Eller er det bare meg? Jeg trodde at det handlet om å legge om livsstilen, ikke å finne erstatninger for det som har gjort oss syke/tjukke?
Vi er forskjellige, men for pokker da...For meg blir det som å oppdage at en har gått feil vei i 40, og da går jeg ikke ut på åkeren for å fortsette å gå ved siden av veien, jeg snur ryggen til veien, går en helt annen vei, og ser meg ikke tilbake. Bygones.
Det er ikke til å komme forbi, mange bruker mye tid på å finne erstatninger for sukker, fruktose, syltetøy, sjokolade, kaker og lignende. Og DET ER IKKE BARE TIL FESTLIGE ANLEDNINGER. Som jeg har fått høre. En festlig anledning er forøvrig heller ingen grunn til ikke å nyte alt det sinnsykt gode som finnes i en lavkarbo verden. Smørstekt kalvehjerne er kanskje ikke alles favoritt, men så er det ikke så mange som har smakt det heller.
Jeg forseslår å kutte det ut, istedet for å finne erstatninger. Det er jo tross alt ikke en slankekur dette her, men for resten av livet .
Det er sant at det er for resten av livet, og nettopp derfor er det nok trygt for noen å vite at det ikke er ensbetydende med å aldri få smake på en sjokoladebit eller tilsvarende "ulovlighet" igjen. :ja:
Selvfølgelig er det ideelle å spise så ren og naturlig mat som mulig, det tror jeg de fleste som engasjerer seg i lavkarbokosthold er klar over - og jeg ville heller ikke anbefale noen å støtte seg mye på brøderstatning og kakebakst - men jeg har heller ikke tenkt å aktivt ergre meg over at disse tingene for mange er dét som gjør kostomleggingen varig. :)
Nå er det jo ikke bare erstattninger for søte saker her. Men også for poteter (blomkålmos) sauser, lasagne osv. Blir det også feil?
Jeg har aldri vært overvektig men har bl.a Diabetes 2, noe som gjør at lavkarbo passer fint for meg. For min egen del synes jeg det er greit å unne seg noe søtt engang iblant. Og da er det jo fint at vi kan dele erfaringer og oppskrifter slik at man kan finne frem til et sunnere alternativ som ikke får blodsukkeret til himmels.
Jeg er til dels enig med deg, Bittorres, men jeg synes kanskje du er litt brutal i din karakteristikk.
Men det finnes ting som anses som erstatninger, men som innehoder helt naturlige råvarer, jeg synes det går en ganske klar linje mellom det, og alle disse greiene med bakeerstatninger/soyaprotein, kunstig søtning etc etc ... Det vil uansett aldri bli helt som originalen.
Med det sagt, så har jeg ingen problemer med å se at jeg en og annen gang baker brød/knekkebrød, så lenge det ikke består av en haug spesialingredienser, eller spiser noen biter mørk sjokolade en gang i blant, i stedet for å trykke i meg maltitolsøtete barer og flytte inn på do. Det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hele hodet også.
Dersom man innfører det som en dagligdags ting å erstatte all mulig festmat, så bytter man egentlig bare ut en avhengighet med en annen. Og hva er så festlig med festmat når det inngår i hverdagen?
Kun unntaksvis spiser jeg utenom kroppens signaler. Men da er det fordi jeg har lyst, ikke fordi jeg må, eller fordi jeg fortjener det, om dere ser forskjellen.
Men det går som kjent fler veier til Rom, og folk må jo bare gjøre det som fungerer best for dem, men jeg anbefaler ikke å finne mest mulig erstatninger, men å spise ren mat av rene råvarer. Eventuelt burde man lære reglene før man bryter dem ;). Da er det kanskje også enklere å skille lyst og avhengighet også.
Det er flott at du Bit Torres kan leve helt uten blomkålmos og en sjokolademuffins av egg og 56% sjokolade.. Jeg må ha disse alternativene i blandt for å ikke å sprekke! Jeg er nemlig ikke et perfekt menneske. Vi alle vet at det er best å holde seg unna søte ting, men meg bekjent har det kun vandret et perfekt menneske rundt på jorden;)
Sånn ellers synes jeg ikke om erstninger meg her og meg der, men jeg anser IKKE fløtegrøt jevnet med johannesbrødkjernemel eller en neve mandler eller en nøttekake som erstaninger, men som noe jeg kan spise. Jeg har ikke skapet fullt av masse rare ting, jeg har en boks ketolyse bakemiks og den blir ikke erstattet, jeg har linfrø, sesamfrø, solsikkefrø, fiberhusk, johannesbrødkjernemel, splenda og en rest soyamel..Alt dette fantes i mitt kjøkkenskap FØR jeg la om kosten.
Hva er feil med å spise feks ostelasagne? Det er kanskje navnet som reflekterer til lasagne, men for meg er dette bare en helt vanlig gryterett jeg elsker og den har ikke noe med lasagne å gjøre i mine ører, den er bare god:D
Ja, og det er jo nettopp derfor det føles feil for noen å kutte ut sånt helt og holdent. Jeg har ingen planer whatsoever om å aldri noensinne spise sjokolade eller godterier eller annet til fest, julaften og lignende. Nå har jeg riktignok ingen overvekt og jeg har ikke lenger lett for å legge på meg heller, men tenker såklart på helsa, og prøver derfor å leve sunt. Men jeg hadde følt det som en evig slankekur om jeg måtte unngå alt av sukker resten av livet. Nå spiser jeg normalt, koser meg litt ekstra til fest og har et mye mer avslappet forhold til mat enn jeg hadde før, da jeg følte jeg aldri kunne spise noe som helst sukker og sånt. For meg blir det manisk, jeg takler det ikke, jeg blir for opphengt i det jeg ikke får lov til å spise.
Nå er dette MEG da, andre bør/vil kanskje holde seg konsekvent unna og det er jo bare supert det altså.
Som photo sier, så er jeg relativt brutal i min .."absolutthet". Og hvorfor ikke. Når sykdommene vi pådrar oss ved å spise korn og andre greier gir oss brutale sykdommer. Det har nok vandret mange perfekte mennesker rundt om på jorden, jeg er glad jeg ikke er en av dem, da hadde jeg jo ikke kunnet spise kjøtt? Å drepe skal jo liksom ikke perfekte mennesker gjøre (de får kanskje noen "disipler" til å gjøre det for seg ?)
Men om en har pådratt seg en avhengighet, enten det er alkohol, narkotika, sukker eller mel, så er det iallefall dumt å ta metadon (les:erstatning) resten av livet. En stund, til man har kommet seg av effekten av orginalen, så kan man kutte ut erstatningen. Det er jo nettopp derfor indianeren, for eksempel, ikke var syk. Men igjen, om det ikke er det som er målet, så ses jo perspektivet annerledes ut. Jeg har en soleklar motivasjon i min far som lå lenket til sykesengenn i 9 mnd uten å kunne snakke. Slag og infarkt går igjen i min familie, og dit skal ikke jeg. Det gir iallefall meg en klar motivasjon til å avstå fra det kroppen min ikke kaller næring.
Jo, men du ser jo selv at det finnes noen nyanser her også, sånn som at du nevner alkohol. Å drikke ett eller to glass vin hver lørdag er ikke alkoholisme, og vil heller ikke føre til avhengighet hos flesteparten av oss. Det finnes store graderingen mellom absens og misbruk ;).
Jeg synes grunnene til/mekanismene bak valgene vi gjør er langt mer interessante enn valgene i seg selv.
Som Photo sier, alle er ikke alkoholikere og alle er ikke sukkerjunkier. Jeg burde nok holde meg 100 % i skinnet, alle burde jo det i og med at det er det beste for kroppen. Kroppen vil jo slett ikke ha NOE hvitt sukker og junkmat, så optimalt sett burde alle spise KUN det som er riktig for kroppen. Men for mange av oss er mat ikke bare mat, men livskvalitet og glede, jeg er svært glad i å prøve nye ting, bake osv, og jeg har små barn som jeg prøver å vise at jeg har et normalt forhold til mat overfor. Jeg vil ikke at de skal vokse opp med ei mor som ikke kan spise ditt og datt om jeg kan slippe det, vi har et avslappet forhold til det. Det betyr ikke at vi har lørdag hver dag, vi lever ganske normalt, og bytter feks. ut poteter med grønnsaker i hverdagen.
Jeg tror ikke folk flest blir syke av å spise litt sukker og junk til fest altså. Folk flest blir syke av å spise FOR MYE slik mat.
Hei,
Spørsmål vedrørende erstatningsprodukter har vel høysesong akkurat nå, med tanke på alle som startet etter nyttår, det samme skjer også litt utpå høsten når en god del starter etter ferien. Noen ganger sitter jeg med følelsen av at mange her inne er mer opptatt av å finne seg nye typer ”lovlig godteri” i hverdagen enn å lære seg å leve uten, eller godteri kun forbeholdt for eksempel lørdagene. Jada, det er fint å ha oppskrifter på kaker og andre ting man kan lage til festlige anledninger men jeg sitter med følelsen at mange lager det oftere for; å holde ut dietten, må unne seg noe, må ha noe å kose meg med… Tror det er mange som legger om kostholdet som ikke tar nødvendig tak i den mentale biten av kostholds omleggingen, at man for eksempel har brukt mat som straff, belønning, trøst, kos, avhengig av tyggis og drops etc.
Gerd skrev jo det flotte innlegg om Tålmodighet og slankestress, i februar i fjor, da det toppet seg med spørsmål om bl.a. godteri-, kake og andre erstatningsprodukter.
Jeg er litt enig i at man ikke trenger erstatninger for alt i det daglige. Blomkålris, ostelasagne osv er jo en ting, det er jo mat laget av naturlige produkter, det ser jeg da ingenting galt i.
For min egen del er det å bryte vaner noe av det viktigste. Derfor har jeg også kuttet helt ut godis, spiser ikke søtt i det daglige. Nå kan det hende jeg lager meg en frokostpannekake med knuste bær e.l., og jeg har gitt meg selv lov til å bake kake til bursdager osv, men ikke til vanlig nei. Dessert er en uting i hverdagen, derfor dropper jeg det helt.
Jeg er langt fra perfekt, og det jeg strekker meg til av "søtt", er eggemelkkakao. Det er passe når jeg er matlei, men sulten, og trenger påfyll av proteiner og fett.
Hvis noen slenger seg på godisstopp, er dere velkomne i gruppa Godisfritt 2010 på FB ;)
HEI :)
Jeg for min del må tenke erstatninger for den maten jeg spiste før.
Erstatter poteter med blomkål/brokkoli, potetmos med mos med blomkål/brokkoli mos.
Saus med fløtesaus og snacks med feks bacon crisp og sukkerfri sjokolade..en gang i blandt.
Jeg baker og koker sunn lavkarbomat istedet for høykarbo mat. At jeg da feks bruker sukkererstatning og JBKM er for meg en nødvendighet.
Kroppen virker fornøyd og da blir jeg fornøyd :)
Nå mener vel kanskje trådstarter erstatninger for kaker, dessert og slikt. Ikke vanlig mat, for noe må vi jo faktisk spise.
Jeg har også tenkt på at "mange" er opptatt av lovlig sjokolade, gjøre kaker lovlige, etc. Men, jeg tror da ikke at folk har tenkt å ha dette til hverdags. For da blir det feil!
Jeg antar at folk leter etter slike oppskrifter for å kunne servere noe lavkarbo'ere kan spise ved festlige anledninger, bursdager, etc. Og det er da vel ikke noe feil med, eller hva BitTorres..?
Forøvrig tror jeg det er lurt, spesielt i begynnelsen og holde seg helv avholdent til slike ting, for å avvenne kroppen helt og holdent med søtsmak. Dessuten vir fokus fra at kos=søtmat..
hvorfor skal man ikke spise litt erstatningskake, sier nå jeg:)
Noen velger å la vær, noen velger å gjøre det.
Hva er faren?
Hvis man er glad i kake, så vil man vel ha litt kake innimellom da?
Javisst ja... det var vel det hun tenkte. Var litt for snar der ;) ;)
Ellers så er jeg enig med deg Vettel ang kos = mat. Utrolig hvor vanlig det er å ha mat/snacks på bordet når en god film rullet over skjermen. Spiser og spiser uten å nyte maten. Jo mer spennende filmen er jo fortere går hånda i godteskåla ;)
Mja, man må kunne unne seg litt innimellom. Om man da spiser noe erstatning eller ekte vare får bli opp til hver enkelt. Det jeg syns er drøyt er folk to dager inn i kuren som absolutt må vite om de kan spise den kaken eller bake ditt eller kjøpe den sjokoladen der. Jeg mener at godis skal være unntaket og ikke regelen. Det er lov, men ikke hver eneste dag. Uansett hvor lavkarbovennlig det er laget.
Jeg baker en del av en pizzabunn som er lavkarbovennlig. Jeg bruker den ikke til pizza for det får jeg ikke til å lage selv, men bruker den til brødskive/underlag, og for meg helt nødvendig å ha i fryseren for å ha noe å spise når jeg er skikkelig lei kjøtt, fisk og grønnsaker. En erstatning? Kanskje det, men jeg syns den smaker godt og jeg ville laget den uansett nå :)
Men jeg baker ikke kaker og søtsaker som er lavkarbovennlig. Jeg greier ikke å ha det i fryseboksen for da går jeg å småspiser av det hele tiden. Jeg unner meg en gang i blant både fastfood og skikkelig karbo-bomber, men da kjøper jeg ekte saker. Jeg er såpass realistisk at jeg vet at jeg kommer til å spise sånt en eller annen gang uansett så da kan det like gjerne være lov å spise en og annen gang uansett, for da blir ikke samvittigheten så dårlig:). Jeg greier ikke å gå årevis uten godis og det har jeg falt meg til ro på. Det er faktisk helt greit. For godisen er ikke basisen i kostholdet mitt lengre:)
men kjære deg da! hva er gale med at andre folk velger å lage erstatninger for det ene og det andre da? folk er her av forskjellige grunner, vil oppnå forskjellige ting, og vil derfor ha hver sin vei å gå! men alle har vi jo felles at vi har lagt om livsstilen vår! (nesten) ingen av oss vurderte å finne erstatning for helsefarer som f eks sukker før! en bare spiste det en ville ha uten å tenke over konsekvenser osv... så jeg vil si at de som finner erstatningsvarer har allerede forbedret seg!
grunnen til at en finner erstatning for det ene og det andre er vel forskjellig... for min del så er det både kos, oppmuntring og en glede! jeg elsker å bake/lage mat, men det er jo svært få av mine favoritter jeg kan lage nå som JEG HAR LAGT OM LIVSSTILEN. så jeg vil jo gjerne finne erstatninger så jeg ikke mister gleden av å prøve ut nye oppskrifter.
med andre ord, jeg forstår ikke hvorfor du hisser deg opp fordi andre velger å se annerledes på sin endring av livsstil enn det du har...
Det BitTorres tar opp her er jeg veldig enig i. :)
Nå er vi her på forumet av forskjellige grunner, men det kunne absolutt vært mer fokus på å legge om kostholdet til skikkelig mat, i stedet for å finne "lovlige" erstatninger for kaker og godteri.
Husk at forumet ikke er mer enn summen av alle brukerne her. Og det er svært mange her som framhever desserter/kaker/snop med diverse søtstoff. For hver ytring av typen: "...så tilsetter jeg litt splenda/flytende natreen", jo mer vises det til nye brukere.
Jeg er også helt enig i hva Arnakristin skriver om den mentale biten av det å skulle legge om til en ny livsstil.
Det er nok mange her på forumet som har sine avhengighetsproblemer med visse matvarer. Jeg er en av dem. Det man skal være klar over da, er at det kan virke lettvint å skulle erstatte en ting man er hekta på til noe som er "lovlig". Men da har man ikke sett på hva som gjør at man blir avhengig av/hekta på noe i det hele tatt. Det er også mulig å bli hekta på matvarer som ikke inneholder noe ekstra søtstoff. F.eks. nøtter eller gresk youghurt. Det er ikke alltid så lett å ta tak i det, det vet jeg alt om, men å være bevisst på det, vil kunne hjelpe betraktelig om man har vilje til å se på hva som ligger bak.
Hva er egentlig erstatninger? Er det kunstige søtningsmidler, proteinpulver og hva med fiberhusk og JBK? For meg er unyttige ting som kunstig søtning en erstatning for et tidligere dårlig kosthold med sukker. Erstatning er det for meg om det er noe som opprettholder en dårlig vane. Kunstig søtning bruker jeg, men med stor forsiktighet siden det trigger søthunger(=erstatning) hos meg. Kaker og godteri er til fest, og noe jeg ikke skal ha i det daglige. Men vi skal huske at livet også består av festlige anledninger, og nå i høysesongen for bursdager er det fint å få litt kake uten å få helt sukkersjokk. Proteinpulver, fiberhusk og JBK anser jeg bare som ingredienser i en ny måte å lage mat på. Jeg har funnet en ny måte å lage mat på og er fornøyd med det. Jeg bruker enormt mer grønnsaker enn før og spiser renere mat enn før. Men jeg synes faktisk det er greit å jevne suppa mi uten at det skal kunne kalles en erstatning.
Egentlig så lurer jeg mest på hva BitTorres mener med innlegget?
For meg virker det mest som irritasjon og kritikk.
Da er det vel bedre å svare de som spør om erstatninger, på en høflig og fin måte. Med sine egne erfaringer og råd.
Husk: mange som lurer på dette er nye, og trenger rettledning. Det er faktisk fåtall som begynner med lavkarbo som kan det skikkelig, og da skal jo dette forumet og vi som er mer "drevne" prøve å gjøre vårt beste for å vise vei i "vellingen" :)
Nettopp. Og jeg har også lest flere steder at et glass rød vin faktisk har positiv effekt på nettopp hjertet om det inntas innimellom. Selv drikker jeg alkohol så lite at jeg kan telle glassene jeg tar i løpet av året på en hånd. Men de få gangene jeg gjør det, er det kos.
Dessuten har jeg samme erfaring som Imset: Hvis jeg hadde visst at jeg aldri mer kunne spise sukker, ville jeg fått store cravings.Og jeg tror heller ikke det er skadelig å spise det et par ganger i året.Det viktigste for helsen din er hva du gjør hver eneste dag året igjennom, ikke hva du gjør noen få ganger innimellom, tenker jeg.
For mange kan det dessuten være bedre og lettere å holde seg til en ny måte å spise på, om man kan trappe ned på enkelte ting som godis ved å bruke andre alternativer istedenfor å gå "cold turkey" med en gang. For min egen del klarte jeg å slutte helt med cola ved å gå over til pepsi max. Etter hvert sluttet jeg også med pepsi max, men jeg tror ikke jeg ville orket å kutte brått begge deler med en gang. Men det som funker for noen, funker selvsagt ikke for alle.
Jeg tror faktisk en av de største grunnene til at jeg i praksis ikke har rørt hvete eller sukker på snart fire år er fordi jeg aldri har forbydt meg selv å spise det. Det handler ikke om hva jeg må avstå fra å spise, men hva jeg faktisk kan spise! Det har vært en nyttig tankegang for meg. Jeg gikk langsomt over fra høykarbo til lavkarbo i min tid.
For meg er den sosiale biten rundt mat viktig. Å alltid skulle skille meg ut med egen mat, og ingen dessert etc føles ikke riktig. Da synes jeg det er bedre å lage f.eks. en "lovlig" sjokolademousse eller en "lovlig" ostekake. Men det er selvfølgelig ikke en dagligdags greie, men når vi har besøk, eller skal kose oss litt ekstra i helgen med ungene.
Jeg har problemer med å spise egg, bacon o.l. uten brød, så jeg har lagd Gerds brød og Nannahs knekkebrød. (Tusen takk til dere to:))Det har hjulpet meg til å mestre denne dietten. Hvorfor noen skal irritere seg over at ikke alle kutter ut erstatninger, det skjønner jeg ikke. Vi er vel alle forskjellige, og har forskjellige ønsker og forutsetninger. Så får vi respektere hverandre og de valgene vi tar.:)
"lovlig" sjokolademousse eller en "lovlig" ostekake.
Må bare kommentere meg selv:D Har lagd noen kaker som har endt i søpla:p Er ikke alt som smaker så godt. Har prøvd noen oppskrifter på kaker her inne, og jeg tror det er endel her inne som ikke er helt kritiske til søte smaker, i ren desperasjon etter KAKE. Og som skriver at dette er nesten som en helt vanlig kake.......
De eneste kakene her inne fra som jeg har likt, er gerds ostekake og black sunday, men det er jo mest fordi de ikke består av noe særlig med erstatningsprodukter, og ikke er særlig søte. Ostekaka luxa jeg opp med macademianøtter i bunnen, og mascarpone i lokket, og hadde minimalt med søtning, men i stedet for mye saft fra litt overmodne bær. Den gikk så fullstendig hjem da jeg hadde med den i bryllup!
Men det skal sies, jeg tror jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har laget og spist kake siden jeg la om for snart fire år siden.
For min del vet jeg hva jeg skal spise, jeg spiser stort sett rent kjøtt/fisk med fett og grønnsaker til. En av de tingene jeg bruker forumet her mest til, er rett og slett for å finne godbiter. Spessielt i de mest kvinnelige tider i måneden så er trangen stor etter sånt :P
Poenget med innlegget var at jeg synes ikke noe om erstatninger i det hele tatt. Stevia er unntaket, siden det inneholder ting kroppen vår kan bruke. Stevia finnes i naturen. Det gjør ikke erstatninger.
Ketolyse kuren er laget av en sørlendig, som jeg mistenker for å slå mynt på et sunt kosthold. Han har såvidt jeg vet (rett meg om jeg tar feil) sagt at man ikke skal være i Ketose etter endt slanking. Uten grunn, fordi det finnes ingen grunn til å ikke være i en tilstand, som er naturlig for kroppen. Om det er riktig at han har sagt det, åpenbarer det seg mangler i kunnskapen, og styrker mistanken om at han vil tjene penger på dette.
Cravings og sug forsvinner om man ikke "forer" kroppen med erstatninger, da går det ikke bort. Ikke alle vil ha det bort heller, akkurat som røykeren som ikke vil slutte.
Har man en tidsbegrensning på dette kostholdet, ser på det som en "kur", er det i for seg greit, for da har man ikke tenkt å legge om livsstilen.
Men for andre som legger om, forstår jeg ikke poenget med å spise mat som smaker som det som gjorde oss syke og overvektige?
Misforstå meg rett, I Sverige har nå LCHF siden blitt betalingsside, og jeg misliker dette sterkt også. Å slå krone på et kost som er den rett for mennesket som dyr, synes jeg er galt, rett og slett. Det er ikke bare ketolyse kuren jeg er ute etter, men jeg ser at Cravingen er spesielt stor her, kanskje nettopp på grunn av disse erstatningene han tilbyr?
Ja, nettopp, DU synes ikke noe om det, men nå sitter vel ikke du heller med den hele og fulle sannhet for alle?!
Jeg har sagt tidligere at jeg er tildels enig med deg. Men måten du legger det fram på synes jeg egentlig er litt trassfremkallende, som når noen skal fortelle meg at det er usunt å røyke og at jeg bør slutte med en gang. Da får jeg lyst til å røyke dobbelt så mye :rolleyes:. Kall meg gjerne barnslig, men jeg tror det er en ganske menneskelig reaksjon når voksne mennesker får beskjed av andre om hva de mener de bør gjøre med livene sine, fordi de vet best.
Folk vil uansett hvordan man legger det fram ta sine egne valg til syvende og sist, og dersom man skal nå fram med noen slags misjon om hva som er det beste og sunneste valget, så må man presentere det på en langt mer ydmyk måte enn du gjør her. For det er ganske klart, dessverre, at det ikke når helt fram ;).
Dette sier han fordi det er forsket for lite på det. Det er ikke noe som tyder på at det er skadelig, men som lege må han ha sitt på det tørre og anbefaler "offisielt" at man tar en pause etter 6 mnd :)
Hei,
Nå selger vel ikke ketolyse.no akkurat massevis av erstatningsprodukter, det er vitaminer, soyaprotein og bakemix.
Videre så anbefaler vel Torkil ikke at man lever ketogent da han som lege ikke kan henvise til gode nok forskningsresultater på langtidsvirkningene. Han har derimot sagt at man ikke behøver å ta en pause etter 6 måneder dersom man er frisk og rask. Jeg har tolket det dit hen at så lenge jeg er frisk iflg. fastlegen så ser jeg ikke noen grunn til å ikke fortsette å spise ketogent.
Det at du synes craving er så stor kan vel komme av at de på ketogen diett ser ut til å være i flertall her på forumet. Jeg tror at det for mange, som ikke er godt nok forberedt, synes overgangen fra høykarbokjøret til en ketogen diett er veldig tøff. Jeg brukte faktisk et halvt år på å lese meg opp på lavkarbo generelt og ketolyse spesielt før jeg tok den endelige beslutningen. Jeg har fått inntrykk av at mange her på forumet ikke leser seg opp i forkant og hiver seg uti det og dermed strever litt med å lære mest mulig om lavkarbo samtidig som de skal gjennomføre det i hverdagen. Mange er nok heller ikke mentalt forberedt for å slutte å assosiere mat med kos, trøst, etc. og sliter nok litt med å takle følelsene uten å kunne stappe i seg ett eller annet. I tillegg så er det flere som utrykker at de bruker forumet bevist for å finne noe de kan servere ved spesielle anledninger og det er veldig forståelig da samfunnet ikke er tilrettelagt for lavkarbo kosthold, enn så lenge. Det er jo et håp om at vi en dag skal kunne gå i butikken og handle uten å måtte lese næringsinnholdet på de ulike matvarene.
Ja til litt lørdag hele uka sier nå jeg!
Jeg har stor nytte av en liten lavkarbo godbit daglig om jeg ønsker det. Da spiser jeg noe som ikke påvirker blodsukkeret eller gir for mye karbo. Det betyr at jeg klarer å stoppe, og at jeg virkelig nyter belønningen min. Dette mønsteret setter en stopper for store sprekker med masse overspising. Det er nettopp fordi det er en livsstil og ikke en kur som snart tar slutt at dette er en løsning for meg. Mørk sjokolade er like sunt som rødvin, er proppa med antioksidanter og frigjør deilige endorfiner :-) Jeg nyter min hverdagsgodbit med god samvittighet for jeg vet at jeg lever sunt! Jeg spiser rene proteinkilder og masse grønnsaker, og svært lite sukker/karbo.
Jeg takker ja til alle erstatninger jeg,(ikke polyoler) som opprettholder livskvaliteten min og som gjør at jeg trives med lavkarbo. Poenget er jo at kroppen ikke tilføres sukker!! (Les:karbo)Jeg ser absolutt ingenting galt med lavkarbo pasta, pita, brød knekkebrød etc. Det er de skjulte karbokildene man må passe seg for!
Ellers vil jeg bare nevne at du er litt for kategorisk i skillet mellom naturlige (stevia) - og unaturlige erstatinger. Flere sukkererstatninger er utvinnet av frukt, bær og sopp. (F.eks sukrin, yxilitol, malititol.. se "sugar alcohol" på wikipedia)
Det er er heller ikke slik at alt som kalles for et e-stoff er unaturlig; Se på JKB f.eks,"Fortykningsmiddel E410" kalles det hos mattilsynet. Dette er et naturprodukt utvinnet fra johannesbrødtreet og er like legitimt som hvete eller potetmel eller hva du nå måtte ønske å jevne sauser etc med.
Jeg synes alle bør respekteres for at de velger å spise det de gjør. Ingen andre har noe med det. Ikke noe poeng å prøve å oppdra andre til å spise annerledes, kritisere dem etc. Gi folk kunnskap, så kan de avgjøre selv. At man blander sammen ting som frø, kakao, soyaprotein, nøtter, egg og olje er ikke noen erstatning. Det ville hett noe annet om vi ikke hadde hatt den historien vi har. Noen har ikke godt av melkeprodukter. Det betyr ikke at alle skal unngå det.
Maltitol og xylitol påvirker blodsukkeret hos de aller fleste, ref Dag Viljen/mat og helse. Johannesbrødkjernemel er vel kanskje greit (ettersom flere her på lavkarbo bruker det) men hvete eller potetmel er det jo ikke "legitimt" å jevne sauser med akkurat.
Det kan hende det ikke når frem, det er heller ikke min mening. Rett og slett fordi jeg ikke har det minste med å fortelle andre hva de skal spise. Men de aller fleste har ikke gjorts om arnakristin for eksempel. Lest seg opp i forkant. Jeg tror langt de fleste her har nok med sin hverdag, om en ikke skal begynne å studere alt som er skrevet om emnet. Og det kan i sin tur føre til at man ikke tenker så mye over det man spiser. Man leter helt naturlig etter erstatninger- Gudene vet at jeg gjorde det, til overmål. Helt til jeg fikk lest nok litteratur. Så jeg hadde lyst til å "ruske" opp i folk som ikke har - helt naturlig nok - tenkt over hva de spiser. Jeg tenkte ikke over det som sagt, før ting i bøker fanget min oppmerksomhet, og jeg fikk mange a-ha opplevelser da jeg skjønte hvordan hjernen fungerte - hvorfor noen får insulin økning av sukrin, mens andre ikke gjør det. Det mentale systemet kan overstyre hormonene og fremkalle fysiske reaksjoner som ikke er ønskelig. Tenk på å stappe en sitron i munnenen og tygge på den - bare tanken gjør at du får vann i munnen, enda det ikke er en sitron der. Erstatninger kan gjøre det samme som ekte vare gjør, hos noen. Så unødvendig bare. Fet fisk vil ALDRI fremkalle insulin økning, hverken ved å tenke på det, eller faktisk å spise det. Men det fremkaller vel heller ikke "kose" følelsen, for vi har ikke tradisjon med å kose oss med fet fisk og en god film i påsken? Vi har prøvd å innføre nye tradisjoner her i uken - stekt flesk som kos til filmer. Forandring i livsstil, betyr forandring i stilen vi lever på. Tenke nytt og annerledes. De fleste vil ikke, og det er greit. Men for de som ikke hadde tenkt tanken...noen vil kanskje synes det vil være befriende? Dårlig forklart, men jeg har ikke helt ordet i min makt her.
Da blir det kanskje litt som Fedon Lindberg? Som offisielt sier at man nå ikke har noen resultater som tilsier at mettet fett er så skadelig som man har trodd, men "off the record" er han nå blitt en ren lchf`er når de gjelder mettet fett.
Hadde han gått ut med det offisielt hadde han garantert mistet lisensen sin, som Annika nesten gjorde i Sverige.
Men det hadde vært fint om vi også i Norge hadde hatt leger som turde fronte et kosthold med høyt mettet fettinntak, men jeg har full forståelse for at de ikke gjør det, for de som hadde gjort det, hadde garantert mistet både jobb og lisens. Jeg synes at Norge er et langt verre "nisseland" enn Sverige i så måte, men lavkarbo har et større aksept her enn i Sverige, hvor LCHF nesten har blitt sett på som sekterisk. Kanskje fordi vi startet med Fedon, som jo er en ganske "mild" variant. I Sverige gikk det jo rett på MER fett og mindre karbo, noe som Fedon var svært forsiktig med. Hans kosthold er jo nå blitt "godkjent" av mannen i gata og helsenorge.
Men, om man lager ett av disse lavkarbobrødene her inne, med fiberhusk og glutenmel og gudene vet hva...påvirker disse "meltypene" kroppen negativt på noen måte? Er det stivelse i dem? Hva gjør det med min kropp når jeg spiser meg en skive av en pizzabunn med en tskje jbkjm og en spiseskje glutenmel i?
Ja si det du.. Jeg har ingen anelse. Selv spiser jeg ikke pizza lenger. De eneste "pizzaene" jeg spiser, er de som kalles "minipizza", og der lages bunnen av kavli ostekjeks :) De er greie for meg. Crispy og veldig tynn bunn, jeg har alltid blitt kvalm av de tradisjonelle tykk-bunn pizza typene.
Jeg tror man må innse at de fleste av oss ikke har "fanatiker-genet", og med det mener jeg ikke noe negativt, men det er svært få mennesker som greier å legge om livsstilen helt og holdent fra dag 1. Selv har jeg lest alt fra Fedon Lindberg til Lutz og ketolysekuren. Men det tok tid før jeg greide å komme igang med å endre på ting, og ennå er jeg bare i startgropa. Noen av oss må lirke inn endringene i hverdagsrutinene en eller en, og det er selvfølgelig ikke optimalt, men for hver dag som går, er jeg er ett skritt nærmere et sunt kosthold. Noen av oss må få lov til å gå omveien om "erstatninger", da det iallefall for meg er den eneste måten JEG greier å forandre meg på. Så er vi vel litt annenrangs, vi som tar veien "omveien" med eurodiett, kunstig sukker og erstatningsbrød, men vi får gradvis bedre helse vi også, selv om det går litt treigere! Skal man prøve å endre holdninger hos folk flest, må man la folk få lov til å "kose seg", mat er ikke bare brensel. Jeg ser poenget med at man burde slutte å bruke mat som kos osv, men hvor mange greier å ha ett så avklart forhold til mat?? For meg er det en kjempeseier bare det å greie å bare "kose meg" (med erstatninger) i helga, og ikke hver dag som før!! Kanskje jeg på sikt greier å kose meg med bare ren og sunn mat, men fortell ikke meg at det er gjort over natta, da blir jeg bare desperat og gir blaffen i å endre meg. La nå alle få lov å gjøre ting slik det passer dem.
Søtt vekker apetitten. Når akkurat det søteste som mais/korn, gulrøtter, epler, sukker og bær skal begrenses eller unnlates helt er det ikke så rart at man ser etter noe annet søtt. Uten apetitt er det å være sulten bare et problem. Tror nok det er mulig å avvennes de apetittvekkere vi er vant til, men da må vi være innstilt på det. Mat blir litt kjedelige greier som ikke man tenker på før man er sulten, i motsetning til karbokosthold der apetitten gjør at man vil ha noe søtt både titt og ofte. Og akkurat når man ikke drives av apetitt mer spiser vi mindre og går ned i vekt. Vi spiser det vi trenger, ikke mer eller mindre.
For ordens skyld mente jeg selvfølgelig ikke at hvete er legitimt på lavkarbo, men at jkb er et naturlig produkt og slik hvete er vanlig å jevne med i et vanlig kosthold er ikke jkb et kustig stoff, og dermed like naturlig og bra å jevne med på et lavkarbokosthold.
Maltiotol og xylitol går inn under samlebetegnelsen polyoler (sammen med en rekke andre) så vi er enige der...
Du må "tolke" oppskriftene, (fett og fiber gjør at blodsukkeret stiger sakte fordi kroppen må jobbe med å bryte ned dette. Da frigjis normalt lite insulin på engang. Økt insulin og blodsukker= økt fettlagring.)Det er lite stivelse i frø og nøtter, hvis du ser på Lollypops ketolyse grovbrød f. eks er det kun 3 g karbo pr 100g, og det forstår du også utav oppskriften: Cottage cheese, egg, salt, kruskakli, sesamfrø,linfrø og matolje. Ved å titte rundt på næringsdeklarasjoner på varer du er interessert i ser du fort hvor det er mye karbo og stivelse. Du kan alltid trekke fra fiber, så får du totalt karbo innhold. Det er ikke karbo/stivelse i JKB, glutenmel vet jeg ikke.
FIber Husk o.l er genialt:(fant en blogg for de som ikke vil ha melk og korn:utenmelkogkorn.blogspot.com/2009_10_01_archive.html : Husk/Psylliumskall/Loppefrø. Er frøene til planten plantago. Ufordøyelig i kroppen, men brukes til å binde væske. Kan legge seg som et beskyttende lag i tarm og lindre forstoppelse. Johannesbrødkjernemel eller fruktkjernemel. Fra kjernen i frukten til johannesbrødtreet. Brukes som fortykningsmiddel.
Jeg har noen ganske klare kostholdsrestriksjoner i tillegg til at jeg kutter karbo. Jeg spiser rett og slett så lite juks som mulig. Som en ekte kjøkkenentusiast synes jeg det er flott å kunne la gode råvarer ende opp i sunn mat.
Min plan er å på sikt gå over til et ikke-ketogent, fettrikt lav-karbo kosthold, hvor jeg kan bruke "normale matvarer" i moderasjon. Og da vil jeg definitivt bruke hvetemel til å jevne saus, jeg vil gjeninnføre rotfrukter (i moderasjon!), og så videre. I månedene fram til dette klarer jeg meg fint uten juks. For andre, som pga diabetes, matintoleranse eller andre årsaker aldri vil kunne spise sentrale matvarer i vestlig kjøkken ser jeg det som mer naturlig at de erstatter disse med andre naturlige produkter.
Når det gjelder søtt er jeg ganske overbevist om at søtt kun er til fest. Søtsmak og alkoholrus er begge hyggelige ting, og akkurat som jeg heller drikker en god vin i helgen enn hjemmebrent hver dag, vil jeg heller spise en liten crème brulée (på skikkelig vanilje, fløte, egg og sukker) eller ekte italiensk is en sjelden gang enn litt juksesjokolade hver dag.
...men jeg skal innrømme at krem med bringebær er et godt alternativ hvis man føler at man trenger hverdagsdessert...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.