Jeg leser Dr. Hexeberg boken for tiden og der står det at det ikke er skadelig å spise mettet fett hvis man spiser lite karbohydrater. Hun sier at man skal spise 50-70 g. karbohydrater hver dag. Foreløpig er det for lite for min del. Noen som vet hvor grensene her går for lavkarbokosthold: er det opp til 150 g.? Og hvor går grensene i forhold til mettet fett? Hvor mye karbohydrater kan man spise hvis man også ønsker å spise mer mettet fett?
70g karbo er mye grønnsaker! Det er ganske mye med 70g om du begynnerå regne på det. Da må du spise noe linser/bønner og fulkorn til om du ikke skal drukne i grønnsaker;)
Men ja, man regner lavkarbo opp til ca 150g karber..
Hvorfor være redd mettet fett, når det er mel og annen stivelse som er farlig og gir hjertetrøbbel?
Problemet er vel at jeg er ikke helt villig til å gi avkall på så mye karbohydrater og har hørt at da bør man holde seg unna mettet fett siden kombinasjonen mettet fett og mye karbohydrater er skadelig.
Jeg har også lest boka, men kan ikke huske å ha lest konkret 50-70 g som anbefalt? Mulig jeg leste litt for kjapt. Jeg husker iallefall at hun anbefaler rundt 20-40 g i forbindelse med ketose.
Jeg synes det høres fornuftig ut å redusere noe på fettet hvis du legger deg høyere på karbohydrater. Jeg leser stadig her inne at mettet fett er toppers å meske seg med, men så vidt jeg har skjønt gjelder dette ved lavt karbohydratinntak. Så da blir spørsmålet hvor mange karber man legger seg på hver dag.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.