< Tilbake til oversikten

Manglende vekttap-vanlig?

an_ta sa for siden:

Hei alle sammen, har nettopp begynt på en helt ny måte å spise på, lavkarbo, og trives veldig godt med det. Er 100% opplagt og smakssansen er født på ny. Jeg må si at jeg har ikke spist så god mat og så mye på over 40 år, ferdig med "papiramaten" og tom magefyll. Det har gått 4 uker og nesten 4 kilo i minus, men nå skjer det ikke mye selv om jeg er veldig flink med å droppe fymaten. Her om dagen ØKTE vekta med hele 2 kg fra den ene dagen til den andre bare for å gå ned igjen...rart? Jeg har lest veldig mye om dette og finner en hvis tvil i tilfeller der en i utgangspunktet ikke er veldig overvektig, men bare litt. Der strides de lærte og noen påstår at det ikke er noen vits å droppe karbo, kun passe på GI, og at det er verre når overvekten ikke er stor. Veier selv 75kg nå, er 170 høy og vil nedi mine gamle klær i str.40 (!). Er sta og har ikke lyst å gi opp da jeg synes maten smaker deilig igjen. Mulig at jeg ikke klarer å få i meg nok med fett, eller at jeg kanksje ikke skal ha i meg så mye fett.. er litt usikker og forvirret nå og vil svært gjerne fortsette fordi dette er noe jeg ser at jeg kan leve med framover.:confused: Har lest og lest men finner ikke så mye om mitt problem. Noen av dere som har opplevd det samme?

Gracella sa for siden:

Jeg tror at du vil oppnå bedre resultater hvis du finner deg en filosofi og holder deg til den.
Du skriver heller ikke noe om hva du spiser, så da er det helt umulig for oss her inne å mene noe som helst om kostholdet ditt, dessverre.

Egenkomponert lavkarbo kan være så mangt siden lavkarbo går fra 0 til ca 150 gram karbo om dagen.
Men velkommen inn hit, bare du klarer å definere bedre hva slags filosofi du heller mot, så skal vi nok hjelpe deg :)

Gracella sa for siden:

Ellers er 4 kg veldig bra :)

an_ta sa for siden:

Hei og tusen takk, jeg har lest om alle lavkarbofilosofier, både bøker og det som ligger på nett, kuttet krafttig ned på karbohydrater(i forhold til det et matopplyst menneske spiser vanligvis), er nedi 20 til 50 om dagen da jeg vil ha dette til å bli en måte å leve på, ikke en slankekur som må trappes ned etc. etterhvert, har vært der mange ganger og alltid gått opp igjen. Så jeg spiser noen karboer, men ikke mye. Jeg vil si at jeg er nesten på Lutz, ikke Atkins med hans ketose aller den helt maxifettorientertete Kwasniewski. Skaldemann selv hevder at hans ideologi er for dem med mye overvekt, synes selv at jeg ikke har så mye å jobbe med der, så jeg har lest meg på innholdet av karbo og kuttet ut alt det som har over 4g per 100g og plusset karftig på "ordentlig" mat, endelig. Så jeg spiser så å si ikke brød (kun fiberrik fra Sætre), poteter, pasta, ris, lettprodukter eller sukker/søtt/frukt og fløte, smør, rømme og creme fraiche er funnet veien til mitt kjøleskap for første gang i mitt liv. Og så godt det smaker. For godt for å være sant? Og egg da, masse egg. Det gikk fort opp for meg at den store hungeren forsvant, da jeg kunne spise et helt brød uten å være mett, eller gå sulten fra bordet etter å spist en hel masse mat. Nå blir jeg mett fort og den følelsen varer lenge. Så der lar jeg dette styre mine måltider også, spiser bare når jeg er sulten, så deilig!
Først gjør man det veldig enkelt, enkle middager med en del riktige grønnsaker og mye egg+++ til frokost. Nå har jeg begynt å lese litt oppskrifter også da den helt enkle maten er vel litt enkel etterhvert for en med mange hundre kokebøker på hylla, men jeg kommer meg. Det fineste med dette er at en føler seg mye letterere med en gang, liksom ikke oppblåst, og ting smaker som sagt annerledes, noe søtt er plutselig veeeeeldig søtt og salt er pyton salt...Men alle som er på "diett" (synes det er rart å kalle dette for en diett da) vil ha raske resultater, derfor syter jeg litt, egentlig er jeg kjeeempefornøyd!:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.