< Tilbake til oversikten

Hjemmelaget gelé

Idamor sa for siden:

Hei.
Jeg prøvde i stad å lage hjemmelaget gele med gelatin, vann og saft. Og nå lurer jeg litt på hvor lang tid det tar før det stivner? Noen som vet? Venter liksom i spenning på at man kan smake liksom :p

Kitt sa for siden:

Du må nok vente til i morgen!
Det tar ca 4 timer så vidt jeg husker!

Fredrikke07 sa for siden:

Hva slags blandingsforhold brukte du mellom vann og saft? Og hvor mange plater gelatin i forhold til saftblandingen?:)

nellie sa for siden:

Her pleier det å ta maaaaaaaaaange timer. minst 6-7

Ferskenbeinet sa for siden:

hiv det litt i fryseren, så går det på en time! (neste gang, den du laga i går kveld må være ferdig for lenge siden nå! ;) )

jeanette:) sa for siden:

Det tror jeg virkelig jeg skal prøve meg på! nam :)

Lurer* sa for siden:

Jeg sjekket med ei som er koke, og hun kunne fortelle at de brukte 15plater pr liter veske!

Ferskenbeinet sa for siden:

det står på pakken hvor mye en skal bruke...

Idamor sa for siden:

Takk for svar. Så det ikke før nå ;-) Hehe... Spiste den dagen etter, ny porsjon er i kjøleskapet nå. Gubben spiste opp den andre ;-)

Jeg la vel 6 gelatinplater i kaldt vann noen minutter. varmet opp 1/4 liter (altså 2,5 dl) og smeltet gelatinen oppi. Lot det avkjøles litt, men ikke så det stivnet. Blandet det sammen med 1/4 liter vann (2,5 dl) og saftkonsentrat som passer til 3/4 liter væske (tror jeg brukte ca 3 dl saft på den porsjonen jeg lagde i stad. Prøvde med bringebær saft først, og jordbærsaft nå :-)

vimsen85 sa for siden:

Tanta mi lagde ostekake i påsken. Da lagde ho geleblandinga til ostedelen og gelelokket ved å ta en pose med frosne jordbær og la de tine i ei skål. Så tok ho jordbæra ut og varma vatnet som rant av og blanda i gelatin (litt usikker på kor mange, men sikkert omentrent samme blandingsforhold som det dokke bruka på geleen) og så brukte ho 2/3dela av det i kaka og resten som et gelelokk med jordbærbita i. Ho søta geleen med splenda (som eg ikkje syns e så veldig godt). Så viss man ikkje vil ha den kunstige smaken av funsaft, kan man jo lage med ekte vare. Beklager at eg ikkje har nøyaktige mål. Men kanskje nåken har lyst å teste den ut?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.