< Tilbake til oversikten

"Slik blir brokkoli godt"

Cherry sa for siden:

Slik blir brokkoli godt, sier de på dagbladet. Som om brokkoli smaker sagflis fra før av liksom. Vet ikke helt, jeg foretrekker å steke den naturell jeg, men for de spesielt interesserte er det oppskrifter å få :)

Bokkoli med sitron
INGREDIENSER

1 stk brokkoli
skall fra en halv sitron
2 stk sjalottløk
1 fedd hvitløk
4 ss olje
1 ss sitronsaft
salt og pepper

FREMGANGSMÅTE

Del opp brokkolien i små buketter.
Stek, bak (20-30 minutter på 180 grader) eller kok/damp (i ca 10 minutter) brokkolien.
Finhakk sjalottløk og stek den blank i olje. Stek med i ett minutt. Ha løkblandingen, brokkoli, sitronskall, sitronsaft og olje i en bolle. Vend godt rundt og smak til med salt og pepper.?

Brokkoli med parmesan
INGREDIENSER

1 stk brokkoli
50 g parmesan
1 fedd hvitløk
5 ss olje
2 ss sitronsaft

FREMGANGSMÅTE

Del brokkolien i bitte små buketter.
Stek, bak (20-30 minutter på 180 grader) eller kok/damp (i ca 10 minutter) brokkolien.
Legg brokkolien på et fat eller dyp tallerken. Bland sammen olje, sitronsaft og hvitløk (du kan også ha i litt sennep). Bland god.
Skjær skav av osten med en potetskreller. Hell over dressingen.

Brokkoli med stekte mandler
INGREDIENSER

1 stk brokkoli
50 g mandler i flak
0,5 stk fennikel
1 stk gulrot
5 ss olje
1 ss sitronsaft
salt og pepper

FREMGANGSMÅTE

Del brokkolien i bitte små buketter, fenikkelen i biter og gulroten i skiver.
Stek, bak (20-30 minutter på 180 grader) eller kok/damp (i ca 10 minutter) brokkolien sammen med fennikel og gulrot.
Stek mandelflakene sprø i olje på middels varme (de må ikke brenne seg). Bland sammen brokkoli, fennikel, gulrot og mandelflak i en bolle. Hell over olje og sitronsaft. Bland godt og smak til med salt og pepper.

blåbær sa for siden:

Den med parmesan har jeg lyst å prøve. Men enig med deg: Brokkoli er godt uansett! :)

Gracella sa for siden:

Ser at "superkokken" som ikke liker brokkoli, sier at man skal koke/dampe brokkolien i 10 minutter!!! :eek:
Ikke mye lekker brokkoli da, nei :p

Gracella sa for siden:

Jeg har brokkolibuntene i vannet litt før det begynner å koke, og så får det koke opp. Tar gryten av platen og lar det stå litt før jeg heller av vannet. Evt heller av nesten alt vann og lar litt vann være igjen i gryten (mest hvis jeg har bommet litt på når det andre er ferdig og vil holde brokkolien varm så lenge) til middagen er servert.

Brokkoli med smør som smelter over buketten, pluss litt salt...mmmmmmmm:)

Nille sa for siden:

Om dere klipper oppskrifter fra aviser, bøker eller andre steder er det flott om det kan oppgis kilde. Det er ansett som god forum skikk :)

Admin

LineJM sa for siden:

:confused: brokkoli er da godt!
Hvis de koker små buketter i 10 minutter så er det vel ikke rart om den trenger litt hjelp. Må jo bli helt ihjelkokt. :rolleyes:

Men de oppskriftene så da riktig deilige ut da. :)

nellie sa for siden:

dampe brokkoli betyr vel at man skal koke opp vannet, ta det av platen også tilsette brokkolien og la det dampe i 10 minutter? Prøvde det ista og det ble helt perfekt, synes jeg. Litt crunsj, men ikke hardt.

Gracella sa for siden:

Jeg har lært at å dampe noe i ti minutter, er å la det være i dampen av kokende vann i ti minutter... og jeg har en kombinert riskoker og damper som sier dette :rolleyes:.
Skal jeg koke noe i ti minutter, så vil det også stå på platen og koke/småkoke i ti minutter.

Jeg "koker" brokkoli omtrent slik du dampet de, eller slik man "koker" fisk, dvs at den trekker, ikke koker.

Vil tro at det du gjorde er tilnærmet perfekt måte å dampe brokkoli eller blomkål på, ja :) - bare så vidt innom varmen!

crystall sa for siden:

tror jeg må teste ut den med permesan, er ikke sååå gla i brokkoli "naturell":o

4me sa for siden:

Jeg liker best min brokkoli når den har vært ca 4-5 minutt i microen! Nam nam

nonta sa for siden:

Jeg liker også brokkoli naturell, spes med havsalt og smør, men det er alltid greit å kunne variere litt. Oppskriftene høres kjempegode ut, og skal prøves ut!Elsker parmesan, nam nam:-)

charlot sa for siden:

Noen andre som har funnet ut at brokkoli er fantastisk godt med bearnaisesaus? Pleier å ha lettkokt brokkoli med bearnaise eller ostesaus som "dip" til snacks. Det er snadder det :D

Kitt sa for siden:

Akkurat som jeg også vil ha den!:ja:

Jummi namnam!:sikle:

Ana sa for siden:

Eller dyppet i saus laget av creme fraiche, bacon, hvitløk og ost. Min favoritt når jeg har stekt kylling i dette og så dypper brokkolien :D

crystall sa for siden:

den sausen hørtes nydelig ut! Oppskrift? :D

BlirFjong sa for siden:

Jeg smørdamper/koker brokkolien.
Da gjør jeg på følgende vis:
Tar litt vann i en gryte, bare noen cm opp i gryta ikke mye og en god dæsj med smør. Koker dette opp. Når vannet fosskoker har jeg brokkolien oppi og tar på lokk. Lar dette fosskoke med lokket på i 3-5 minutter så er den klar. Da er det fortsatt litt motstand i brokkolien og den får en lekker grønn farge. I tillegg får man jo litt ekstra fett med på kjøpet med smøret :)

Ana sa for siden:

To beger creme fraiche i en ildfast form, press i 2 fedd hvitløk (eller mer). Stek bacon og rør inn i creme fraiche blandingen. Stikk kyllingfilet nedi blandingen og legg ost på toppen. Stekes i ovnen på ca 175 grader i 45 minutter. Server med brokkoli (og eventuelt potetbåter til alle andre)

crystall sa for siden:

tusen takk, hørtes fantastisk ut! :)

Cherry sa for siden:

Jeg bruker en sånn der dampeting...åh...en sånn der sølvrist som man klapper sammen til en halvkule...aner ikke hva den heter. Skjærer opp brokkoli og legger oppi der, har bittelitt vann i ei gryte og legger dampetingen oppå der, slenger på ett lokk og lar det stå til i noen minutter til den er passe mør.

Merk at jeg bruker alltid fersk brokkoli, ikkno frysevare. Jeg kan ikke lengre fordra de frossne grønnsaksblandingene:rolleyes:. Og ikke kan jeg fordra brokkoli slik jeg brukte å koke den før heller, en halvtime på full fosskoking:D

nonta sa for siden:

Og ikke kan jeg fordra brokkoli slik jeg brukte å koke den før heller, en halvtime på full fosskoking:D[/quote]

he he:D kanskje ikke så rart....

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.