Til frokost spiser jeg 1 stekt egg, og bacon. Til middag spiser jeg 100 gr kjøtt eller fis med enten salat eller brokkoli/blomkål + 2-3ss seterrømme. Til kvelds kan det være en ostebit eller en liten salat. Har vært i ketose (lilla) siden jeg startet, for en uke siden. Syns jeg har gått ned lite, hadde gått ned 3,1 kg når jeg veide meg i går, og i dag 2,5 kg. Noen som har opplevd det samme at det svingte den første uken forde om man va i Ketose?? Litt deprimerende og gå opp 600 gr igjen, men alikavel glad eg har vært i ketose en HEL uke. MEN kan man spise for mye, og gå opp forde om at man er i Ketose? Håper noen har svar eller råd, eller har opplevd dette selv!
PS: klarer ikke og spise mere enn dette, har spist noen bacongull på lørdagene og fredagene.
Hei hell81, jeg har selv levd ketogent i drøye 10 måneder nå, så begynner å få dreisen på dette nå synes jeg :).
Jeg synes det ser ut som om du spiser lite, spesielt lite fett. Dette med fett er gjerne noe de fleste nybegynnere er veldig forsiktige med i starten. Husk at når du har kuttet ut det meste av karbo i kostholdet, må du erstatte denne energien med noe, nemmelig fett. Proteiner skal du spise normalt med.
Er du mett av det du spiser nå? Veldig mange er sultne i begynnelsen i ketose, viktig da å spise til du er mett. Dette vil nemmelig regulere seg av seg selv etterhvert. Du skal ikke trenge å være sulten. Du skriver ikke hvor mye bacon du spiser til frokosten. Er det en halv pakke, eller en hel pakke osv.
Jeg kan skrive opp et eksempel på en dagsmeny for meg:
Frokost; 2 kokte egg med 25 gram meierismør til
Lunsj; eggerøre stekt i ca 40 gram smør og 50 gram røkelaks
Middag; ca 120 gr kjøtt eller fisk, med 50 gram meierismør til
Dette blir ca 1600 kcal pr dag
Fordelt på:
0 gram karbo
65 gram protein
150 gram fett
Akkurat nå spiser jeg ikke grønnsaker da jeg har et aldri så lite 0 karbo prosjekt på gang, dette for å sparke fart på et vektplatå. Dette vil jeg ikke anbefale deg. Putt på med mye grønnsaker som vokser over jorda. Dette var kun et eksempel på hva jeg kan spise på en dag. Da ser du hvor mye fett jeg får i meg, og jeg går ned i vekt. Vil anbefale deg å trappe opp fettinntaket gradvis, hvis ikke kan du bli kvalm og/eller få vondt i magen.
Jeg synes du har hatt en kjempefin vektnedgang første uke. Vekta vil alltid variere fra dag til dag. Det handler om volum i magen, vann i kroppen, syklus (for kvinner) og kanskje andre faktorer vi ikke kjenner til. Blir du stresset av dette kan det være lurt å innføre en fast veiedag i uken.
Fortsatt masse lykke til, du er godt i gang. Bare å spørre hvis det er noe mer du lurer på :)
Med mindre du har mengder med fett på dette og et lass bacon til frokost kan jeg ikke fatte hvordan du kan klare deg på så lite mat?! Jeg gjetter på at kroppen din er på sparebluss og holder på det den kan siden den får såpass lite jeg.
Og variasjoner i vekten vil du alltid oppleve. noen matvarer gjør at du holder på mer vann enn andre, forskjellig type trening gir mer/mindre vanninntak osv osv. Er ikke vektoppgang som følge av fett, er vann. legger jo ikke på deg 600g fett på noen timer;)
Ned 2,5 kg på en uke er ikke dårlig! Inntil du begynner å få dreisen på dette så skal vekta være innelåst unntatt til veiedagen (da gjelder det å måle på fast tid og situasjon hver gang). Ikke driv og mål deg femten ganger om dagen om det gjør deg lei deg å se at du går opp om du har drukket et glass vann!!!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.