< Tilbake til oversikten

Rødvin!

vav sa for siden:

doppio passo
denne rødvinen er så god, men hvordan finner jeg ut hvor mange karbohydrater d er i den?
jeg har vert på vinmonopolet.no men der står ingenting..
der står jo at der er null sukker innhold. men der er vel karbohydrater i for det om?

Kanutten sa for siden:

Har en polvenn og han sier at jo sterkere vinen er, desto færre karber er det i den.. Og italienske viner har generelt mindre karber enn feks tyske som er smekkfulle av karber...

Og enig med du! Denne vinen er nyyydelig!

vav sa for siden:

takker for alle svar:)
men hva vil d si når du sier der er 12 gr rest sukker i ?

Kanutten sa for siden:

Da er det 12 gram sukker pr liter... I overkant synes jeg, men hvis du drikker bare et glass er det sikkert ok!

Virgo2 sa for siden:

Drikk rødvin og nyt den. :DJeg vil ikke tenke karbs når jeg nyter et glass vin. :cool:

Kanutten sa for siden:

Ikke jeg heller. :p Så jeg nyter likavel min vin med god samvittighet! :o

LineJM sa for siden:

12 g sukker pr liter er jo faktisk bare 1,2% da..... Burde være forholdsvis greit det.

Øystein sa for siden:

Hvordan kom du frem til det tallet?

LineJM sa for siden:

Det er ikke uvanlig å regne at 1 liter væske av typen vin/saft/øl eller lignende har samme egenvekt som vann altså 1l =1 kg. Selv om ikke rødvin er rent vann så blir ikke det helt feil. Så da blir 12g pr liter det samme som 12 g pr 1000g, altså 12 promille eller 1,2% :) Hvis ikke hoderegninga er helt på jordet da.... :rolleyes:

vav sa for siden:

så d vil si at der e 1,2gr karbo i 1 dl?
fårstår sje heilt alt dette her. :)

har jo veldig lyst å ikke tenke karbo å bare kose meg med det. men d går jo ikke så lenge man går på ketolyse kur å må holde seg under 15-20 karbo :)

LineJM sa for siden:

Jepp. Forutsatt selvfølgelig at vi har regna rett......
Så er det jo alkoholen da som også spiller inn.
Kos deg med rødvin du! :)

Snopoman sa for siden:

En av mine favoritt viner!!! Men, alt for mykje sukker for lavkarbo livet...Men, her er et tips, prøv en spansk vin som heite Espelt, den e kjempe god og berre 0.3 gr sukker/ltr !!!!! Nesten ingen ting det!!! Skål

Alkazelters sa for siden:

Det er klart at om du skal leve ketogent, kan jeg se at en liter av denne vinen kan bli i overkant. Likvel er det fortsatt lite karbohydrater i den, og for de aller fleste som følger ikke-ketogen Lavkarbo vil jeg si at det er godt alternativ.

hoppetussa sa for siden:

åhr! rødvin ja...savner smaken! Tror jeg må ha meg et glass neste helg! Da er det over 2 mnd.siden sist...:p

plastbox sa for siden:

Nå må du også ha i bakhodet at det ikke bare er sukker som spiller inn. Selve alkoholen du drikker inneholder 7 kcal/gram (prot&carb: 4, fett: 9) og alkohol er lettere for kroppen å forbrenne enn ketoner altså stoppes ketosen ganske greit.

Drikker du en liter vin med 12g sukker og 12% alkohol får du:
12g * 4 = 48 kcal fra sukkeret
120 * 7 = 840 kcal fra alkoholet

Alt dette må brukes opp før kroppen bryter ned fett igjen, så tenk over det før du koser deg med druer skviset mellom svette arbeidertær. ;)

hoppetussa sa for siden:

Man kreperer da ikke av et glass vin... arbeidertær eller ei...Rødvin er godt uanz.!:p

Kanutten sa for siden:

Kanskje det er arbeidertærne som lager den gode smaken??? :p

hoppetussa sa for siden:

kanskje:p Godt og sunt er det ihvertfall!;)

vav sa for siden:

he he, takker for alle svar:)

StegforSteg sa for siden:

Næmmen :(

Jeg tror nok alle her inne har forstått at alkoholen må forbrennes før vi kan begynne på noe fettforbrenning igjen. JEG derimot tenker slik at dette er en livstilsendring for meg - ikke en diett - og jeg skal KOSE meg i dette livet ikke i mitt neste ;) Så joda - jeg koser meg med den vinen JEG liker, ser ikke på antall karber engang - og eier ikke dårlig samvittighet for at jeg tar et glass.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.