Jeg har lest litt fram og tilbake på forumet her og funnet forskjellige meninger ang mengder på fett, karbo og proteinmengde man bør innta hver dag.
Derfor spør jeg i denne tråden følgende:
Hvor mye fett, karbo og protein bør jeg minimum og maksimum innta per dag dersom jeg ønsker maksimalt vekttap?
Jeg er 26år, 173cm, 98kg. Spiser som regel 2-3 måltider og sykler minimum 30min på ergometersykkel daglig. Ellers mer eller mindre null fysisk aktivitet.
Spiser man LCHF - eller etter Ketolysekuren eller Atkins er det optimale:
70-75 % fett
20-25 % protein
5 % karber
[color=#4b0082][/color]
Altså prosentvis av totalt matinntak. Forholdet mellom fett, protein og karber bør være tilnærmet konstant og dessuten uavhengig av kaloriinntak (for de som teller det).
Om man øker karbeandelen bør fettadelen gå tilsvarende ned.
Det har også vist seg at man ikke har noen gevinst av å ligge under 15 karber pr dag. Dette har Torkil tidligere kommentert og bekreftet at 15 karber er en nedre anbefalt grense. Noen må så langt ned som 15 for å komme i ketose, men når man ført er i ketose vil på langt nær de fleste klare seg fint rundt 20. Atkins begynte i sin tid på 8, men etter å ha behandlet 60-70.000 pasienter og ført statistikk på sine klinikker rundt om i USA, fant de overrraskende nok ut at de som spiste rundt 20 tok av minst like mye som de som lå på 8. De hadde dessuten mer utvalg i mat og sprakk dermed skjeldnere. I tillegg opplevde de færre platåer fordi kroppen fikk nok næring. Atkins fortsatte å forske på dette og endte til slutt opp med 20 karbe grensen (for induksjon) og sammensetningen som ovenfor.
Dette er altså ikke noe jeg "har hørt" men lest om i flere rapporter fra Atkins Support før Atkins selv døde. I tillegg er det etterhvert blitt et velkjent fakta i lavkarbo verdenen i utlandet, om man følger Atkins eller andre LCHF retninger.
Regnestykket ditt gir meg 2946kcal, hvor 100g proteiner tilsvarer en energi% på 13.6, 20.2g karber er 2.7% og 274g fett tilsvarer 83.7% av energiinntaket!
Altså prosentvis av totalt matinntak. Forholdet mellom fett, protein og karber bør være tilnærmet konstant og dessuten uavhengig av kaloriinntak (for de som teller det).
Ifølge deg Kitt, så er følgende oppsett optimalt pr.dag for en mann:
Jeg synes det er vanskelig å regulere. Trenger jeg mer fett og prøver å få i meg det, så øker jo også proteininntaket. Det følger på en måte hverandre.
Sammensetningen din er da:
[color=indigo][/color]
Energi:2387 = 100 %
Fett:210.36 = 1892 kcal = 82 %
Karbohydrat:14.25 = 57 kcal = 2 %
Protein:89.05 = 356 kcal = 15 %
[color=indigo][/color]
Om du spiser for mye kalorier er ikke lett å si, men du spiser etter min mening for lite proteiner og karbohydrater i forhold til fett. Hadde du spist mer karber hadde fettandelen din sannsynligvis gått ned iog du hadde hatt en mer balansert kosthold. Torkil sier 50-75 % fett og det er en nedre grensen på 50 % og en øvre grense på 75 %. Det har ikke noe for seg å ligge høyere og heller ikke lavere.
Det optimale (som nevnt fra erfaring med over 60.000 pasienter) er 70-75 % på en lavkarbo diett. Det ble i samme undersøkelse nevnt at OM man måtte telle kalorier (det skal man egentlig ikke, men noen MÅ), så var det optimale 10-12 ganger din egen vekt i pund pr dag. Dvs. veier du 70 kg = 132,27 lb = 1323 kcal - 1587 kcal pr dag. Veier du 90 kg = 198,41 = 1984 - 2381 kcal pr dag. Nevner dette kun for at du skal se forholdet mellom. Presiserer at det normalt IKKE skal telles kalorier på en lavkarbo diett.
Alle måltider bør inneholde en fettkilde, en protein kilde og en grønnsaks/karbohydrat kilde. Så lenge de gjør det, og du tar av mellom 0.5 og 1 kg pr uke, bør du vaære fornøyd. Sammensetningen går seg til etterhvert.
[color=indigo][/color]
Hvis du derimot ikke tar av, kan det lønne seg å ta en nærmere titt på sammensetningen og gjøre endringer.
[color=indigo][/color]
Om du er i målbar ketose eller ikke spiller liten rolle. Farge på stix er kun en indikator. Du kan ha farge på stix av mange årsaker og det betyr ikke nødvendigvis at du tar av. Samme gjelder om du ikke har farge på stix. Det finnes mange årsaker til at stix ikke slåt ut. Noen slår aldri ut, selv om de har alle tegn på å være i ketose og tatt av hver uke. Og igjen - hvor stort utslag forteller kun hva som skjer i urinen, ikke hva som skjer med kroppen din !
Jeg får det ikke til å gå opp!:confused:
Det sies jo at man skal ha maks 15 gr karbohydrater og mellom 150-200 gr fett. Men hvis jeg skal følge ovennevnte formel, så får jeg i meg dette:
1587 * 5% = 79.35 kcal som tilsvarer ca 19.8 gr karbo
1587 * 20% = 317.4 kcal som tilsvarer 79.35 gr proteiner
1587 * 75% = 1190.25 kcal som tilsvarer 132.25 gr fett
Ja, te går og som vann! Det samme med vann i matlaging.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.