Er gravid og har gått på LCHF og skaldemann de siste 2 månedene. Vil ikke starte opp å spise sukker, karbs og stivelse igjen bare for jeg er gravid. Jeg er slank og gikk over til LCF for helsas skyld, og skal derfor ikke gå ned noe mere nå (170 høy og veier 62 kg). Har masse ledd og muskelsmerter som jeg hadde håpet skulle bli bedre. Jeg har fått mye mere overskudd, og på toppen av det hele klart kunststykket å bli gravid, noe jeg har prøvd fra og til på i over 3 år!
Ser inne på forumet her at mange velger å gå over til Fedon eller Atkins vedlikeholdsfasen når de er gravide. Klarer ikke å se hvor mange karber dere da spiser om dagen. På LCHF spiser jeg ned til 10 karber om dagen, noe jeg selvsagt må øke nå. Så dere som har spist lavkarbo under svangerskapet, hvor mange karber om dagen spiser dere? Hvordan har dere fordelingen mellom fett, proteiner og karbohydrater?
Gratulerer så mye med graviditet!! Vi prøver også for tiden, og har tenkt å gå over på Fedon hvis det skulle skje :) Forrige graviditet spiste jeg MASSE karber, ble smellfeit. DET skal ikke skje neste gang :)
Fordelingen mellom fett, proteiner og karber har jeg ikke noen klar oversikt på, men man ligger vel gjerne på ca. 70 karber på Fedon...?? Eller kanskje jeg er på jordet, må lese boka igjen ;)
Et Fedon kosthold er ikke dumt nei. Anbefaler deg å å kjøpe eller låne noen av bøkene hans og sette deg inn i filosofien. Et lavkarbokosthold, samme om det er Fedon sitt eller et ketogent kosthold hjelper mot mine muskel og leddplager.
Jeg tella ikke karbohydrater egentlig, så vet ikke akkurat hvor mange jeg spiste.
Ingen som må spise stivelse osv "bare fordi" at de er gravide. Spis mer grønnsaker, knekkebrød (sesam delikatesse f.eks) havregrøt innimellom, bønner og linser hvis du liker det osv. Les om Fedon.
Var i ketose ganske ofte og det ble mye styr på kontroller ol.
Takk for svar :) Tenkte jeg skulle prøve Fedon ja, som vel heller litt mot GI? Får kjøpe en Fedon bok. Noen som vet hvilken av de som kan være bra for meg i min situasjon?
Ellers da...ingen andre som kan gi meg 'fasitsvar' på hvor mange proteiner, karbs og fett jeg skal ha om dagen...i gram? :)
Kjøp Barn I balanse! Der står det om kosthold under graviditeten, og at det er viktigere enn noensinne at du spiser riktig mat akkurat da. Pluss hva slags mat som er riktig for barna våre, og hvorfor det er så viktig at de får i seg denne maten. Den boka er super syns jeg, jeg anbefaler den til alle jeg, ikke bare de som har eller skal ha barn, da jeg syns alle burde lære seg hvorfor vi skal spise riktig mat.
Jeg har ikke noen fasit, men spiser etter Fedons anbefalinger. Dette med å sette sammen måltider ut i fra ballongsystemet hans har vært til inspirasjon for meg, altså at alle måltider skal inneholde antioksidanter, fett og protein.
Forrige gang gikk jeg tilbake til høykarbokosthold etter å ha blitt gravid, noe som var en skikkelig gigatabbe etter min mening. ;) Så jeg gjør ikke det en gang til..
Takk for masse gode tips :) Skal bestille en fedon bok og noen gi bøker på nett. Håper de kommer i god tid til påske. Fikk tips av en annen at det holdt med å få i seg 20 karbohydrater om dagen...syntes det virket litt i minste laget. Men, eskimokvinner f.eks har jo spist fett og spekk i all tid, og de har da fått velskapte barn på Grønland også ;)
Spiste havregrynsgrøt til frokost...merkelig følelse! Tok meg et knekkebrød og 2 frukt i dag også...kjennes snodig ut etter å ha vært ekstrem lavkarbo på ca 15 g karbiser om dagen i over 2 mnd.
20 karbohydrater om dagen er jo KETOSENIVÅ. Det er ingen som sier at du må spise karbohydrater når du er gravid egentlig:) Hvis du vil teste ut hva som kan skje, så er det jo ditt valg. Men det er ikke blitt ordentlig forsket på, så du har ingen garantier.
Står det ikke i boka til torkil at man ikke skal gå på ketolyse (altså 15gram karbo) når man er gravid? Eller er det bare når man ammer?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.