[LEFT]"Akkurat nå er soldater fra GSV ute på en unik vinterøvelse. I løpet av åtte dager skal de gå hele grensa på ski med full oppakning. Underveis blir de forsket på; hva er best, fett eller karbo, kald eller varm bivuakk, sekk eller pulk."
Det er altså Rune Gjeldnes, polfarer og i arbeid for Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) som står for forskningen etter hva jeg skjønner.[/LEFT]
[LEFT]Han var leder for det norske laget da BBC rekonstruerte Scott og Amundsens kappløp, han har krysset begge polene og han har gått Grønland på langs, så han har nok erfaring med hva som er best å spise på slike turer vil jeg tro.
"I tillegg forskes det på diett. Gjeldnes går for fett framfor karbohydrater. – Det er lettere å ta med seg og gir mer energi. Nå spiser soldatene fettrik kost, de har med seg masse sjokolade og peanøtter,kjeks og leverpostei, forteller han. Dette er kost som han selv har brukt med hell. – Med dette været og sekken full av sjokolade, blir det rene påsketuren, dette, ler en av grenseaspirantene i sola på øvingsfeltet."
Fettrik kost, ja. Men karbohydratfattig????
Selv jeg vet jo selv at dette er helt grei turmat som gir masse og rask energi. Da jeg var med på fjellturer før i tiden, knuste vi kokesjokolade sammen med peanøtter og havrekjeks og spiste mens vi gikk.
Så hva i alle verden er det de tror de skal forske på? :confused:[/LEFT]
Nja... Så lenge man ikke er på lavkarbo eller bruker ketoner som energikilde, så er det jo helt grei energimat.
Men hva slags forskningsresultat dette kan gi, det går over min begripelse :rolleyes:.
Uansett ville det ikke vært noe sjakktrekk å sende soldatene ut på en 8 dagers skimarsj og bare gi de pemmikan (fett og tørket kjøtt) en.wikipedia.org/wiki/Pemmican å spise heller. Jeg var i alle fall helt skutt de første ukene uten raske karber :)
Grei energimat for høykarbere, ja, men ikke noe karbohydratfattig kost akkurat - som visstnok skulle være noe av greia her. Skivebom!
Og ja, de måtte latt kroppen venne seg til å bruke fett som energikilde først. For min del tok det nesten to måneder før fettforbrenningen satte skikkelig i gang.
Jeg skal uansett holde øynene åpne for dette "forsknings"resultatet.
Jeg er ganske sikker på at sjokolade, kjeks og peanøtter er en innertier hos soldatene i alle fall. Regner med at ellers ville det vært halvfrosne kneipbrød med salami, hehe.
(Men egentlig vet jeg at de nye stridsrasjonene til forsvaret er ganske gode i forhold til de som de hadde før. Jeg aner ikke hva de inneholder av karber og fett, men det er ganske likt Toros frysetørrede gryter. Jaja :))
I den gamle stridsrasjonen var det mye fett og masse kalorier.
Den nye minner mest om turmatposene man får kjøpt. Vet at det er en torsk i rømmesaus og et par pastaretter i de. Pluss kjeks.
Vet ikke hva de peier å spise ute i felt/på øvelse/marsj men mye fett vil nok være bra da, ja :).
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.