. Jo flere som spør etter den jo billigere blir den etter hvert. Slik som vel har skjedd med sellerirota? Den var ikke like etterspurt før som nå i disse lavkarbo-tider? Det var den grønne/hvite jeg fikk tak i. Den røde/lilla har jeg ikke smakt. Den ligner mer på kålrabi enn hodekål fordi den har ikke blader som vanlig kål har.

Photobscura sa for siden:

Kan jeg spørre om i hvilken grønnsaksforretning du bestilte den ?

Kanutten sa for siden:

Knutekål er nydelig! Den smaker nesten som nepe. Her nord har omtrent alle butikker den for salg. Både den lysegrønne og den lilla.

senka sa for siden:

Photo du kan kjøpe den i utenlandske butikker i Oslo :);)
Også billigere :D

Photobscura sa for siden:

Hadde det vært så enkelt, hadde jeg ikke trengt å spørre. ;)

vaskeklut sa for siden:

Jeg finner knutekålene mine på meny jeg :o skjønner ikke hvorfor oslo skal være så vrange!

TrillTrall sa for siden:

Den smaker da ikke som sellerirot? Sellerirot har en mye skarpere smak synes jeg, knutekål er veldig mild og frisk. Men kjempegode begge to. :)

Kanutten sa for siden:

Det begynner å avta her nord også, men jeg fant i dag også. Jeg pleier kutte den i staver og spise den med dip. Den er så søt, god og saftig i smaken.

Jeg tror knutekålen er mye sesongbetont og hvor den dyrkes. Her hos oss finner jeg den i grønnsakshyllene for kortreist mat.

Ziltoidia sa for siden:

Er det noen som egentlig noen gang har fått til å lage mos av knutekål, sånn i ordets rette forstand? Det jeg får til ligner, om man legge godviljen til, litt på lys surkål, men ikke mos akkurat.

vaskeklut sa for siden:

ja-a. delte opp i terninger, kokte til mørt og stappa/moste. har du brukt store eller små knutekål? jo mindre de er, jo mer anvendelige. de store har mye trevler og "treaktig" konsistens..

Ziltoidia sa for siden:

Har prøvd både store og små, men de blir liksom bare "flisete". Godt uansett da. :p Når jeg tenker meg om så tror jeg at jeg fikk til noe mos-ete én gang, men da var et så mye vann i det at det bare fløt utover.

vaskeklut sa for siden:

jeg tror, at når jeg virkelig tenker meg hardt om, at jeg også hadde sånn flytende mos :o

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.