Elinee sa for siden:
Vet at denne vekten har vært diskutert før, MEN jeg lurer på en ting. Hvordan kan en vekt, man står på, finne ut fettprosent, vannprosent, muskelmasse etc? Det er jo ikke helt logisk...:confused:
Elinee sa for siden:
Vet at denne vekten har vært diskutert før, MEN jeg lurer på en ting. Hvordan kan en vekt, man står på, finne ut fettprosent, vannprosent, muskelmasse etc? Det er jo ikke helt logisk...:confused:
Kitt sa for siden:
Du må stå med nakne føtter og så sender vekten en elektrisk impuls opp det ene benet og ned det andre!
Ut i fra motstand etc kan den si noe om hva som er hva!
De enda mer nøyaktige vektene har i tillegg håndtak slik at man også får målt overkroppen. For mange blir det jo helt feil bare å måle beina og nedre del av overkroppen!
Elinee sa for siden:
Så den måler bare underkroppen? Det stod på hjemmesiden at den målte korrekt fettsammensetningen.
Tror uansett at jeg vil investere i en sånn vekt, er så dritt lei av at resultatet kan bli fem orskjellige ting på fem sekunder!
frifuggel sa for siden:
pixmania.com har Tanita-vekt med håndtak til ca 2000.- Der jeg kjøpte min ;) Tok mindre enn en uke før den kom, og den har så langt fungert upåklagelig.
Gracella sa for siden:
De vektene jobber også ut i fra tabeller, men jeg vet ikke helt hvordan det fungerer.
Du kan gjøre følgende test:
Lag deg to eller tre brukere med forskjellig alder, f.eks 20 år, 30 år og 40 år. De andre opplysningene du legger inn (høyde, kjønn, osv) må være riktige.
Da får du forskjellige sammensetninger av kroppen din. Det gjør min i alle fall. Bryr meg ikke så mye om det, jeg ser heller på om det er noen forandring i sammensetningen :rolleyes:
Elinee sa for siden:
Men den måler fettprosenten i hele kroppen, selv om den ikke har håndtak? (Hva vil egentlig håndtak si? Et stativ på vekta?)
Gracella sa for siden:
Nei, de billigste som du bare står på, sender strøm fra den ene foten til den andre. Altså måler den fettprosent i underkroppen.
De dyrere utgavene har to håndtak på sidene som man dra r opp. Da sendes strømmen fra fotsålen og til hånden. Altså måles hele kroppen (minus hodet, da ;))
Elinee sa for siden:
Men da er det jo ikke mye vits da. Jeg bryr meg jo ikke om hvor mye fett jeg har i beina, vil jo helst vite hvor mye det er i hele kroppen. Da er det jo egentlig ikke verdt investeringa, hvis ikke man kjøper den med håndtak.
Vil gjerne ha en bra vekt, som man kan stole på, men er veldig dyr med masse fancy egenskaper, men de funker jo bare på beina:p
Kanutten sa for siden:
Jeg kjøpte meg ei tanitavekt for et år siden... Den er ikke helt god... for når jeg har mye vann i kroppen går fettprosenten ned.. hvilket er naturlig. Men jeg skulle gjerne hatt reelle fettkilo og forholde meg til! og ikke " Nå har du 35% fett".... for så et par timer etterpå få høre at "nå har du 38% fett"... Jeg har da ikke kalkulator på badet!!!!!:mad:
Elinee sa for siden:
Nei, da gidder jeg ikke tanita. Får kjøpe meg en vanlig digital vekt. Tusen takk for svar :)
plastbox sa for siden:
Ikke bry deg om at den "bare måler beina". En fettkaliper, som med god margin er den mest utbredte måten å måle fettprosent på, brukes bare 1 til 3-4 steder på kroppen og er alikevel meget, meget nøyaktig i hendene til en kompetent person.
Hvorfor? Jo, fordi punktslanking ikke er mulig. Ergo vil 17mm tykt underhudsfett på magen min (alder og kjønn tatt i betraktning) antageligvis si at jeg har ca. 15-16% kroppsfett. Øker jeg N mm på mageflesket, så kan man utifra data fra mange tusen målinger folkene bak vitenskapen har gjort kunne forutsi nøyaktig hvor mye mer fett det betyr på andre steder på kroppen min.
Vekta du ser på er programmert etter at et tusentalls mennesker er målt i vannbad og med elektrisk motstand, og sammenhengen mellom alder/motstand/kjønn er nøye regnet ut.
Hvor god akkurat denne vekten er vet jeg ikke, men det er fullstendig mulig å beregne fettprosenten ved å måle resistans ol. fra fot-til-fot, hånd-til-fot, eller øreflipp-til-brystvorte, bare noen har sett på matematikken og statistikken for akkurat dette. =)
Elinee sa for siden:
Hm, ikke verst. Men hvis de som selger den sier at den måler alt, så gjør den vel det på den måten du sier. Tror ikke den ville solgt like bra hvis det stod at den bare målte fettet i beina. Men noen har jo veldig skeiv fettfordeling. Kjempestor rumpe, eller små bein og stoor mage. Hvordan kan den skille det da? Man kan jo ha lite fett i beina, og da stemmer jo ikke den målingen hvis magen er kjempestor?
Kitt sa for siden:
Da jeg gikk i en overvektsgruppe, ble vi veid på Tanita- vekt hver uke. En dyr, flott sak, dog uten håndtak. Den skal uansett hvordan du ser ut eller hvor mye du veier ikke ha stort avvik.
Jeg har mest fett på magen, men det som var viktigst for meg, var at vekten gikk ned mens musklemasse ikke minket. Akkurat det klarte vekten helt fint!
10kg ned i vekt var over 8kg fett og ca en kilo vann. Ikke mye muskelmasse mao.
For at alle de andre tallene skal ha noen verdi må du kunne lese dem opp mot hverandre, vekttap, alder, væskeverdier etc etc. Så avanserte er det sjelden man er om man ikke jobber med sånt, tror jeg!
Gracella sa for siden:
Jeg har begge typer tanitavekt, og de gir ca samme fettprosent så jeg tror ikke det blir så veldig galt...
Den store forskjellen er at den med håndtak også "deler opp" kroppen og kan gi sammensetningen i armer, bein, mageparti osv.
Elinee sa for siden:
Ok. Og den ligger på rundt 2000? Hadde vært litt gøy og...Huff, dette er vanskelig. Er liksom litt mye penger bare for å få beskjed om at jeg veier for mye :p
Karissima sa for siden:
Sjekk her du :)
Elinee sa for siden:
Det var jo ikke så ille. Tusen takk for svar. Kanskje jeg skal kjøpe denne da, når jeg først skal investere.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.