< Tilbake til oversikten

Graviditet og lavkarbo

Dynama82 sa for siden:

Hei!

Dette er sikkert tatt opp mange ganger før... Men jeg må bare dele noen tanker/ bekymringer, gravid som jeg er.

Jeg har vel de siste årene sikkert lagd minst 70% av maten min selv, fra bunnen av - med gode og dårlige perioder seff.. :) Har alltid vært interessert i ernæring og helse, og har peilet meg mer og mer inn på lavkarbo-linjen.
Nå er jeg gravid, for andre gang. Tenkte jeg skulle prøve å ikke gå opp 20 kg denne gangen, heller nærmere 15 som de "vanlig dødelige" gjør. Til info har jeg aldri vært overvektig, noe mer enn kanskje + 5 kg for mange år siden. Har de siste årene hatt problemer med magen, mye vondt, oppblåsthet, romling, kraftige blodsukkerfall, eksem her og der osv.. Syns det har vært ganske merkelig i grunn, iom at jeg anser "det gamle" kostholdet mitt som ganske lavkarbo-inspirert, med noe innslag av korn og suppeposer her og der... Men nå, etter at jeg kuttet ut korn 100% har jeg blitt sååå mye bedre! Og kjørt enda mer på lavkarbo/LCHF. Dette er sånn jeg spiser til hverdagen, går noe opp, noe ned alt ettersom. Noen uker kan jeg være ganske striks med karbohydratene, fordi jeg føler meg bedre sånn.. Andre uker mindre striks. Etter at jeg begynte å spise som dette kan jeg også endelig slippe å passe på å planlegge måltidene til hver 3. time og slipper å gå på flere blodsukkerfall-smeller... ;):mad::D

Så til saken - ville bare få fram at dette er livsstilen min fra før..:D - jeg blir jo bekymret når jeg leser om at gravide må IKKE følge dette kostholdet! Det eneste jeg har gjort er å kutte ut poteter (spiser kanskje i gjsnitt 1 i mnd), ris, pasta, brød. Spiser mye grønnsaker, noe frukt her og der, bær, mørk sjokolade, baker lavkarbo-"brød" osv, så noe karber får jeg jo i meg. Spiser mye fett, stort sett kokosfett og meierismør og noe veg. oljer, avocado. Spiser vel nok proteiner føler jeg.
Gjør jeg da noe galt i forhold til graviditeten? Har aldri testet ut om jeg noen gang er i ketose.. Vil ikke slutte å spise sånn nå, med mindre jeg må da.. men det kan jo ikke være bedre for barnet om mor ikke har det bra heller? Huff.. noen som kan berolige meg litt?

Fungirl sa for siden:

Scroll helt ned og se linker som handler om det samme ;)

Jeg har aldri vært gravid, men blir jeg det engang så skal jeg leve etter fedons prinsipper :)

Gratulere så masse :klem:

Dynama82 sa for siden:

Takker for svar..:)
Når jeg leser andre tråder om dette føler jeg at jeg kanskje burde spise mer karber, men jeg blir jo bare så sulten og kjesken av det! Huffameg... Nei, det kan bare ikke være galt for babyen når jeg nesten ikke spiser behandlet mat (dvs, jeg spiser ikke alt økologisk da, men lager maten selv), og har droppet sukker og stort sett alt av kornprodukter. Eneste sukkeret er gjennom bær, noe frukt og mørk sjokkis. Det får holde..

:p:p

Kitt sa for siden:

Drikker du ikke noe melk eller spiser yoghurt eller noe sånt?

Nå skal du ikke spise mye frukt for å komme over ketose- grensen, da.

Det er ikke anbefalt å være i ketose hverken når man er gravid eller når man ammer!
Når det er sagt, er det jo mange som er det hele svangerskapet fordi de er så kvalme/syke at de ikke får i seg noe særlig med mat.
Legges man inn på sykehus undersvangerskapet, vil de helst ikke slippe deg ut igjen så lange du har ketoner i urinen.

Jeg tenker at om du spiser variert og passer på å få i deg masse grønnsaker(uavhengig av om de vokser over eller under jorden eller hvor mye karber de inneholder) og frukt hver dag, så burde det holde!

Du skal jo helst ikke i ketose helt til barnet får mer mat enn pupp, så det kan være greit å finne ut hvor grensen din går. Kanskje du burde kjøpe deg keto- stiks bare for å finne det ut!

Masse lykke til!:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.