Vel, jeg er SÆR når det kommer til grønnsaker.
Det er ikke mye jeg liker.
Så her i huset lages 2 salater hver dag....en til gunbben og en til meg.
Han vil ha paprika og agurk i sin.
Men jeg liker stort sett bare kinakål.....og det blir ensformig og fargeløst og sikkertt innholdsløst hva næring angår.
Men nå jeg lager denne, MED gulerot, da er det vel så lite gulrot at det skal ikke gjøre noe?
Den salaten jeg faktisk hadde på talerkenen:
10 gr gulerot i terninger
12 gr rødkål i små små biter
30 gr kinakål
10 gr crispsalat
10 gr rå blomkål
Men er dette så ille da?
Det er flere karber i en kokt gulrot en i en rå. om det er fy kommer vel an på hvor magen karber du spiser i løpet av en dag.. emn ville ikke trod at 10g rå gulerot kan være så gale nei=) denne linken kan komme godt med;o)) www.matoppskrift.no/sider/karbo.asp?ID=G
Men de tallene der, skal alle de lagges sammen?
Altså feks seigmenn, for å vite hvor mye galt det er, skal da da legges sammen karber, mono, diasakkarier, stivelse, og tilatt sukker osv..... Eller er det bare karbene.....
Det er vel først og fremst den glykemiske indexen som blir høyere når gulroten er kokt. Hva angår 10 gram gulrot, så inneholder det fra 0,5-1 gram karbohydrat, og for en så liten mengde karbohydrat er den glykemiske indexen uviktig. Dette fordi ett gram karbohydrat så og si ikke gir noen glykemisk belastning.
Javellja..... ja da kan je vel nyyte mine 10 gram med gullerot erninger i min salat da :)
Med veldig god samvittighet.
:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.