Desom du har mer erfaring enn meg, hva synes du om denne middagen?
Hva er det for lite av, hva er det for mye av?
Burde det være mere kjøtt, mindre brokkoli, mindre smør eller mindre fløte?
Salat av: 25 gr rå gulerot + 25 gr rødkål + 15 gr rå blomkål + 65 gr kinakål.
200 gr kyllingboller, stekt frst i 10 gr tine meierismør, så tømmer jeg på 1.5 dl kremfløte, og lar det småkoke litt.
180 gr brokkolistappe, laget av brokkoli og blomkål (60+60gr),10 gr meierismør, og 0.5dl kremfløte
Det var dette som var på talerkenen min.
Og så påengterer jeg at de 1.5 dl fløte som var helt på kyllingbollene var helt på alle de 300 gr som ble laget, og som jeg spiste 200 gr av, så det var ikke 1.5 dl fløte på min talerken da.....
Men hvordan er denne middagen med tanke på sånn der fedon prinsipper???
Blir gulerot og rødkål og blomkål i salaten forde jeg ikke liker paprika, mais, agurk, tomat osv....
Har du lest noen av bøkene til Fedon?
Du skal gå etter håndflatemetoden og jeg vil tro at 200 kjøttboller er i overkant mye?
Jeg går på ED og har nå innført ett måltid for dag, og jeg skal ende opp med kost i balanse av Fedon. Og der er 150 g kjøtt nok og 200 g fisk når du spiser det. Så skal rsten av tallerkenen være fylt opp av grønnsaker. Eventuelt en håndflate ris o.l når man spiser C-måltidet.
Men du bør absolutt lese en bok og sikre deg informasjon derfra, her kan meningene være mange, men i boka står det svart på hvitt.
Er kyllinbgbollene hjemmelagede? Hvis ikke er de desverre helt uaktuelle på både Fedon og andre lavkarbokosthold. Kremfløten må du bytte ut med matfløte, og jeg ville hatt litt sunn olje over salaten.
Det er hovedsaklig pga hvor karbene kommer fra. Mais- og potetstivelse, som er det værste for blodsukkeret. Rene råvarer og minst mulig industriprodusert :ja:
Det å være overvektig handler ikke alltid om at man ikke er flink nok- Det har vel så mye med hormonene i kroppen vår å gjøre. Noen er mer ømfiendtlige for karbohydrater enn andre og går lett opp i vekt selv om de ikke spiser så mye godis, men får karbohydratene inn på annet vis. Så ikke vær så streng mot deg selv. Tenk heller at du er i gang. Og selv om du har gått opp litt siden sist, er du nå flere erfaringer rikere og vet bedre hvordan du kommer deg ned i vekt.
Tenk helst at du skal spise grønnsaker som vokser over jorden, de som vokser under ( som gulrot) inneholder stivelse.
Fedon er vel ikke så opptatt av antallet karber ( har hørt noen si 150 kh) men hva slags karber det er og da langsomme og helst fra grønnsaker. Du bør helst ikke spise mer enn et brødmåltid e.l. om dagen, hvis du vil ha det.
De kyllingbollene er bearbeidet mat og det anbefaler Fedon å ligge mest mulig unna, han anbefaler heller ikke store mengder smør,fløte,rømme osv.
Jeg fikk anbefalt å bruke gode oljer,masse grønnsaker, helst ikke gulrot.Dette var mens jeg skulle ned ivekt på vedlikeholdsdietten så kan man tillate seg litt mer.:)
Ja, jeg ser jeg har mye å lære iallefall.
Gleder meg til bøkene kommer.
Og at det har med hormoner i kroppen å gjøre er heilt klart. JEg har en del hormontull, pcos, insulinresistens, bittelitt lavt stofskifte osv. Gubben har jo så klart ikke dette, og vi spiste heilt likt, og han gikk ned 20 kg, og jeg 13, og så raste jeg opp igjen, (delvis selvforskylt) mens han nå ikke er på ketolyse, han bare velger bort ting som brød, pasta, poteter, og han har gått ned 25 kg....
KANON MISSUNNELIG
Så her sitter jeg og venter med lengsel på min GBP operasjon, som blir min eneste mulighet for normal vekt.......
Tenker leve lavkarbo for ever, da jeg tydeligvis slett ikke har godt av det.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.