EmilyB sa for siden:
Er det noen av dere som har dårlig syn som har opplevd at dere ser bedre etter en tid på lavkarbo? Bare satt og funderte på om det også kan bli en effekt etter hvert.
EmilyB sa for siden:
Er det noen av dere som har dårlig syn som har opplevd at dere ser bedre etter en tid på lavkarbo? Bare satt og funderte på om det også kan bli en effekt etter hvert.
blåbær sa for siden:
Jeg har ikke opplevd det ... :nei: Dessverre ... Men en skal ikke se bort fra at det er mulig. Uansett kan det vel ikke være negativt for synet. Diabetes kan jo gi nedsatt syn, så å spise lavkarbo og stabilisere blodsukkeret er jo fint :)
Rin sa for siden:
Hehe. Etter ca seks måneder med lavkarbokost har jeg tvert imot opplevd plutselig 60% synstap. :D Uten at det henger sammen, selvfølgelig, men jeg skulle ønske jeg kunne spise meg mindre blind, haha!
Gus sa for siden:
ja, jeg lurer på det???? har over -5 og nå er synet mitt helt merkelig. skal til optiker nr 2 i morgen. Jeg har aldri hatt problem med synet mitt uten at det blir verre og verre, men nå tror jeg at jeg har gått ned??
Kanutten sa for siden:
Ustabilt blodsukker kan gi nedsatt visus. Har sett det mange ganger på jobb.
EmilyB sa for siden:
Spennende å høre hva som skjer. Jeg har hatt -3.75 på det ene øyet, da jeg var hos øyelegen sist ble det justert ned til -3.25, derfor jeg lurte på om kostholdet hadde skylden.
Sungrazer sa for siden:
Jeg mener jeg har opplevd bedre nattsyn, og også bedre dagsyn. Merker det spesielt godt på dagen da jeg flyr r/c helikopter hvor syn er nummer en sans for å holde kontroll på heli'n. Har -2.25 eller noe på begge øyne.
Zillah sa for siden:
Aner ikkje om det har nokon som helst samanheng eller om det er 100% tilfeldig, men eg har same erfaring som EmilyB. Merka det ganske fort etter at eg la om til lavkarbo i fjor vår/sommar, og måtte til slutt få nye briller. Mindre nærsynt no.
Kula sa for siden:
Jeg var på nippet til å bestille time hos optiker like før jeg la om kostholdet til lavkarbo for snart 4 år siden. Synet hadde blitt sakte men sikkert dårligere.
I dag ser jeg betydelig bedre (ut) enn for 4 år siden, og brillebruk er skjøvet inn i fremtiden en eller annen gang.
Kanutten sa for siden:
ALLE vil med tid å stunder oppleve at de blir mindre nærsynte, eller mer langsynte, alt etter som. Vel og merke når det gjelder leseavstand. Denne endringen skjer rundt ca 45-55 år. Det kalles å bli presbyop. Det skyldes at linsen på en måte stivner og at vi ikke klarer akkomodere like godt som før. Dvs klare innstille linsa i øyet etter om vi leser eller ser på avstand. Den "vanlige" styrken på presbyopi er 2-2.5 pluss. Dvs at en person som ALDRI har brukt briller verken for å lese eller se på avstand må plutselig begynne å bruke lesebriller...
Men som sagt tidligere, stabilt blodsukker stabiliserer også synet. Det hender at diabetikere blir frarådet å laseroperere seg nettopp fordi at synet kan variere endel.
EmilyB sa for siden:
Takk for svar, kanutten :)
På den ene siden synes jeg det er merkelig å spise seg til bedre syn, på den andre siden virker det logisk også. Kanskje noe forskerne kan titte på etterhvert?
Visste ikke at det var vanlig at man ble mindre nærsynt med årene, jeg har alltid trodd det var omvendt, men da vet jeg det også :)
Zillah sa for siden:
Dette er riktig.
Det er ikkje årsaka til mi synsendring. Heldigvis. Kjente meg litt i yngste laget for det.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.