Iselilja sa for siden:
Jeg synes jeg kommer for lett i ketose, og lurer på om det er noen måte å unngå dette på? Kan jeg spise mer karbohydrater?
De siste månedene har jeg hatt fra 1 til 3 dager hver uke med skikkelig høykarboutskeielser. Spiser lavkarbo i ukedagene, og høykarbo i helgen (ikke bra, jeg vet... :o ). Allikevel kommer jeg, etter en dag eller to på lavkarbokosthold, i noe som ikke kan være annet enn ketogen tilstand (måler ikke med stix, men merker den typiske ketosesmaken/lukten i munnen - den er der ikke i helgene når jeg spiser høykarbo).
Teller ikke karbohydrater, men har i det siste spist ca slik:
Onsdag
Frokost: 2 kokte egg, 1 ss tran, 1 ss sanasol, 2 cherrytomater, 1 stor kopp grønn te med 2 ts Cocosa
Lunch: Smoothie av ca 2,5 dl skogsbærblanding, 2 rå egg, ca 1 ss Cocosa, ½ neve valnøtter og litt Sukrin, vanilje- og sitron-ekstrakt.
Middag: 2 porsjoner low carb butter chicken
Kvelds: 1 kopp svart te
Torsdag
Frokost: 4 knekkebrød, 1 ss tran, 1 ss sanasol, 1 stor kopp grønn te
Lunch: Smoothie av 3 dl skogsbærblanding, 2 rå egg, 2 ss Cocosa, ½ neve valnøtter, vaniljeessens, Sukrin
Middag: 1 liten porsjon low carb butter chicken
Kvelds: 2 egg, 1 stor kopp te med ca 1 ss Cocosa
Fredag, lørdag og søndag: Pizza, is, potetgull og andre høykarbosaker (jeg skal definitivt redusere disse karbodagene til én dag pr uke).
Mandag
Frokost: 1 ss tran, 1 ss Sanasol, 4 knekkebrød, grønn te
Middag: 1 stor porsjon chili con carne, ca 1 ss seterrømme
Kvelds: 2 store porsjoner chili con carne, 1 ss seterrømme
Tirsdag
Frokost: 3 knekkebrød, 1 ss tran, 1 ss Sanasol, 1 kopp grønn te, 2 kokte egg
Lunch: 1 porsjon chili con carne med 1 ss seterrømme
Middag: 1 porsjon chili con carne med 1 ss seterrømme
I dag
Frokost: 3 knekkebrød, 1 ss tran, 1 ss Sanasol, 1 kopp grønn te
Lunch: 2 kokte egg
Middag: Blir nok ca 4 eller 5 kyllingvinger
(1 porsjon tilsvarer en vanlig dyp tallerken fyllt god og full)
Chili con carne-gryten er forøvrig laget med posekrydder, hermetiske bønner i saus og ferdigknuste tomater på boks, så sannsynligvis ikke helt lavkarbo.
Knekkebrødene er som regel av typen Sesam Delikatesse, med ca 6 g karbohydrat pr knekkebrød. Pålegg er vanligvis smøreost eller meierismør og gulost.
Hadde blitt veldig glad om noen kunne sett igjennom dette kjapt, og kommet med innspill. Jeg lurer altså på om jeg bør/kan spise mer karbohydrater for å unngå å komme i ketose, eller om problemet er at jeg spiser for lite mat generelt. (Hvis noen lurer på grunnen til at jeg ønsker å unngå ketose, er det altså den ubehagelige metallsmaken og ånden man får ;) )