< Tilbake til oversikten

Alle prater om fin hud ...

hoppetussa sa for siden:

Jeg har nå gått ned 5,5kilo,og det merkes i ansiktet:(
Linjene er blitt mer tydelige,jeg er tørr i huden og opplever alt annet enn "pen hud". Hva er det egentlig dere mener ved at dere får så fin hud av å leve karbofritt? Er dette bevist,at er tilfelle?:confused:
Jeg ble skuffa da jeg såg i speilet idag...ser jo eldre ut enn da jeg begynnte for 3 uker siden:hylgrine:

Photobscura sa for siden:

Det er vel mer fordi du har holdt på å tre uker, tenker jeg.
Jeg hadde aldri kviser før jeg begynte med lavkarbo, og da jeg la om til ketogent så poppet de fram :eek:! Ble beroliget med at det var kroppen som rensa seg, og riktig nok, så forsvant de etter en måneds tid, og huden er like fin igjen som før.
Og når det kommer til det med vekttap som synes i ansiktet, så er det godt mulig det trekker seg sammen igjen, nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men jo yngre man er jo, jo bedre elastisitet har man i hunde, og jo fortere vil den trekke seg sammen igjen.
Jeg vil anbefale deg å spise godt med fett og drikke godt med vann (minimum to og en halv liter om dagen) sånn at du ''smører kroppen fra innsiden'', ta grønnleiremaske, det trekker huden litt sammen, peel ansiktshuden forsiktig et par ganger i uka, og når du smører deg i ansiktet -massér inn kremen godt og lenge med fingrene for å få i gang blodsirkulasjonen.
Og tålmodighet, så klart. Ta tiden til hjelp, det er viktig.

hoppetussa sa for siden:

takk for svar!
grønnleiremaske,hvor får en kjøpt det?
eneste maskene jeg har prøvd,er de ferdigposene på hm ;)

jeg er forresten 36 år...så noe ungdom er jeg vel ikke....men man vil jo heller ikke bli eldre i fjeset,enn man må være:( og på disse 3 ukene,så skjedde det noe med fleisen min:( ser mer rynkete ut rett og slett:eek:

Du får vel kjøpt grønnleiremaske på litt velassorterte parfymerier, Vita har jeg kjøpt grønnleiremaske på pose, forsåvidt. Men det er en stund siden. Det heter vel bare clay/mud mask på engelsk. Ellers kjøpte jeg en utrolig bra og billig en fra en nettbutikk som jeg tror heter Telemark urtebrænderi. Viktig å smøre seg godt etterpå. Men selv om effekten er forbigående, så føler man seg veldig flott og oppstrammet resten av dagen, pluss at jeg synes den funker på sorte prikker :D

Timona sa for siden:

Jeg opplever akkurat det samme som deg :confused:
Jeg har holdt på i 5 mnd, så det burde skje noe snart nå :rolleyes:
Jeg får i meg mye av både smør og cocosa, tar omega 3 og GLA tilskudd, smører meg med fet krem uten at det ser ut til å hjelpe.

Har tenkt at det kanskje har en sammenheng med den lange kalde vinteren, siden vi har elektrisk oppvarming og tørr inneluft? Får håpe det bedrer seg utover våren.

ada-emilie sa for siden:

Jeg tror du er uttørret av mangel på vann!
Hvis ikke:
To lag med øyekrem funker som bare det. Beste krem i verden som ikke er så dyr er a-krem på på brun krukke på helsekosten til hele ansiktet og perfekt for tørre vinterhender. Når man blir tynnere ser mange eldre ut i ansiktet. Unngå sol, eller beskytt deg i påsken og framover med solkrem med høy faktor og store briller. Sol og røyk er hudfiender. Masse grønnsaker og frisk luft er bra for huden, og nok søvn er helt essensielt! Tar du kosttilskuddene som anbefales? Grønnsaker med sterke farger har mest antioksydanter.

charlot sa for siden:

Gode hudpleieprodukter er utrolig undervurdert! Har fått både mor og rynkete gamle tanter til å begynne med produkter fra MD Formulations, og alle har fått mye penere hud. Tror ikke kosthold kan gjøre stort for å minske linjer som allerede har kommet, det må nok behandles fra utsiden :)

Virker som det er veldig individuelt det der, MD er, i forhold til prisen, noe av det kjipeste jeg har brukt. Funka overhodet ikke. Etter å ha prøvd meg gjennom en haug med ansiktskremer og renser, så har jeg landa på Weledas Iriskrem, og Garniers ansiktsvask (og den er skikkelig billig, men den beste jeg har prøvd!). Nå har jeg ganske uproblematisk hud, og det handler i grunn bare mest om at omtrent alt av kremer jeg har prøvd er for fete, uansett hvor lette de er.

charlot sa for siden:

Ja, alle merker passer nok ikke alle, men generelt sett tror jeg de fleste vil få bedre hud i lengden ved å bruke proffe merker i stedet for det meste du finner på apotek og parfymerier. Forøvrig finnes disse svindyre merkene til en brøkdel av prisen på ebay... I dag fikk jeg f.eks. en øyekrem for 170 kr, som ville kostet meg rundt 700 kr i salong :p

ada-emilie sa for siden:

a-krem er ikke fet i det hele tatt. det er det jeg liker med den. du trenger ikke såpe for å skylle den helt av.

Jeg synes dessverre ikke den var noe særlig. Som sagt, den eneste som har funka for meg er Weleda Iris dagkrem. Den er jo også fri for mineralolje og parabener og alskens.
Kan kanskje ikke si det samme om Garnier, men jeg er overrasket over hvor bra den er. Ble kåra til best buy i Cosmopolitan kunne de fortelle meg på Vita :p.

Cherry sa for siden:

Jeg har fet/blandet hud og jeg er også ekstremt tørr nå. Det har ingenting med kostholdet å gjøre. Det har med at det er vinter ute, det er kaldt og huden har ikke fått vinterpleie.

Jeg hadde så tørr hud at man nesten kunne rulle flak av den. Jeg har nå skrubbet den intenst med peelingen og den er bedre, men trenger nok en runde til.

Manina sa for siden:

Faren av soling er dessverre sterkt overdrevet. Frykten for hudkreft har ført til at man advarer også mot små mengder sol. Hjernen har godt av sol og dagslys. Når man bruker solbriller hele tiden man er ute i dagslys, så fjerner man store fordeler man får av dagslyset. Dette blant annet fordi man forvirrer pinealkjertelen som er med på å regulere vår døgnrytme. Det er forsket på og sammenlignet andre helsefordeler man fikk ved å være ute i dagslys uten solbriller en viss tid hver dag. Det var signifikante forskjeller. Her finnes det flere forskningsresultater, og det skulle vel gå an å søke etter dem, jeg husker dem bare ut fra at jeg har lest resultatene da de ble offentliggjort.
Blant annet delte forskere en gruppe barn med leukemi hvor den ene fikk råd om å være ute i sol og dagslys hver dag uten solbriller, og den andre fikk ingen slike råd. Alt annet var likt. Det var da kun stabilisering og framgang i den gruppa som ikke skulle bruke solbriller, mens i den andre var det bare stabilisering og forverring etter noen måneder. Ett barn hadde fått forverret sin tilstand i den gruppa som var rådet til å ikke bruke solbriller, men det viste seg at dette barnet hadde brukt det likevel.
Når det gjelder huden: Å bruke solblokk og svært sterke solfaktorer hele tiden ute i dagslys hindrer D-vitamin-produksjonen i huden. Dessverre er det svært usikkert i hvilken grad det beskytter mot hudkreft. I tillegg til at man smører inn kroppen med tildels skadelige kjemikalier, (det er faktisk funnet en sammenheng mellom et stoff som brukes som solfaktor i slike kremer, og økte tilfeller av kreft, særlig når man bruker dem i sola...) er effekten av dem også svært ujevn og tidsbegrenset. En annen ting er at folk som smører seg inn med solfaktorer, bruker mye mer tid ute i sola enn andre. Jfr. med folk som spiser/drikker mye mer av lettprodukter enn av tilsvarende fettrike eller sukkerholdige produkter.
Når jeg skriver dette, så er det selvfølgelig med tanke på en viss moderasjon. De fleste har bare godt av å være ute i sol og dagslys i 30 min - 1 time daglig. Folk med svært lys hud og folk med ferske arr må være forsiktigere.

Når det gjelder kombinasjonen av mye soling og røyking så har du rett i at det er en uheldig effekt av dette for huden. Men da ville jeg nok advare mot røykingen først! Nå vet jeg at det ikke er lett å slutte for alle, eller at alle vil, men i utgangspunktet er det denne faktoren som forsterker negative effekter av mye soling og ikke omvendt.

Val sa for siden:

Det var interessant:)

Over til kremer og slikt, jeg sverget til dyre ansiktssåper og kremer fra parfymeriene før, alla Bioterm og Dior. Brukte masse penger på det. En dag hadde jeg ikke mer igjen så jeg tok håndsåpe istedet. Funka inmari bra. Nå er dette absolutt ikke et råd jeg har tenkt å gi, de fleste har vel for sensitiv hud til det. Men jeg sto der som et spørsmålstegn i speilet og innså at alle de tusenlappene jeg brukte i løpet av et år på slike produkter, kunne jeg like godt bruke på noe annet:) og jeg har like fin, om ikke ennå finere, hud nå enn jeg hadde før. Tror rett og slett det ble for mye dill dall for huden.

Så nå har jeg mer penger til å bruke på lavkarbo hehe:)

En annen ting, det er jo viktig nok med sol og røyking etc. men genene har vel også ekstremt mye å si for hvordan huden utvikles?

Det kunne jeg også da jeg var yngre, bare bruke lano i fjeset, liksom :p. Men det funker ikke lenger. Virker som om jo eldre jeg blir, jo mer stell krever huden. Da jeg var sent i tenårene behøvde jeg ikke å bruke ansiktskrem en gang, og jeg tror jeg kjøpte min første dagkrem i en alder av tjueåtte, eller noe ...! Sånn ellers hadde jeg vel bare spenol til hendene, ettersom jeg har jobba mye i mørkerom med kjemikalier. Skikkelig ujålete, og ikke minst bortskjemt med andre ord ;).
Jeg har nok vært heldig og arvet den plettfrie huden til pappa, men han har også vitiligo, og det håper jeg at jeg IKKE arver ...

ada-emilie sa for siden:

Nå tenkte ikke jeg på hudkreft men at det blir rynker av for mye soling. Det tørker ut huden og det var jo problemet her. Du har helt sikkert rett i at disse kremene med solfaktor ikke er bra, det føler jeg selv og derfor bruker jeg det bare litt på nesa om det er sterk sol. Jeg er litt ute for å gå, og bruker solbriller. Funker bra. Alt med måte:) Sitter ikke og lar meg steke. Kjedelig det.

Carisma sa for siden:

Jeg har aldri brukt såpe i ansiktet, kun vann (med mindre jeg må ha bort ren møkk selvfølgelig), og jeg har aldri hatt problemer med huden. Den holder seg veldig smidig, og jeg har knapt rynker. Ikke hverken tørr eller fet heller. Jeg får derimot uren og veldig tørr hud av kremer og rensemidler. Eneste jeg bruker en en foundation, for tida Mac minerals. Så ja, pengene på kremer kan spares, og man trenger ikke bruke de på såpe heller :D

Ja, jeg brukte bare vann jeg også, men Lano som sminkefjerner :p.

Men jeg føler liksom jeg blir litt skitten i fjeset når jeg bor midt i byen, liksom. Og så er jeg redd for at jeg piller på de teite cystene mine og sprer dem.

Carisma sa for siden:

Du må finne deg en kjærste å pille på, da går dt helt fint å ikke pille på sine egne porer og urenheter :D

Aldri brukt noe annet enn vann til å fjerne sminken heller jeg. Prøvde rensevann en gang, men det svei som pokker, så jeg nærmer jeg ikke det igjen.

Jeg bruker de serviettene til Simple, olje- og parfymefrie. Sjennialt :D

martefie sa for siden:

Min personlige er faring med kost og hudkvalitet er at jeg trenger mindre animalsk fett og mer vegetabilsk fett. Da blir jeg "pen". Med masse animalsk fett ble huden i ansiktet bare tynn og rullepapiraktig.

Av kosmetikk har ingenting overgått japansk hudpleie for min del; først Kanebo, så Shiseido. Brukt det sistnevnte merket i 7 år tror jeg.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.