< Tilbake til oversikten

Frukt og diverse ...

andreasoe sa for siden:

Må bare lage en ny tråd om frukt..
feks. eple inneholder rundt 10g karbo.. Det er da ikke så ille for de som kan ha opptil 100g karbo om dagen??

Ja, det inneholder litt fruktose, men det er da ikke så ille? Blir det beregnet som en "partystopper"?
Spiser litt cavalier sjokolade og drikker litt cola light/zero, og enda ikke opplevd noen stagnasjon heldigvis.. Gidder ikke telle karbohydrater og holder meg i ketose, med -7kg på 6 uker. fyller middagstallerkenen med isbergssalat og agurk..

så.. LITT frukt kan vel gå an??? ;=)

Jabba sa for siden:

Spiser du frukt følger du vel ikke akkurat ketolysekuren.....

StegforSteg sa for siden:

På Fedon er litt frukt lov, men ikke på ketolyse. Hvis du savner frukten din "såååå ille" bør du kanskje bytte til fedon?

andreasoe sa for siden:

spiser ikke noe frukt nei.. spørsmålet er vel egentlig, hvorfor er det ikke tillatt!:)

Fordi på ketolyse skal man i bunn og grunn få de 15-20 karbene fra grønnsaker og grønt. I bunn og grunn tror jeg at det er fordi man skal legge om livsstilen og kostholdet og bli vant til å se masse grønnsaker på tallerkenen. (men jeg er ingen ekspert!)

andreasoe sa for siden:

15-20g er jo kun i induksjonsfasen. Finnes mange som kan gå opptil 150g og fremdeles være på ketolyse..

Poenget med å spise grønt er jo å få i seg mineraler og vitaminer... men det finnes i frukt også!

Der tar du vel feil. Man kan ligge på ca 100-150 for å regne som lavkarbo - men ketolysedietten er vel ganske streng med antall karber vel? Ketolyse har vel så vidt jeg har forstått ingen "induksjonsfase" det er vel Atkins, og når du tuller slik med begrepene og kostholdsfilosofiene bør du heller bruke energi på å lese om de - enn å krangle om frukt eller ikke.

arnakristin sa for siden:

Hei,
Når man følger ketogene dietter så er det viktig at den lille kh kvoten kommer fra ting kroppen har behov for, hodesakelig grønnsaker pluss noe meieriprodukter.
Mange på ketogent kosthold spiser noe bringebær, jordbær, blåbær m/krem, det er de mest lavkarbo vennlige bærene. …men dog i begrensede mengder og ikke daglig.

På ketogent kosthold spiser man normalt 20 kh pr dag, noen er i ketose opp til 50 kh, så 100 kh pr dag ligger langt over ketogene dietter.
Mange på vedlikehold ligger på 40-60 kh pr dag og de aller, aller fleste holder seg under 72 kh pr dag, ref. Lutz bok: Bedre uten brød.

Dersom frukt er så viktig for deg bør du heller vurdere mer kh i retning Fedon.
Som sagt å bruke 10 kh av kvoten på et eple på ketogent kosthold er ikke å anbefale. I tillegg så bør du variere mer med grønnsakene da isbergsalat og agurk ikke inneholder særlig med næringsstoffer. Du kan velge av alle grønnsakene som vokser over jorden –mais, + løk.

andreasoe sa for siden:

ok.. ingen frukt.. blir nok ketolyse noen måneder til.

takk for svar arna :)

nellie sa for siden:

det har vel litt med sukkerinnholdet å gjøre også vel? Ikke baaaaaare karbohydratene..

LenaBeatrice sa for siden:

Jeg har akkurat skrevet et langt innlegg i bloggen om hva frukt inneholder av diverse sukkerarter, og jeg har sammenlignet med grønnsaker og Coca Cola.
Man kan få seg en aha-opplevelse vil jeg påstå:

lenabeatrice.net/generelt/sukker/

agurken sa for siden:

Frukt inneholder minimalt med vitaminer og mineraler i forhold til grønnsaker. Men desto mer sukker, som vil påvirke insulinet.....

Val sa for siden:

Dreamy den var kjempefin! Var egentlig overrasket over at cola ikke var verre jeg da...

Gracella sa for siden:

Ha, ha, nei cola er nesten rene helsedrikken i forhold til fruktjuice ;)

Veldig bra blogginnlegg, Dreamy :)

Val sa for siden:

Duh...:p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.