Jeg lurte på hva lavkarbo/ketolyse kuren sier om å spise yoghurt?? Og evt hvilken yoghurt?? Hvilke nøtter kan en spise?? Jeg har spist litt usaltet cashewnøtter, håper jeg ikke har gått på en smell her.
Hvor mye karbohydrater kan man ha pr. 100 gram eller ml.??
Alt dette står i Ketolyseboka ;)
Du skal ligge på ca 15-20 gr karbo pr dag. Som tommelfingerregel styrer vi unna alt med mer enn 5 gr karbo pr 100, samt produkter med stivelse i.
Av youghurter anbefales den Tyrkiske, mindre karber enn vanlig youhurt :) Her kan du søke opp næringsinnholdet i ulike varer og her har arnakristin samlet en del geniale linker til nybegynnere :)
Bud nr. 1: Sett deg inn i kuren du driver med før du starter. Lån boka på bibiliotek eller kjøp den :)
Å begynne å spise div. fordi man tror man kan, vil ofte føre til at man ramler i feller, ikke får det resultatet man håper på, blir veldig forvirra og usikker. Og derfra er veien kort til å gi opp, desverre. (Det har jeg prøvd diverse ganger selv.;))
Youghurt er egentlig ikke ketolysemat, MEN, som en gang i blant spiser jeg SKYR. Jeg deler en boks i tre deler fordi jeg blander hver del halvt med fløte og om jeg riktig slår på stortromma - noen bringebær. Da blir det ikke så "ille" som å gafle en hel boks i ett.
Selv om det er viktig å holde seg til den filosofien man har bestemt seg for å følge, ser jeg ingen grunn til å underveis eksperimentere litt med hva ens egen kropp tåler.
Og det er noe som er fint med ketolysekuren. Man merker fort ( ivertfall gjør jeg det) hva man kan/ikke kan spise.
Men som helt ny bruker av kuren(og hvilken som helst kur) så er det lurt å sette seg inn i hva man driver med, hva det går ut på. For å slippe stresset med usikkerhet, hva man kan/ikke kan.
Derfor er det lurt å starte enkelt "etter boka" og utvide etterhvert som man blir tryggere :)
Takk for svar :D De linkene du sendte meg var veldig bra!! Jeg skal på biblioteket i morgen å høre om de har boken til låns, vist ikke så må jeg vente til jeg får stipend før jeg kan kjøpe meg boken.. :o Derfor alle de spørsmålene tidligere for jeg ikke har hatt mulighet til å låne/kjøpe boken enda..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.