< Tilbake til oversikten

Linfrø

Elinee sa for siden:

Åå, nei. Hva har jeg gjort?! Jeg lagde ketolysebrød og ble kjempefornøyd. Brukte da 200 g linfrø som det stod og ante fred og ingen fare. Nå blandet jeg linfrø i et glass vann og drakk for det skal hjelpe på treg mage, men så nå til min store forskrekkelse at det er 34 g karbo per 100 g i dem!
Jeg har ikke lest på pakken før nå, i og med at linfrø brukes til så mye her.
Det vil si at jeg fikk 68 g karbo i brødet, bare på de.
Er det flere typer eller tar ikke kroppen opp alt, eller hvorfor brukes linfrø så mye da?:confused: Åå, jeg som har vært så flink. Nå går jeg sikkert ut av ketose:(

Gerd sa for siden:

scroll helt ned på siden her, så finner du mange tråder om samme tema.:ja:

Eller bruk søkefunksjonen ;)

Elinee sa for siden:

Jeg er litt håpøls på denne søkinga, for kommer opp såå mye urellevant. Og fant ikke noe nedert på siden...

Gerd sa for siden:

det ligger 5 tråder nederst som heter linfrø

Elinee sa for siden:

Tusen takk for hjelpen :) Ble ikke så veldig mye klokere, egentlig. For hvis man ikke knuser dem, men spiser dem hele og de da bare går rett gjennom, hva får vi da ut av dem? Og hjelper de på fordøyelsen da?
Ble lettet i hvert fall, for ser ut som det går greit å spise dem da?

Elinee sa for siden:

Men det med at de skal ligge i bløt for best ekkeft. Jeg bare rørte de ut i vann og vente noen min og drakk. Men står her i noen av innleggene at de skal ligge 2-3 timer. Men litt er vel bedre enn ingenting. Er ikke så lett dette med linfrø, for ser her at hvis de knuses får man i seg karboene, men har man de i et brød, kan man jo tygge de. Får man da i seg karboene?
Noen sier ja og noen sier man ikke får i seg karbene uansett....
Beklager å plage dere med noe som har vørt dikutert før, men finner ikke så mange endelige svar..

Elinee sa for siden:

Og grunnen til at jeg plaget deg sånn med den søkinga, Gerd, var at jeg alltid har søkt på toppen her hvor det står søk og ikke på forsiden der :) Men da lærte jeg noe nytt :)

nellie sa for siden:

Uknuste hjelper de på fordøyelsen :ja:
Men for å få i seg oljene i dem må de knuses.

Elinee sa for siden:

Men får man da også i seg de 34 g karboene? Hvis man knuser dem.

nellie sa for siden:

Aner ikke. Er så mange forskjellige beskjeder ute og flyr..

Charlott sa for siden:

Konklusjonen her på forumet har vel endt opp på at man IKKE tar opp karber fra linfrø fordi det er kostfiber ;)

nellie sa for siden:

Hvorfor står det da karbeinnhold på veldig mange linfrøpakker?

Charlott sa for siden:

Hei og takk for mail

Det stemmer at karbohydratinnholdet på Linfrø er 0 g.
Dette er fordi alt karbohydratinnholdet som er i Linfrø er ufordøyelig og
kommer fra kostfiberinnholdet.
Det er ca 34,8 g kostfiber i 100 g linfrø.

Vennlig hilsen

Rigmor Hunstad Fagerli
produktsjef

Norgesmøllene AS

(Hele denne linfrø-greia er bare for å gi oss lavkarbere små grå! :p)

Elinee sa for siden:

Men på den pakken jeg har, står det jo ikke 0, men 34. Derfor jeg lurer. Dritt. For hvis man får mest ut av dem ved å knuse dem, men da man får i seg de 34 g karbo per 100 g, så lønner det seg å ikke knuse dem da? Men da får man heller ikke noe ut av dem :( ?

Charlott sa for siden:

Det skal være det samme om de er knuste eller hele mtp karbene :)

nellie sa for siden:

Men hvorfor står det forskjellig på pakkene da?
Og trekkes ikke kostfiber ifra på Norske pakker?
Hvorfor står det FORTSATT karboinnhold på ganske mange av pakkene, selvom de er blitt gjort oppmerksom på det?

Vafför gör dom på detta viset?

Charlott sa for siden:

Er ikke bare linfrø de lager ulike innholdsfortegnelser på, hvorfor tror jeg ingen vet...

nellie sa for siden:

okei, men det er jo betryggende:p

Charlott sa for siden:

Norge er et herlig land :D

Elinee sa for siden:

Men, konklusjonen er da at jeg kan spise linfrø uten å bekymre meg for karboene?

Charlott sa for siden:

Det er det flertallet her har blitt enige om og det er vel i all hovedsak slik det praktiseres ;)
Ikke hørt om noen som har kommet ut av ketose pga linfrø i allefall ...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.