< Tilbake til oversikten

Sukkererstatninger?

nicola sa for siden:

Heisann!
Kan jeg spise sjokolade UTEN sukker (seff) med kun 2 karber? (cavaler på helsekost), eller atkonsbar med god samvittighet? Det same gjelder pepsi max...Hva med kaker, sjokolademousse etc med svært få karber, hvis jeg alikevell ligger under 15 pr dag? Vet at dess med søtt jeg putter i kroppen, dess mer vil man ha, men jeg vil gjerne vite fakta, om vekta FREMDELES går ned om jeg velger å spise det?

arnakristin sa for siden:

Hei,
Atkins barene bør anses som krisemat eller som godis en sjelden gang. I og med at du går på ketolyse så er det veldig viktig at den lille kh kvota kommer fortrinnsvis fra grønnsaker samt noe meieriprodukter. Lavkarbo varianter av godterier og kaker børe også begrenses av samme grunn dersom vektnedgang er hovedformålet, noe jeg regner med det er i og med at du velger ketolyse. Min oppfattning er mat man bør begrense unødige kh til spesielle anledninger når man spiser ketogent.
Sukkerfri sjokolade, pepsi max er såkalte ”lovlig”, men som du sier så kan dette trigge søthungeren og de sukkerfrie sjokoladen er som oftest søtet med maltitol som i beste fall kan gi mageknip og i verste fall diare. Søk på aspartam på forumet og du vil nok bli motivert til også å kutte ut pepsi max’en.
Min erfaring så lenge jeg får i meg nok fett i løpet av dagen så har jeg ikke behov for noe søtt. Dersom du er en av de som bruker mat som straff/belønning/kos/må ha noe å putte i munnen så er det viktig at du også tenker over bakgrunnen for at du ønsker å spise noe som egentlig ikke er nødvendig, på tide å jobbe litt med den mentale biten, ikke bare maten i kostholdsendringen. De fleste av oss må nok ta et tak i den biten også...

Gerd sa for siden:

Ja, du kan spise det.

Men noen opplever søtstoff som vektbrems,så det må du eventuelt bare finne ut selv om skjer med deg :)

nicola sa for siden:

Tusen takk for svar! :)
Jeg synes det er veldig godt å kose seg med en bar, og kan ikke se for meg at jeg en dag ikke vil/trenger å ha det, selv om alle sier at etterhvert vil du ikke ha det. Uansett vil jeg "kose" meg med ett glass pepsimax og en bar en gang i uka. Men ville sjekke om jeg virkelig kunne gjøre det. Sjekka stixen etter jeg hadde spist sjokolademousse og drukket pepsimax og den ga utslag. Så kan hende jeg tåler det.

Rin sa for siden:

Det går an, og det er godt mulig du ikke opplever søtstoff som noen festbrems hva angår vektnedgang. Det er jo utelukkende din beslutning hva du vil og ikke vil spise. :cool: Men jeg vil oppfordre til å prøve å sette det litt i perspektiv, kanskje, tenk på hva slags drivstoff det er du gir kroppen din, hvor snill du er mot den, hvilken kvalitet det er på maten du putter i den? :) Ikke for å inspirere skyldfølelse eller anger eller noe sånt, altså, men det er den tankegangen som gjør det lettere for meg å unnlate å erstatte spinatstuingen med peanøttmuffins. Jeg vil at kroppen min skal få den maten den fungerer best på!

nicola sa for siden:

Når jeg først er her inne. Kan noen fortelle meg hvilke grønnsaker jeg kan spise med god samvittighet? Har kun spist salatblad med purreløk i det siste, for er litt usikker på hva jeg kan spise. Vet at jeg ikke skal spise gullerot,tomat og paprika, men regner meg jeg kan spise grønn paprika? Agurk legger jeg også ofte til i kostholdet...

Charlott sa for siden:

Det med hvilke grønnsaker du kan spise står i boka. Du har den, ikke sant? Mener jeg leste det i en av dine andre tråder?

nicola sa for siden:

slå opp i boka Takk! :)

Charlott sa for siden:

Bare hyggelig vettø:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.